Socialt (mer om oss)

Sluta med Alkohol ??

349 inlägg 212383 visningar 40 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Sluta med Alkohol ??

backman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#301270 Tack för alla Grattis. Ja tiden går med en väldig fart kan inte förstå hur man han med att jobba förr i tiden. Men man kan ju välja vad man vill göra nu när inget styr en i tankarna.
3171dagar har det gått nu och jag har mina rutiner som jag inte ruckar på efter som det fungerar är det inget att ändra på. Tankar och funderingar kommer ibland men är inte störande. En dag i taget så kanske det blir den 9 de Julen nykter.

   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Sluta med Alkohol ??

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#301337 Lycka till, mindre än 500 dagar kvar tills 10-års-firande ^:)^ ^:)^

Avatar Fallback

Re: Sluta med Alkohol ??

Magnus Andersson  
#301338 Åh underbar tråd.
Kriga på Ni alla som bestämt Er för att Ni vill sluta dricka.
Tack!
Senast redigerad av Magnus Andersson fre 27 feb 2015, 13:50, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Sluta med Alkohol ??

totte  
#301346 Bravo Magnus! Fortsätt lika bra som Åke gjort. ^:)^ :-bd

Avatar Fallback

Re: Sluta med Alkohol ??

Magnus Andersson  
#301350 En dag i sänder som sagt.
Men stort tack!

Avatar Fallback

Re: Sluta med Alkohol ??

backman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#310516 Det va lite knepigare att hitta hit i dag men med tiden brukar det lösa sig. Den nionde julen och nyår utan alkohol har nu passerat 3215 dagar, räknar fortfarande utan återfall.
Önskar Magnus lycka till på sin resa och att du funnit vad som passar dig. Även andra som är i våran situation, det går att kontakt mig om ni har funderingar .
Önskar alla god fortsättning på året.

   TS
Avatar Fallback

Re: Sluta med Alkohol ??

Magnus Andersson  
#310531 ..
Senast redigerad av Magnus Andersson fre 27 feb 2015, 13:50, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Sluta med Alkohol ??

Tosca  
#310536
Magnus Andersson skrev:och även ett nytt år utan marinad. Firar lite extra idag då det är min 19e månad som nykter. TACK!

Grattis, enormt starkt av er att klara av detta.
Vad menar du med marinad?

Avatar Fallback

Re: Sluta med Alkohol ??

Magnus Andersson  
#310537 ..
Senast redigerad av Magnus Andersson fre 27 feb 2015, 13:47, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Sluta med Alkohol ??

Tosca  
#310542 Ha, den var bra, även om jag oftast förknippar marinad med mer positiva företeelser.

Användarvisningsbild

Re: Sluta med Alkohol ??

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#310557
backman skrev: Även andra som är i våran situation, det går att kontakt mig om ni har funderingar .


Jag är väl en av dom lyckliga (?) som klarar av att njuta av dryckerna utan att ha några stora begär, vilket jag är oerhört glad över, har däremot värre med sockersuget, är godisråtta av stora mått, hade det varit sug efter sprit istället hade jag varit riktigt illa ute...

Men det finns ju tyvärr dom som har det värre, och jag har funderat på detta hur man som utomstående skall reagera / göra om man misstänker att någon har bekymmer??

Just nu har jag ingen som jag är orolig över, men har haft en ytligt bekant som jag ett tag var orolig över, då han ofta verkade påverkad "vid fel tillfällen", nu har det varit lugnt ett tag, så jag tror / hoppas att det var en tillfällig svacka...

Men ni som varit illa ute, vad skall man göra? Känns som om det blir fel vad man än gör...
Säger man inte till så kanske det går åt skogen för personen...
Säger man till personen att dom borde ta det lite lugnt så är man "en jobbig typ" som inte unnar dom att ta ett järn ibland...

Hur hade ni reagerat på om någon försökt prata med er om att ni drack för möe?
Finns det något bra tips?

Avatar Fallback

Re: Sluta med Alkohol ??

Magnus Andersson  
#310584 Svårt att säga vad andra SKA/BÖR göra.
Senast redigerad av Magnus Andersson fre 27 feb 2015, 13:46, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Sluta med Alkohol ??

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#310587 Men vad krävdes för att du skulle komma så långt att du kom iväg på ett AA möte??

Vad är bäst att göra när man står vid sidan om?

Hålla på och tjata / påminna om att du borde söka hjälp?, tills personen kommer till insikt själv och söker hjälp / slutar?
Eller bara hålla käft och inget göra, för inser personen i fråga inte själv att man har bekymmer finns det inget som biter?

Avatar Fallback

Re: Sluta med Alkohol ??

Magnus Andersson  
#310612 Tyvärr - tjat och påpekanden brukar sällan hjälpa. Man måste vilja själv.
Senast redigerad av Magnus Andersson fre 27 feb 2015, 13:46, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Sluta med Alkohol ??

backman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#310762 Det är svårt att inse att man är beroende av sprit eller man förnekar det. Att lyssna på förmaningar är svårt. Men att ta upp problemet med en beroende tycker jag är bra början även om det kan va känsligt det kan ta tid men det väcker tankar. När man väl har insett att man kan leva utan sprit går det bra men det gäller att inte fuska och va ärlig det är väldigt spännande att se hur länge det går utan återfall.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).