Socialt (mer om oss)

Sluta med Alkohol ??

349 inlägg 212188 visningar 40 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Sluta med Alkohol ??

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#228104
anersimyra skrev: Efter att jag "blev med sambo" för 4 år sedan tar jag det väldigt lugnt med starkvaror. Innan jag träffade henne, hade jag ständig värk, domningar i armar, händer fötter. I dag är jag helt besvärsfri. Jag är helt övertygad om att min i stort sett dagliga alkoholkonsumtion var orsaken till besvären. Så att dricka bort besvären för en stund tror jag gör besvären betydligt värre i rask takt.
Mvh Anders.
Gratulerar till denna förändring!

- En utländsk familj här har uppfattat svensk midsommardans kring stång som en tradition som de inte vill delta i. De gillade inte att så många skulle vara berusade på en familjefest. Efter flera års erfarenhet med samma typ av fylla, blev givetvis uppfattningen ett facto.
En ny bekantskap försöker nu lotsa till andra kvartersfester vid midsommar, där andan är mera normal.
- Tack Åke och Anders, ni är levande bevis för ett bra alternativ!

Elmia
Avatar Fallback

Re: Sluta med Alkohol ??

backman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#233568 Ja nu har det gått en sommar till utan baksmälla eller ånger underbart. Jag är något bättre i kroppen men långt ifrån bra men det händer många trevliga saker så man har fullt upp för det mesta. I Lördags var det Guldbröllop 50år är en stund. Sen är jag på utställningar med mina sågar och träffar många trevliga personer och kontakter.
2701 dagars nykterhet och jag ångrar inte en sekund att jag tog det steget och sökte hjälp.

   TS
Avatar Fallback

Re: Sluta med Alkohol ??

Blivande snickare  
#233572 Gratulerar till jubileet! :grin:
Inte många av dagens giftemål som håller så länge....

Användarvisningsbild

Re: Sluta med Alkohol ??

Anders Hansson  
#233576 Starkt jobbat!!! :grin:

Avatar Fallback

Re: Sluta med Alkohol ??

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#233582
Anders Hansson skrev:Starkt jobbat!!! :grin:
Jag sällar mig till gratulanterna.
Din förändring av livet för drygt 7 år sedan är en viktig och god prestation.

Med min förmodan här långt ut i periferin, tror jag att din fru är en person som har gjort något bra och tålmodigt i ett halvt århundrade tillsammans med dig. Där vissa år nog kunde vara arbetsamma.
Obesett framför jag en beundran som riktas till personen vid din sida också. Det var kanske en viktig och avgörande sak för din livsförändring?
Grattis! ^:)^

Avatar Fallback

Re: Sluta med Alkohol ??

Jocke91  
#233610 Kan bara hålla med. Det är starkt gjort att sluta med alkoholen.
Får väl även passa på att gratulera till jubileet!

Användarvisningsbild

Re: Sluta med Alkohol ??

JensSkoog  
#233614 Flott! Och gratulere med jubileet.

Avatar Fallback

Re: Sluta med Alkohol ??

hedenfeldt  
#233625 Instämmer med ett flertal av tidigare talare. Stort grattis och full respekt.

Provade själv ett uppehåll på 6 månader som avslutades vid midsommar och jag har nog aldrig mått så bra under min vuxna tid, så eventuellt blir det ett avslut för mig med. :-bd !

Användarvisningsbild

Re: Sluta med Alkohol ??

totte  
#233845 Gratulerar Åke! Synd att jag inte hade tid att hälsa på i år när jag for neråt, må hoppas det kan bli vid ett annat tillfälle.

Avatar Fallback

Re: Sluta med Alkohol ??

backman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#238967 Tack för alla grattis och uppmuntrade ord. Ja nu har det gått 50dagar till sedan sist att lägga till historien. Det verkar inte lika angeläget för mig att prata om mitt problem nu som första åren av min nykterhet men det är bäst att va på sin vakt. Känner dom som varit nyktra i ca15år och trillat dit. Har mycket som jag inte kan skriva då det kan drabba 3dje person.
Får ta det lugnt och invänta älgjakten som jag ska försöka va med på med min gamla kropp. 2751dagars nykterhet inte en förlorad dag.

   TS
Avatar Fallback

Re: Sluta med Alkohol ??

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#238968
backman skrev:..... men det är bäst att va på sin vakt. Känner dom som varit nyktra i ca 15år och trillat dit. Har mycket som jag inte kan skriva då det kan drabba 3dje person.
Jag vill bekräfta risken du nämner om.
Ungefär de 15 år du nämner om hade en vän varit nykter. Vid festival propsade kamrater, att han skulle ta en öl. Bara en öl. Han som varit så karaktärsfast i så många år skulle givetvis klara det.
Så blev det. Han blev som förbytt och drack sig oförmögen att ta sig hem själv.
- Egen besvikelse efteråt och insikt om läget med en fru som var långt in i en graviditet hjälpte honom på rätt väg igen.

Avatar Fallback

Re: Sluta med Alkohol ??

backman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#246014 Ja tiden går fort har nu samlat på mig 2803 dagars nykterhet och det fungerar bra, har hittat ett sätt som passar mig bra att leve i. Det är jag som bestämmer om jag ska dricka eller inte, vad andra säger eller bjuder spelar ingen roll, det känns bättre om dom frågar om jag vill ha än att säga du får eller ska inget ha när man är på någon tillställning.
Lika om dom smusslar undan flaskor när man kommer då känner man sig som en glädjedödare. Nu är jag nöjd för denna gång, ta det lugnt i julstöket så hörs vi senare.

   TS
Avatar Fallback

Re: Sluta med Alkohol ??

åberg  
#246238 Ha det bra Backman.

Avatar Fallback

Re: Sluta med Alkohol ??

mooos73  
#246277 Var på julfast med jobbet i helgen, nykter. Slutade med spriten för 2,5 år sedan och utan att överdriva var det den roligaste julfest jag varit med om även fast dom flesta andra festade rätt friskt.
Att minnas allt, vakna med gott samvete och se hur andra beter sig gör att det är värt det många gånger om.
Vakna med ångest är inge vidare!

Användarvisningsbild

Re: Sluta med Alkohol ??

JensSkoog  
#246312 Gott skrivit moos73. Jag kann samstämma i att det kann vara rätt trävligt å komma i håg vart man varit i kalas och hur det var. Själv gillar jag å ta en aquavit här hemma, men dom sensta åren har det blivit så att jag kör bil och lämnar drickingen til andra. Finner att det inte försämrar kalaset överhuvudtaget. Går utmärkt att skåla i Ramlösa! :wink:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).