Socialt (mer om oss)

Hur många släcker ner denna timmen?

57 inlägg 21838 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Hur många släcker ner denna timmen?

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#124013 Hur många är ni som släcker ljuset denna dagen å timmen som det är earth hour?
gör det själv, dock inte helt :lol: tv rullar å datorn är som ni förstår på :wink: Men det är ju rätt mysligt me lite levande ljus å så, men å andra sidan så kan man göra det när som helst :roll: ...



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Hur många släcker ner denna timmen?

Kse  
#124014 Nu när du säger det så ska jag släcka taklampan men annars är svaret nej

Användarvisningsbild

Re: Hur många släcker ner denna timmen?

Kse  
#124015 Nå nu har jag släckt i hela huset så att jag med gott samvete kan fortsätta köra bil, skoter och traktor :lol:

Avatar Fallback

Re: Hur många släcker ner denna timmen?

Tosca  
#124017 Snål som jag är redan innan så eldar jag i vedspisen för att koka kaffet på morgonen.
Ingen diskmaskin som drar ström heller, och diskvattnet kommer från den vedeldade pannan.
Fast tvättmaskinen och en del lampor drar ju ström förstås, och laptopen.
Men tvn gick i pension när det blev digitalt nät.

Avatar Fallback

Re: Hur många släcker ner denna timmen?

axwell  
#124020 Nej det blev bortglömt eller inte prioriterat och nu kan det kvitta.

Avatar Fallback

Re: Hur många släcker ner denna timmen?

Nolltax AB  
#124022 Ej en tanke ägnat har.....
Fast en tanke poppade upp i detta nu.
Ponera alla med ett friskt grepp skulle slita ut allt vad el fanns ur uttag gjorde samtidigt.
Skulle det säga fjong i elmätaren på Forsmark å starta upp en härdsmälta då?

Användarvisningsbild

Re: Hur många släcker ner denna timmen?

Skogshuggarninorr35  
#124023
Nolltax AB skrev:Ej en tanke ägnat har.....
Fast en tanke poppade upp i detta nu.
Ponera alla med ett friskt grepp skulle slita ut allt vad el fanns ur uttag gjorde samtidigt.
Skulle det säga fjong i elmätaren på Forsmark å starta upp en härdsmälta då?


Och när alla sedan sätter i alla kontakter igen då? :grin:

Avatar Fallback

Re: Hur många släcker ner denna timmen?

Nolltax AB  
#124026 -Opps, så svart det blev.....

Användarvisningsbild

Re: Hur många släcker ner denna timmen?

Skogshuggarninorr35  
#124027 :mrgreen: :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Hur många släcker ner denna timmen?

vetinte  
#124034 A
Senast redigerad av vetinte ons 05 mar 2014, 12:50, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Hur många släcker ner denna timmen?

johan eriksson  
#124038 Gör det ordentligt och släcker mellan 23 och 08

Avatar Fallback

Re: Hur många släcker ner denna timmen?

Kristoffer D  
#124041 Skulle säga att riskerna är betydligt fler än de ytterst få (om ens några) positiva effekterna av jippot. Man måste som bekant (?) hålla jämn frekvens i elnätet, och frekvensen beror på rotationshastigheten hos generatorerna som genererar elen. När lasten ökar på nätet så ökar motståndet i rotorn och frekvensen sjunker. När nu kreti och pleti slår på sina lampor igen så måste man alltså snabbt öka produktionen av el för att hålla frekvensen stabil. Det kan man inte med kärnkraft eftersom det är rätt mycket tröghet i det hela. Det är inte bara att rycka upp styrstavarna en halvmeter och hålla tummarna

Det man gör istället är att man ett tag innan förväntade dippar och peakar ökar andelen reglerkraft så att man har att parera snabbt med. Detta är mest gas- eller oljekraftverk. Om det är miljövänligt att kompensera med olje- och gas-eldade kraftverk för att kreti och pleti ska få känna lätta sitt samvete och släcka en timma om året kan ni säkert själva räkna ut.

Avatar Fallback

Re: Hur många släcker ner denna timmen?

Nolltax AB  
#124044 Trodde redan gjort vi hade.....

Användarvisningsbild

Re: Hur många släcker ner denna timmen?

The Boxer  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#124045
Kristoffer D skrev:Skulle säga att riskerna är betydligt fler än de ytterst få (om ens några) positiva effekterna av jippot. Man måste som bekant (?) hålla jämn frekvens i elnätet, och frekvensen beror på rotationshastigheten hos generatorerna som genererar elen. När lasten ökar på nätet så ökar motståndet i rotorn och frekvensen sjunker. När nu kreti och pleti slår på sina lampor igen så måste man alltså snabbt öka produktionen av el för att hålla frekvensen stabil. Det kan man inte med kärnkraft eftersom det är rätt mycket tröghet i det hela. Det är inte bara att rycka upp styrstavarna en halvmeter och hålla tummarna

Det man gör istället är att man ett tag innan förväntade dippar och peakar ökar andelen reglerkraft så att man har att parera snabbt med. Detta är mest gas- eller oljekraftverk. Om det är miljövänligt att kompensera med olje- och gas-eldade kraftverk för att kreti och pleti ska få känna lätta sitt samvete och släcka en timma om året kan ni säkert själva räkna ut.



Nej släcker INTE, avhåller mig vanligen från PK- jippon =;

Avatar Fallback

Re: Hur många släcker ner denna timmen?

Robertberg  
#124047 Att uppstarten suger energi är ju sant, men också lite propaganda mot hela jippot.

Earth Hours syfte är inte att spara energi genom att släcka lampor en av årets 8760 timmar, utan att väcka en debatt om minskad energikonsumtion.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).