Socialt (mer om oss)

Att må "dåligt".

935 inlägg 202132 visningar 76 följer Svara, dela mm...  

Re: Att må "dåligt".

Bond.J  
paavo25 skrev:Dessa knutar och obeslutsamhet är grymt att ha. Kan ej göra en sak pga annan sak ogjort som ej kan göras för faktor c gjorts, helt horibelt att leva med sig fast i slutskede ingen panik och fel prioriteringar är all någåt lunda ok?

Nu till eksempel, täckdikandes, otroligt bra tmo ensamt att utföra, pluss om barnen med och hjälpa. Små dik två där, tre annat ställ, hastigt igen defekter som blir åtgärdat, men änd ej färdigt, lite regn. Komatsun har 365 breda däck, sneglat på bredare, den är ju ut på åksr och stabiliteten med kranen. Obeslutsamehet att köpa. Fast jag ej köpa, så finns lätta traktorer och vanlig skopa att transportera sand med, men ändå stora stenar hur göra, ånegest i båda ändår.

Så är det antagligen för det flesta av oss, det ena ger det 54e brukar jag säga. Skriv ner det som är viktigast, och bestäm i vilken ordning det ska göras. Strunta i det andra som du ändå inte orkar göra. Kan du skära ner på verksamheten? Om du ändå inte orkar sköta det, så kanske du skulle kunna sänka ribban så lågt att du orkar över? Att försöka gång efter gång på en för hög ribba knäcker även den bästa.
Jag har sänkt min ribba tills jag orkade över, och jag vet flera andra som hamnat i återvändsgränd som gjort det för att komma ur. Det är bättre att göra en enda sak än att inte klara 10.

Användarvisningsbild

paavo25  
#895340Dålig på att förklara, men nu idag, tre uppgifter, lägg tröslan till vinter förvaring, dvs se den är någåt sådär eller bättre ren, så ej råttor vill dit, De lilla upplevedjag som ett stort, dett är nu gjort.

Andra två, gör ved, genom sirkel klyven, helt enkelt job, alla klarar det, veden i fråga varit intäckt och barkad av älg, så lir nog jlabar av de. Men, atteriet tomt, som jag ej skulle ha 5 övriga att köra brevid och ladda upp, svårt. Taket dit veden for var 80 prosent fullt, Sirkelocken skall flyttas, som även det, trepunkts fäste, men lite snett osv, typ däröver 3 olika lyftar att ara lyfta den till etta annat, tar sirka 5.10min, men de även ofatbart svårt beslut, Så som allt rut oss, små steg att få nånting gjort, och runt detta därtilhörande småsaker kan bli knut och jättesvårt för mig.

Bond.J  
paavo25 skrev:Dålig på att förklara, men nu idag, tre uppgifter, lägg tröslan till vinter förvaring, dvs se den är någåt sådär eller bättre ren, så ej råttor vill dit, De lilla upplevedjag som ett stort, dett är nu gjort.

Andra två, gör ved, genom sirkel klyven, helt enkelt job, alla klarar det, veden i fråga varit intäckt och barkad av älg, så lir nog jlabar av de. Men, atteriet tomt, som jag ej skulle ha 5 övriga att köra brevid och ladda upp, svårt. Taket dit veden for var 80 prosent fullt, Sirkelocken skall flyttas, som även det, trepunkts fäste, men lite snett osv, typ däröver 3 olika lyftar att ara lyfta den till etta annat, tar sirka 5.10min, men de även ofatbart svårt beslut, Så som allt rut oss, små steg att få nånting gjort, och runt detta därtilhörande småsaker kan bli knut och jättesvårt för mig.

Du klarade en uppgift, JÄTTEBRA!!!
När batteriet är slut så är det ingen mening att ens slå på tändningen. Att försöka starta är meningslöst. Gör inget förrän batteriet är tillräckligt laddat. Den dagen du har tillräckligt med ström i batteriet så att du kan starta får du INTE slå på alla lampor, fläkt, AC, osv. utan bara slå på (göra) sådant som INTE drar ur batteriet. Finns inget annat sätt att orka starta imorgon igen.

Användarvisningsbild

paavo25  
#896529Nej, förlorar för mycket om saker ogjorda, de vet vi alla.

Nu, två vagnar med havre, som skall till en som lite har utrymmesbrist, men ena vagne behövs att ta en mängd utsäde i från vagn nr3 som är på lån, ingen panik, men tar utrymme så ej annat övrigt ryms in, därtill, vagn ett och två skall bort så tex slåtter samt såmaskin i vinterförvar och befria andra takutrymmen inför vintern, därtill växtskyds sprutan, hmm, allt har samband, och ej röra fel ording och om mbörjas, då måste övrigt utföras för ej bara kan lämna ut vagnar. Detta kan jag stressa för, optroligt.

Bond.J  
#896575Vill du komma ur så är det en sak i taget. Jag vet hur du känner och jag vet också att jag varit tvungen att göra en sak och sedan strunta i allt annat. Finns ingen annan väg att få ordning på livet.

Jag tyckte synd om mig själv och tog ofta på offerkoftan. Det vaccinerade mig från att lyckas.

Jag gick ett tolvstegsprogram fast jag aldrig använt alkohol eller droger. Det hjälpte mig att inse att det bara är jag som kan förändra min egen situation. Jag var tvungen att göra en sak i taget, och redovisa för de andra. Skulle nog alla behöva.

Tralsmo  
#896709Nu mår ja väldigt sällan dåligt men kan väl ändå skriva i denna tråd.

Mitt problem är att ja kan bli väldigt förbannad i 10 20 sekunder men de går över på lika många.

Det där att man inte får nåt gjort lider nog alla aktiva av mer eller mindre.

Själv har ja alltid fokuserat på va ja borde ha gjort.
För några år sen diskuterade ja detta med en rågranne (han me bamsen).
Han är ju "liten" jordbrukare å skogsbrukare som fokuserar på billiga lösningar som kräver mycket arbete å tid.
Han sa till mig att fokusera å gläd dig åt de du har gjort istället.
Si då blev de mycket enklare å känna sig belåten upptäckte ja.

Användarvisningsbild

rokon  
#896979Failing does not make you a failure

Nordic Perspective

Användarvisningsbild

paavo25  
#900089Givande job på arbetet, rätt bra humör.

Nu vet komatsun behövde bredare däck- behövde avdrag även köppte förnuftiga däck, inget alls konstigt eller dyrt.

Min bank, och finska finnans bla-bla kräver alla små företagare att byta företagskontto till nåt annat dyrare allternativ med deadline.

I sista minuten gjorde jag ändring, massa dumma frågor. Skickat in, robot svar så klart. Inget konstigt där heller, lagar/förordingar ändras.

Måste här nu klargöra jag går på löne arbete som kommer på ett konto, jrb och skogar, ett annat som nu är kontot som bör ändras, och har ändrings annsökan gjorts.

Komatsun och däcken, större däck, halt ute som attan, di gamla kedarna går går ej mer. Vi ser vad som finns. Tjohej, auktion på passliga innom skäligt sök avstånd. Ropat in dom för halva av ny pris, rigtigt fina med långa nabbar kvar.

Betalade, då ju inloggad, slapp ju ej på jbr kontot, senkväll. Nåntig men betalas måste. tömmer privata, ja överför imorgon åt mig själv, inget konstigt ännu, int sant? Förra vkl hade banken i fråga service ned lägg kanske med detta ännu?

Nästa kväll, några räkningar skall betaloas, oj nån dagar över tmo, sånt händer, ok? Som sagt kettingköpet dränerade privatakontot, men jbr kontot, sädlikviden syns, allt ok, Men.....

Jag ser mitt konto, men slipper ej alls till det, går ej alls att komma dit för betalning. I dagens värd ej alls kontor kvar mer i byn, beställ ringtid, första lediga ringtid nästa veckas onsdag. Meddelande vänster och höger i banksystemet, robotar svarar. Jag har ju nog "rigtiga" människor som jag kunde berätta och menade jag skall ta kontakt med banken, och dessa finnasans bla-bla ej folk uppfattat for real, så massa konton som är ej uppgraderade och nu bla mitt konto med pengar fryst! Gissa man mår bajs?

Två-tre räkningar nu som blivit rejält gammla, som var början av väckan som jag ej slipper till att sköta. Bilen tankad, mat finns, ved finns, Men nu tar de ju på och därtill i ledande tidning stort inslag jbr skall få egen lista över kredit anmärkningar, go väg dit pga min bank.....

Tur kan man pina sin fru betala, pant burkar finns, men ändå!

Användarvisningsbild

HannuRöj  
#900102Har redan ett och halv år bekämpat men min företagskonto untan att fått allt fungera ordentligt. Alltså lärt mig använda den.
Försenad lånebetalning (pengarna på fel konto) och en försänat räckning (inte klickat och accepterad) som nyaste nästa veckan. Ägen fel boda, så klart, men med tanke på att på privatkonton fungerade allt automatiskt är det nog rent h...e med företagskontot.

😉 Som efterklock, banken kan inte tvånga någon att använda företagskontot. Det räcker att banklån är kopplat till det.

Användarvisningsbild

paavo25  
#900104Hört fler olika håll av rigtiga mäniskor, behöves ej alla, andra säger alla måst. De är nån finnas lag nu på kommande som berör "alla" tre olika bokförare, tre olika visioner erättat.

Hjälper ej alls, ca 5 räkningar som blir gammla fö ej jag slipper til mina tillgångar. I köpandes stund, från auktion viste jag ej alls om detta, om jag ej skulle ropat på dessa eller lämnat obetalt så skulle jag ångra alternativt ej på långa tider kommit närapå i storlek skäligt pris satta kedjor.

Användarvisningsbild

Älgfoderodlare  
Älgfoderodlare skrev:
Bond.J skrev:Tufft med sonen, men jag hoppas du har god kontakt med honom! Alla behöver en bra relation till sin far. Angående gården kanske det är lättare att diskutera med en god man som vill slippa bekymret att samförvalta fastigheten med dig? Kanske ett läge att försöka få till en överlåtelse av ditt x del till sonen när han blir myndig?

Nu är det inte aktuellt, men jag vet en situation där en elak person blev snäll när demensen kom och den som vårdade upplevde en bra tid, men som sagt inte aktuellt för dig.

Du kommer igenom detta också!

- Ja, vi har bra kontakt nu ! Det fanns en tid under hennes sjukdomsutveckling då de ännu inte hade vare sig symtom eller diagnos, där han gjorde sig mycket svår att nå. Att det klarnat nu o jag inte längre framstår som en "dålig" person, just via att utredningar visat på hennes sjukdom o del i vad som hände, har nog jämnat marken för en bättre kontakt ! O den behövs just nu, mer än vad jag tror att han riktigt greppar än !
Vad gäller fastigheten, så blir det nog inga problem. Det är ju bara en tidsfråga innan hon inte längre får ha körkort o vad det innebär att hon inte längre kan nyttja den.
Den nedgång i status som skett under de senaste 3 åren utan underhåll, är klart märkbar. Att det ligger mycket tid o pengar i att få det beboligt igen, blir något för mig att ta tag i. Men då är jag själv om att ha detta ansvar. Ser verkligen fram emot ett avslut !
Att tankarna går tillbaka till en tid då vi hade planer om vad denna fast. kunde ha gett oss, känns ibland tunga. Men det är ju vissa saker man inte rår över i livet. Det jag har kvar nu, är o får bli en ny tid !

Nu är jag / vi äntligen framme vid ett avslut. Vi gjorde klart bodelningen i helgen o allt är Ok !
På ett sätt känns det som ett läge att fira, och ändå inte. Även om jag nu är ensam ägare till fast., så finns där en sorg över den andra, hon som aldrig kommer att få ta del av de drömmar vi hade. Jag ska genomföra dom, det är / var hon värd !

hfab  
Älgfoderodlare skrev:
Nu är jag / vi äntligen framme vid ett avslut. Vi gjorde klart bodelningen i helgen o allt är Ok !
På ett sätt känns det som ett läge att fira, och ändå inte. Även om jag nu är ensam ägare till fast., så finns där en sorg över den andra, hon som aldrig kommer att få ta del av de drömmar vi hade. Jag ska genomföra dom, det är / var hon värd !

Grattis och lycka till!

Användarvisningsbild

paavo25  
#905761Fint de går ra för er,

Allt fel, missförstån tmo ljug på arbete, och därtill maskiner som skriker och är kalla att sitta i. Behöver man då höra på detta trots man får betalt, och därtill höra på frun och barnens skirkand? Nu överdriver jag, men ni vet barn kan skika och vara otåliga.
Så ytters nära jag säger upp mig från 18år i tjänst.

Tralsmo  
#906514Är de fler än ja som varit utsatt för Februari depression?

Ja har sluppit den några år men nu satte den in de jävelskapet.
Allt är meningslöst å Inget är roligt.

Nää de går troligen över om några veckor, de brukar de.

Användarvisningsbild

anersimyra  
Tralsmo skrev:Är de fler än ja som varit utsatt för Februari depression?

Ja har sluppit den några år men nu satte den in de jävelskapet.
Allt är meningslöst å Inget är roligt.

Nää de går troligen över om några veckor, de brukar de.

Jo, nu har det för egen del enbart blivit jobb några få spridda dagar efter jul och då kommer skiten som ett ovälkommet brev på posten..😖

Annons:
Arevo
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).