Socialt (mer om oss)

Att må "dåligt".

935 inlägg 202410 visningar 76 följer Svara, dela mm...  
Användarvisningsbild

Re: Att må "dåligt".

plax  
#876979Roligt att höra @älgfoderodlaren.
Blev en dålig dag för mig idag. Så otroligt trött när jag vaknade, vid 10-tiden kom jag mig iväg till röjskogen och då ville inte röjsågen gå så det blev att åka hem igen 🤬 mekade lite med den och tror att den ska funka nu igen men ville inte fresta humöret med att åka och testa i skogen.
Tog hunden med istället och åkte och stamkvistade där jag håller på och nu efter några timmar är humöret mycket bättre igen 😍

Användarvisningsbild

Älgfoderodlare  
Bond.J skrev:Så fantastiskt roligt att höra att du mår bra! Det är du som gjort hela jobbet själv, oavsett vad som eventuellt sitter på kylskåpet, och du har höjt ditt eget värde enormt på den här korta tiden, fantastiskt! Det kommer naturligtvis bakslag, men nu har du ju hittat koden. Grattis!

- Ja, det var nog längtan tillbaka till skogen, som inte bara DÅ blev det största hindret, utan även NU den största vinsten, att jag vågade till slut ta det steget !
Jag har ju alltid gjort det jobbet själv o nu har den känslan / behovet återinfunnit sig !
Att man inte är den man är via det man gör, har en sorts betydelse. Men i det jag gör, finns en "bekräftelse" i vem jag är med eftertryck. Både i mitt jobb o i skogen. Det gör inte bara skillnad för mig i dagsläget / mina handlingar, utan för så mycket annat / mer inför framtiden.

Användarvisningsbild

Älgfoderodlare  
plax skrev:Roligt att höra @älgfoderodlaren.
Blev en dålig dag för mig idag. Så otroligt trött när jag vaknade, vid 10-tiden kom jag mig iväg till röjskogen och då ville inte röjsågen gå så det blev att åka hem igen 🤬 mekade lite med den och tror att den ska funka nu igen men ville inte fresta humöret med att åka och testa i skogen.
Tog hunden med istället och åkte och stamkvistade där jag håller på och nu efter några timmar är humöret mycket bättre igen 😍

Den stillhet o möjlighet till "kontemplation" som "icke" maskin-bundet / behövt jobb gör när man är i skogen, kan ge så mycket annat !
De annars så skygga Domherrarna ( om man får tro historien ), kom på ca. 1 m avstånd när jag gick i snåren o kvistade.
Igenkännande ? Vet inte ! Har ju inte kontinuerligt varit där under de sista 2 åren.
Tacksamhet för maten ? Vet inte ! Har ju inte gett dom utfodring i nästan 2 vintrar.
Upplevelse o närhet ? - Ja ! Även då jag befann mig ca. 100 m från foderborden.
Man kan ju undra om fåglar o djur, har en större benägenhet att ana faror / inse trygghet, från sin omgivning än vad vi människor kan ?
Även då det gäller dom vi trodde oss ha som närmast !

Användarvisningsbild

plax  
#879175Skulle egentligen kalla det dagens visdomsord men lägger det i denna tråd.

Oberoende hur mycket skit man har framför sig
blir det alltid "grönare/bättre" efter att man gått fram med röjsågen

Idag kom det hem en ny röjsåg så nu kommer man nog att klara av denna omgång med skit också...

jannee  
#879179Det är slå på stort, hade det inte räckt med en sådan här 😀
https://www.googleadservices.com/pagead ... ECQ&adurl=

Användarvisningsbild

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#879183Ur annonsen: "Varning: Användningen av den här produkten kan vara föremål för lagar och förordningar i din jurisdiktion. Läs igenom alla tillämpliga bestämmelser innan köpet för att säkerställa efterlevnad. All olaglig användning av denna produkt är strängt förbjuden och kan resultera i rättsliga följder." Tydligen är den här produkten inte garanterat laglig 😀 😀

jannee  
#879202Jaha, då föll mitt förslag 😀

Användarvisningsbild

Älgfoderodlare  
#879609...
Senast redigerad av Älgfoderodlare tor 01 maj 2025, 13:09, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Älgfoderodlare  
#879610[quote="Älgfoderodlare"]Har nu under våren varit upp några gånger i vår skog o ägnat tid åt "världen" utanför mig själv. Stilla, skönt o i en närhet som inspirerar.
För er med större arealer än jag själv, kan nog ovan inlägg vara både uppmuntrande, utmanande o jämställt.
Att jag har både maskiner o redskap att göra allt det ni övriga gör, är båda lika tänkbart som nyttigt.
Men, . . . jag använder dom inte !
Varför ?
I skog har man tid ! Perspektivet är längre än mitt liv !
I en skog kan ljuden av den själv, vara den största närvaron !
Det är då jag kommer "hem " !

Användarvisningsbild

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#879625Mark Knopfler, en av de bästa gitarristerna genom tiderna och som man mår bra av att lyssna på 👍

Edit: blev tvungen att rota fram och lyssna på Communiqué, ett av Dire Straits allra första album, som lagts över på CD.

Användarvisningsbild

paavo25  
#883999De går upp och ner, med humör och ork. Nu varit inlåst på adhd familjeläger med familjen. Rigtigt konsentrationsläger att vara 24/7 med egen familj.
Skämt och sido. Prövat lite medicin, elvanesense ej för mej, latheten enorm och ingentin göra stor. Men ang adhd, så vår barn uppväct allt från födeseln, övas våra reflexer och nerver. Om saker där går fel, då kan fel saker bli på, nu kanske, fick jag hjälp, moro reflexerna och dylikt kan vara fel på mig. Kanske jag ej behöver piller, men experterna i detta är få

Användarvisningsbild

Älgfoderodlare  
#890885De senaste veckorna har varit en känslomässig "Berg o dalbana ! ". För ett par veckor sedan fick jag bekräftat att mitt x har drabbats av någon form av Demens, förmodligen Alzheimer. Hon har redan sedan en tid börjat med bromsmedicin, fått utsedd en Godman o har tydliga symtom enl. anhöriga.
Att hennes beteende för snart 3 år sedan, gav upphov till att vi skilde oss, känns idag som en form av lättnad. Hade jag framhärdat i att försöka fortsätta vårt äktenskap, hade jag för resten av hennes liv, blivit hennes "vårdare", mer än make ! För det jag utsattes för av henne under tiden vi ännu var ett par, hade ju ändå förbytts i att symtomen hade kommit, oavsett ! Förklarande men samtidigt tragiskt.

I den andra delen ligger att hon fortfarande har fullt vårdnadsansvar över vår nu 17 åriga gemensamma son, vilket inte känns . . . helt Ok !
Han ska börja på en 3 årig Gym. utbildning ny i höst o jag vet inte om han kommer att kunna få det stöd han behöver. Han har sina andra 3 syskon mycket nära o med bra kontakt.

Samt, hur kommer möjligheten att kunna avsluta vårt gemensamma ägande av vår fastighet att bli ? Kan / får vi göra det utan Godmans inblandning ? Kommer hon / dom att acceptera värderingen för att lösa ut x'et ?
En bra bit kvar innan jag kan se ett avslut . . . tyvärr !
Senast redigerad av Älgfoderodlare tis 19 aug 2025, 06:23, redigerad totalt 1 gång.

Bond.J  
#890921Tufft med sonen, men jag hoppas du har god kontakt med honom! Alla behöver en bra relation till sin far. Angående gården kanske det är lättare att diskutera med en god man som vill slippa bekymret att samförvalta fastigheten med dig? Kanske ett läge att försöka få till en överlåtelse av ditt x del till sonen när han blir myndig?

Nu är det inte aktuellt, men jag vet en situation där en elak person blev snäll när demensen kom och den som vårdade upplevde en bra tid, men som sagt inte aktuellt för dig.

Du kommer igenom detta också!

Användarvisningsbild

Älgfoderodlare  
Bond.J skrev:Tufft med sonen, men jag hoppas du har god kontakt med honom! Alla behöver en bra relation till sin far. Angående gården kanske det är lättare att diskutera med en god man som vill slippa bekymret att samförvalta fastigheten med dig? Kanske ett läge att försöka få till en överlåtelse av ditt x del till sonen när han blir myndig?

Nu är det inte aktuellt, men jag vet en situation där en elak person blev snäll när demensen kom och den som vårdade upplevde en bra tid, men som sagt inte aktuellt för dig.

Du kommer igenom detta också!

- Ja, vi har bra kontakt nu ! Det fanns en tid under hennes sjukdomsutveckling då de ännu inte hade vare sig symtom eller diagnos, där han gjorde sig mycket svår att nå. Att det klarnat nu o jag inte längre framstår som en "dålig" person, just via att utredningar visat på hennes sjukdom o del i vad som hände, har nog jämnat marken för en bättre kontakt ! O den behövs just nu, mer än vad jag tror att han riktigt greppar än !
Vad gäller fastigheten, så blir det nog inga problem. Det är ju bara en tidsfråga innan hon inte längre får ha körkort o vad det innebär att hon inte längre kan nyttja den.
Den nedgång i status som skett under de senaste 3 åren utan underhåll, är klart märkbar. Att det ligger mycket tid o pengar i att få det beboligt igen, blir något för mig att ta tag i. Men då är jag själv om att ha detta ansvar. Ser verkligen fram emot ett avslut !
Att tankarna går tillbaka till en tid då vi hade planer om vad denna fast. kunde ha gett oss, känns ibland tunga. Men det är ju vissa saker man inte rår över i livet. Det jag har kvar nu, är o får bli en ny tid !

Användarvisningsbild

paavo25  
#894214Dessa knutar och obeslutsamhet är grymt att ha. Kan ej göra en sak pga annan sak ogjort som ej kan göras för faktor c gjorts, helt horibelt att leva med sig fast i slutskede ingen panik och fel prioriteringar är all någåt lunda ok?

Nu till eksempel, täckdikandes, otroligt bra tmo ensamt att utföra, pluss om barnen med och hjälpa. Små dik två där, tre annat ställ, hastigt igen defekter som blir åtgärdat, men änd ej färdigt, lite regn. Komatsun har 365 breda däck, sneglat på bredare, den är ju ut på åksr och stabiliteten med kranen. Obeslutsamehet att köpa. Fast jag ej köpa, så finns lätta traktorer och vanlig skopa att transportera sand med, men ändå stora stenar hur göra, ånegest i båda ändår.

Annons:
Nordfarm
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).