Sjögården skrev:Räknar därför kallt med att Riksbanken behöver höja räntan mer än omvärlden och också hålla ut längre med högre räntor än ex USA.
Ekonomerna i debatten tror inte det, men de önskar som vanligt högre aktiekurser, stigande bostadspriser och mera smörjning i systemet för att svensken i genomsnitt skall bli lite gladare och konsumera för fullt igen.
Skall bli intressant att följa nye riksbankschefens argumentation efter nästa höjning, i grunden har de bara inflationsmålet som uppdrag och valutakurser, finansbubblor och vardagsekonomi får andra sköta.
Eller ingen alls kanske😏
Just det här senare tycker jag ändå diskuterats lite för lite, kommer inte riktigt ihåg när den dragkampen pågick, kanske mitten av 2010-talet, Ingves var ganska oroad för utvecklingen på bostadsmarknaden redan då och debatterade öppet för att riksbanken skulle få mandat att även väga in den finansiella stabiliteten i räntebesluten. Blev en ganska öppen strid mellan Ingves på Riksbanken samt Finansinspektionen på andra sidan, till slut "vann" Finansinspektionen med Erik Thedeen detta mandat från Regeringen. Sedan tycker jag Ingves blev som ett litet barn som förlorat en match efter detta och mer eller mindre proklamerat att räntan sätts efter deras inflationssiffror och inga övriga vägningar görs, han har hela tiden vetat vad slutstationen är, men saknat mandat för att hantera det. Varje pressträff har han mer eller mindre sagt samma, någon borde göra något (Läs Finansinspektionen), de har försökt lite vagt med amorteringskrav och liknande men så fort de försökt något så har media drivit opinion för många har gillat boprisrallyt, fI har vikit ner sig. Så förmodligen slutar detta med att Ingves skriver memoarer med andemeningen, förstår ni nu vad jag menade!