Socialt (mer om oss)

Vad var det senaste ni köpte??

11841 inlägg 2819337 visningar 400 följer Svara, dela mm...  
Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste ni köpte??

halvproffs  
#638368Då har stolparna hållt bra! Tycker att vi byter tryckta stolpar lite då o d.
Har ni haft vulkanutbrott hos er eftersom det är lava på elrepen ? 😉

Palakangas  
#638375När vi tillverkade furuplywood var det efterfrågan på restkärnor av fura. En erfaren svarvare kunde se på faneret (och känna på lukten) om kärnan kunde vara bra och tryckte på en knapp så hamnade den i en pall. Oftast blev den rak med lite sprickbildning sedan den torkat. Jag fick lära mej att värma med gas på den del som skulle vara under mark. Elda på tills det börjar bubbla, var ledordet. Det luktade gott och fungerade rätt bra. Med gran är det annorlunda.

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
halvproffs skrev:Då har stolparna hållt bra! Tycker att vi byter tryckta stolpar lite då o d.
Har ni haft vulkanutbrott hos er eftersom det är lava på elrepen ? 😉

Ja de är några tryckta stolpar har varit ruttna med, så ekstolpar med kärna är bättre.
Inga tryckta stolpar är äldre än 15 år ....
Autokorrigering :-b ska vara lav

Jckssn  

En Farmi 260 flistugg.
Hydraulisk inmatning och no-stress-tillsats

Kan inte förstå varför den är grön, kollat noga på maskinen och den verkar inte vara ommålad utan verkar vara grön från fabrik.

Av tillfällighet så är både traktorn och tippvagnet till skogsvagnet också grönt så det matchar :grin:

Avslutat-02  
#638701Har inte Farmi gått över till grönt?
Sålde en Farmi CH27 ACR och den var grön från fabrik...

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#638708Vad är ”no stress tillsats”?

Avslutat-02  
gnisten83 skrev:Vad är ”no stress tillsats”?

Med hydraulisk inmatning och automatisk ”no stress”-funktion kommer inmatningen automatiskt att bromsa inmatningen när traktorns motor har svårt att orka med. När varvtalet sedan ökar igen, kommer inmatningen att öka igen.

Avslutat-02  
#638711Förresten, var inte Farmi gröna utanför Sverige?... Finsk maskin kanske?

Jckssn  
#638727Har försökt googla men inte hittat någon annan grön maskin.
Farmi tillverkas i finland och maskinerna där är röda, nya CH 27 har standard-färg i röd / svart.
Men det kan ju hända att man kan beställa ny maskin i vilken färg man vill.

Förhoppningsvis flisar den lika bra i grönt som i rött 😀

Avslutat-02  
#638730Jo jag jobbade ju med att sälja dessa ett tag, men har för mig att man kunde få vissa maskiner till andra marknader än Sverige, i just grönt. Den jag sålde var för den norska marknaden, men det var den enda de hade då att få fram, kunden blev lika glad för det..

Jobbade för ägaren av Nordfarm som säljare på X-maskiner...

Avslutat-02  
#638736Har du frågor om din maskin, ring Björn Jönsson på X-maskiner...han kan det mesta i huvudet om dessa.. :-bd

Användarvisningsbild

Jenny S  
#638775En ny hundpejl, så det blir enkelt att presentera en kartbild över vart hundarna markerat angrepp av granbarkborre för skogsägare 👍🙂

Användarvisningsbild

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#638960En traktor och huggarvagn! Blev precis klart. Återkommer med bilder.
Traktorn blev en Ford 5640 SL 4WD med vändbar stol, bakrutekil och bukplåt. :d
Nu ska den i och för sig inte gå så mycket i skogen men trevligt ändå att den är lite anpassad.
Traktorägare igen, tog några år sen min Nuffield 10/42. Det här är en 90-talare så kommer nog bli rejäl skillnad i komfort också. :smile:

Användarvisningsbild

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#638964Grattis! Hoppas du blir nöjd och att vi får se bilder en masse.

Användarvisningsbild

svempus  
#640802En radiostyrd bil från hobbex i skalan 1/10(32*41cm) för 1390kr bilden ger en vink på hur stor den är. Vart även ett större batteri med till den på 3000mAh samtidigt så tiden man kan köra ökar lite..

Annons:
Arevo
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).