Socialt (mer om oss)

Vad var det senaste ni köpte??

11841 inlägg 2819374 visningar 400 följer Svara, dela mm...  

Re: Vad var det senaste ni köpte??

mikael_s  
#636364Tack HannuRöj, JensSkoog och Slurfi, då har jag nog rätt såg. Trodde den skulle vara med M-tronic 3 men det verkar helt manuellt.

Jag har inte tänkt på att startapparaten är annorlunda, har bara dragit som vanligt och den hoppar lätt igång.

Jens, jag hade läst upp mig innan och bad om en 91VXL och ett 1.3 svärd till. Borde kollat innan jag for från butiken för väl hemma har de ju såklart lagt i rätt kedja men ett 1.1 svärd. Suck.

I det hela ett inte imponerande säljjobb. Bad att få några filar till nya sågen och då tog han fram 4.8 fil, men det hann jag se och få rättat till 4.0. Och så skulle man få en elektrisk kedjeslip på köpet men det ”glömde” säljaren tills jag sade det. Frångick min normala rutin att köra en halvtimme till för att få ordentlig service av kunniga människor hos Bengts i Skeppshult. Dumt.

Nu blir det nog att beställa ett Tsumura 12” 3/8 1.3 hos Sven, om inte ni har bättre rekommendationer? Tills dess får jag köra 1.1 som jag må säga sågar bra. Bara två tankar smått än så länge dock.

JensSkoog skrev:
mikael_s skrev:En liten såg. Provade en tank idag och den funkar fint.

Förresten, det står 194 C på såg och låda men 194 C-E på kvittot. Har jag blivit lurad?

Om jag inte har fel, är "E" tecken på att sågen har EASYSTART, och det är inte du ska sakna om det inte finns på sågen. Med easystart rycker man inte, man bara drar lugnt och vinder upp en fjäder som slår i och startar motoren. Ingen höjdare, enligt mig. "Tuggummistart" vet jag någon kallar det, och om mna glömmer sig och drar hårdt, kan det lätt hända att man drar sönder.
Rekommenderar dig att du bytar över till 12", 1,3mm kedja/svärd på den och lämnar 1,1mm kedja och svärd hemma :wink:

Användarvisningsbild

JensSkoog  
mikael_s skrev:T
Jens, jag hade läst upp mig innan och bad om en 91VXL och ett 1.3 svärd till. Borde kollat innan jag for från butiken för väl hemma har de ju såklart lagt i rätt kedja men ett 1.1 svärd. Suck.

I det hela ett inte imponerande säljjobb. Bad att få några filar till nya sågen och då tog han fram 4.8 fil, men det hann jag se och få rättat till 4.0. Och så skulle man få en elektrisk kedjeslip på köpet men det ”glömde” säljaren tills jag sade det. Frångick min normala rutin att köra en halvtimme till för att få ordentlig service av kunniga människor hos Bengts i Skeppshult. Dumt.

Som jag sagt så ofta - en bra och kunnig ÅF är värd att köra båda två och fyra mil för. Det duger inte med en som bara är säljare, han måste ha koll på det han säljer ochså.
Jag skulle köpt ett Stihl svärdpacket, med svärd och två kedjor, var jag dig. Finns alltid bra pris på det, här åtminstone. Har körd med 12" Stihlsvärd på båda MS200 och MS192 och är mycket nöjd

Användarvisningsbild

machonisti  
#636375Nä!
Inte nöjd. Gick sisådär en halv tank sen stannade den första gången. Blev bara värre.
Den har nu gått en tank och svarar inte på justering. Går lite bättre en stund efter 10 minuter ståtid.
Körde husqvarna på 90 talet och jag känner igen fenomenet som skit i förgasaren.
Börjar inte skruva på ny motorsåg så jag för in den imorgon.

axwell  
mikael_s skrev:Nu blir det nog att beställa ett Tsumura 12” 3/8 1.3 hos Sven, om inte ni har bättre rekommendationer? Tills dess får jag köra 1.1 som jag må säga sågar bra. Bara två tankar smått än så länge dock

Ett förträffligt val, dvs samma som jag har har köpt hos Sven till min MS192 C-E. :-bd :mrgreen:

Användarvisningsbild

Bax  
#636421Var det nån som frågade efter Lillans Lösgodis 😃

Användarvisningsbild

JensSkoog  
#636424Nya huggarbyxor, Stihl Advance X-Flex.
Rent för dyra för en gammal amatör, men man ska ju
ha det lite bekvämt i pysslandet ochså :grin:

Jag fick ett riktigt bra pris, eftersom ÅF'n fick lite
hjälp av mig tidigare, så det blev inte så illa.

Men, jag är lite osäker på om de är bättre än mina gamla X-fit. Får
testa lite i skogen några dagar, innan jag vet. Känns lite slaskiga i
låren, men när de blir impregnerad med kåda blir det väl
lite annorlunda :wink:

Användarvisningsbild

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Bax skrev:Var det nån som frågade efter Lillans Lösgodis 😃
1586374839_2203c45d-ebaf-4610-813c-c2593d92c42b.jpeg

Är Seglarknäcke nåt som kan rekommenderas?

Användarvisningsbild

Bax  
#636431Måste be att få återkomma om det....

Användarvisningsbild

Erre  

😍🤤
Det där är gott! Brukar alltid vara så färskt och mjuk godis i den burken.

Användarvisningsbild

Bax  
Vedmaskin skrev:

Det är gott, om man gillar dill, för den smaken är ganska framträdande.
HSB tyckte inte det var gott 😄

Användarvisningsbild

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Bax skrev:
Vedmaskin skrev:

Det är gott, om man gillar dill, för den smaken är ganska framträdande.
HSB tyckte inte det var gott 😄

Då vill inte dottern ha...

Men ingen kommer ihåg en fegis. Då får man testa. Dom burkarna brukar säljas titt som tätt. :grin:

alias  
#636586Blev 2 * 25 kg Yara ProMagna NPK 11-5-18.

MVH
Alias

Jim_the_one  
#637051Råkade bli en begagnad stegmatare. Några veckor sedan nu iof så har hunnit montera den på skogsvagnen och provkört lite. Kommit fram till att kranen är lite för kort (som vanligt) så ska flytta fram den närmare grinden.
Tanken finns att bygga nåt liknande "huggormen" men får se om det finns belägg/jobbunderlag för detta först.
Men ett eget hydraulsystem står först på listan. Får ha bra varv på traktorn å då blir kranen svår att styra. Samt otrevligt å gasa så mycket när det inte är kraft som behövs.

Användarvisningsbild

rokon  
#638348Bukplåtar till min MB-Tac
Det ligger tre delar på pallen, själv har jag en del redan på traktorn som skyddar längst fram till och med servopumpen och hydraulpumpen därefter skall dessa 3 passa den stora lådan på bilden är skydd för tanken som sitter bakom vänstra insteget till traktorn.
Grejorna skall ej monteras i år då jag vill bekanta mig med alla speciallösningar som MB-Trac har!

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#638362En (till) paket (126st) 6cm svarvade tryckta stängselstolpar till projektet att förnya staketen runt hagarna.
Rev taggtråden för 15 år sen o satte elrep i mestadels befintliga sågade ekstolpar då, men nu är många av dom för dåliga(kom nog i jorden tidigt 80talet) och på elrepen växer de lava

Annons:
Arevo
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).