Socialt (mer om oss)

Dagens prestation

14941 inlägg 4233776 visningar 232 följer Svara, dela mm...  
Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

JensSkoog  
JPW skrev:Absolut bästa sättet tycker jag är att profilera ena listen med hjälp av en gersåg och en rundsåg/sticksåg + rasp. Nästan omöjligt att misslyckas med och det blir en fog som inte glipar isär när listerna med tiden torkar. Kapar man dessutom listen något lite extra lång så spänner den fast perfekt i hörnen och det blir en tät och elegant fog.

Provade tekniken nu i afton, men ser att jag måste köpa mig bättre kvalität sågblad än dom har på Jula - annars kommer det att ta femton år :mrgreen:

Användarvisningsbild

sundelius  
JensSkoog skrev:Bra jobbat :grin: Fick du göra instick i mitten av riktskäret, eller hur gjorde du det? Jag hatar när jag måste göra det. Brytmånet är heligt för mig, men jag vet att det är en godkänd teknik. Bättre att dra fram storsågen med 20" svärd :wink:
Har du många träd i den dimentionen du ska hugga?

Ja jag gjorde instick men som du ser på bilden var det ändå kvar okapat i mitten.

Nej tyvärr är det inte så mycket grova kvar, dom har farsan tagit :lol:

Fast jag har faktiskt huggit både björk och asptimmer nu ett tag. Synd att det är så mycket röta i aspen bara, blir mest massaved.
Idag flyttade jag traktorn till ett nytt ställe så nu blir det första gallring i ett blandbestånd

JPW  
#356156Det går att ta det mesta med ett grovt verktyg, fiberrondell på vinkelslipen lär tex funka bra, och sedan finliret med en skarp slöjdkniv. Sticksågen går ganska bra men den platta sulan passar dåligt för uppgiften. Vill man ta detta till den högre skolan köper man en speciell utbytessula till sin sticksåg:

http://www.collinstool.com/collins_coping_foot.htm

Kolla videon:

Användarvisningsbild

JensSkoog  
JPW skrev:Det går att ta det mesta med ett grovt verktyg, fiberrondell på vinkelslipen lär tex funka bra, och sedan finliret med en skarp slöjdkniv. Sticksågen går ganska bra men den platta sulan passar dåligt för uppgiften. Vill man ta detta till den högre skolan köper man en speciell utbytessula till sin sticksåg:

Kolla videon:

Nu lär jag mig allt mera :lol: Vad bra. Ska prova el-sticksågen, fiberrondellen på vinkelslipen och even Feinsågen! Spännande

sundelius skrev:Nej tyvärr är det inte så mycket grova kvar, dom har farsan tagit :lol:
Fast jag har faktiskt huggit både björk och asptimmer nu ett tag. Synd att det är så mycket röta i aspen bara, blir mest massaved.
Idag flyttade jag traktorn till ett nytt ställe så nu blir det första gallring i ett blandbestånd

Du får säga åt om du kommer över några grova du inte kände till, så gör jag mig en kaffevisit så kann du få låna MS361'an med 15" och 20" några veckor :grin:

Användarvisningsbild

sundelius  
#356174JensSkog skrev:
Du får säga åt om du kommer över några grova du inte kände till, så gör jag mig en kaffevisit så kann du få låna MS361'an med 15" och 20" några veckor :grin:

Grannen undrar om jag inte kan ta hennes femtiotal granar som la sig i en hög i Helga. Dom kan vi ju ta innan kafferasten :lol:

Hema  
sundelius skrev:Många kilar och mycket svett för att få ner gran på 80 cm med 346:an och 13 tums svärd :???:

Kanske dags att investera i en 60 cc såg och 18 tums svärd :shock: :lol:
1449596815_001.jpg

Vad väntar du på? Köp!

Användarvisningsbild

sundelius  
Hema skrev:
sundelius skrev:Många kilar och mycket svett för att få ner gran på 80 cm med 346:an och 13 tums svärd :???:

Kanske dags att investera i en 60 cc såg och 18 tums svärd :shock: :lol:
1449596815_001.jpg

Vad väntar du på? Köp!

:smile: Ja du Hema, det kan nog bli så

JPW  
JensSkoog skrev:
JPW skrev:Det går att ta det mesta med ett grovt verktyg, fiberrondell på vinkelslipen lär tex funka bra, och sedan finliret med en skarp slöjdkniv. Sticksågen går ganska bra men den platta sulan passar dåligt för uppgiften. Vill man ta detta till den högre skolan köper man en speciell utbytessula till sin sticksåg:

Kolla videon:

Nu lär jag mig allt mera :lol: Vad bra. Ska prova el-sticksågen, fiberrondellen på vinkelslipen och even Feinsågen! Spännande

Men egentligen så är väl rätt sätt 'Skogsforum-style' att ta det med röjsågen eller kanske med ett rakbladsvasst carvingsvärd på en MS201??

Användarvisningsbild

JensSkoog  
Provade elsticksågen och sliprondellen på vinkelslipen, efter att jag hade gett upp kopingsågen. Mycket svårt med sticksågen, och sliprondellen dammade så jag inte såg handen som höll.
Såg länge på den minsta motorsågen, @JPW, men jag ska ju jobba inomhus :lol: :lol:
Senn grep jag Bosch "Feinsågen", och det funkade snabbt och skönt. Anade inte att det kunne vara så enkelt :oops: Nu blir det nog lister i köket till jul 2015, så min fru får det som hon vil :D
Tack för alla goda råd - vad skulle jag gjort utan Skogsforum :-BD

TheJo  
JensSkoog skrev: - annars kommer det att ta femton år :mrgreen:

Ja? Det är väl ungefär så lång tid det tar innan hemmafixare får dit den där sista listen/sockeln/fönstersmygen :roll: :lol:

Användarvisningsbild

Re: Sv: Dagens prestation

T Landström  
TheJo skrev:
JensSkoog skrev: - annars kommer det att ta femton år :mrgreen:

Ja? Det är väl ungefär så lång tid det tar innan hemmafixare får dit den där sista listen/sockeln/fönstersmygen :roll: :lol:

Bara 15 år... Mor och far byggde sitt hus 1974...och det saknas foder och smygar i garaget... ;)
Och då va/är farsan snickare ;)

Användarvisningsbild

halvproffs  
#356345Då tycker jag att du får bli tomte och fixa det sista åt far o mor nu när juletider vankas :grin:

Användarvisningsbild

T Landström  
halvproffs skrev:Då tycker jag att du får bli tomte och fixa det sista åt far o mor nu när juletider vankas :grin:

Tanken har slagit mig... :D

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
T Landström skrev:
Bara 15 år... Mor och far byggde sitt hus 1974...och det saknas foder och smygar i garaget... ;)
Och då va/är farsan snickare ;)

Jag antar att det omvända inre gäller, i så fall hade jag varit en riktig snickare. Det fattas fortfarande flera lister i vårt kök sedan jag renoverade det för knappt 30 år sedan. Kanske läge att ta en paus i röjningen och satsa på köket istället. Men är det egentligen en bra ide öm vi ändå snart ska fixa ett nytt kök.
:???:

Användarvisningsbild

Hammaren  
JensSkoog skrev:
1449429189_male_lister_6.12.15_hjm_(1).jpg
Målat sista på taklister till köket! Nu får gumman allt i ordning till jul, om sågen och vitet holler :lol: 6 utvändiga och 8 innvändiga hörner att kapa, så jag ser inte fram till jobbet. :mrgreen:

En variant för att räkna ut vinkeln.

Annons:
Svenska skogsplantor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).