Socialt (mer om oss)

Dagens prestation

14926 inlägg 4226025 visningar 232 följer Svara, dela mm...  
Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

Seb macahan  
#353312Dagens prestation....Kört av en drivaxel på min Hilux 😡

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#353324Hur gick det till, Seb?

Användarvisningsbild

Seb macahan  
#353327Jag körde rakt upp och ner med bilen när det small till i en kurva. Efter åt så lät det dyrt.....

Användarvisningsbild

JensSkoog  
Seb macahan skrev:Jag körde rakt upp och ner med bilen när det small till i en kurva. Efter åt så lät det dyrt.....

Exakt en sådan julklapp som vi alla skulla villa ha 😡 Tråkigt 🤦‍♂️

Användarvisningsbild

Seb macahan  
#353332Faktum är att jag är glad, först trodde jag det var automatlådan eller 4hjuls fördelningslådan. Jämfört med en drivknut eller drivaxel så får man vara lycklig för det lilla i bland :wink:

Användarvisningsbild

herjman  
#353371Manuellhugger en del åt andra och anser mig väll behärska det helt ok, men när jag skulle fälla ett träd HEMMA med något baklut i min egen trädgård lyckades jag i ren nonchalans med konststycket att knäcka brytmånen när kilen drevs in och få trädet att gå bakåt!! :surp:

Har aldrig lyckats med det innan och trodde inte trädet var så skadat dom det var.

Lärdomen blir att aldrig underskatta ett redan farligt jobb och att aldrig stå rakt bakom ett träd vid fällning (vilket jag iofs inte gjorde)

Användarvisningsbild

JensSkoog  
herjman skrev:Manuellhugger en del åt andra och anser mig väll behärska det helt ok, men när jag skulle fälla ett träd HEMMA med något baklut i min egen trädgård lyckades jag i ren nonchalans med konststycket att knäcka brytmånen när kilen drevs in och få trädet att gå bakåt!! :surp:

Har aldrig lyckats med det innan och trodde inte trädet var så skadat dom det var.

Lärdomen blir att aldrig underskatta ett redan farligt jobb och att aldrig stå rakt bakom ett träd vid fällning (vilket jag iofs inte gjorde)

Därför tar jag aldrig ner träd nära hus eller annat som kan gå sönder utan att använda säkring med rep eller spakblock. Isär löv kan ge överraskningar man inte gillar få :mrgreen:

axwell  
herjman skrev:v herjman » Idag, 13:07
Manuellhugger en del åt andra och anser mig väll behärska det helt ok, men när jag skulle fälla ett träd HEMMA med något baklut i min egen trädgård lyckades jag i ren nonchalans med konststycket att knäcka brytmånen när kilen drevs in och få trädet att gå bakåt!! :surp:

Vet du om trädet skjuvades framåt över stubben eller om du skar av brytmånen med långa kilar ?

Alternativt trädet hade så mycket bakvikt att fibrerna slets av, vilket trädslag var det ?

Användarvisningsbild

Erre  
#353487Hittills idag.
Bytt till vinterdäck. :wink:

Användarvisningsbild

Erre  
#353494Nästa däckbyte.

Blivande snickare  
#353501Den sista var nog lite väl slät till och med för sommarföre ;)

Användarvisningsbild

herjman  
axwell skrev:
herjman skrev:v herjman » Idag, 13:07
Manuellhugger en del åt andra och anser mig väll behärska det helt ok, men när jag skulle fälla ett träd HEMMA med något baklut i min egen trädgård lyckades jag i ren nonchalans med konststycket att knäcka brytmånen när kilen drevs in och få trädet att gå bakåt!! :surp:

Vet du om trädet skjuvades framåt över stubben eller om du skar av brytmånen med långa kilar ?

Alternativt trädet hade så mycket bakvikt att fibrerna slets av, vilket trädslag var det ?

Det var en kastanj, inte speciellt hög så man nonchalerade det, tyckte att det där är väll inget. Det hade börjat skymma och det skulle bli storm dagen efter.

Fibrerna slåts av då det hade lite bakvikt. Det lustiga var att inget direkt tydde på att det var så förruttnat. Spånen såg normala ut osv.

Användarvisningsbild

Erre  
Blivande snickare skrev:Den sista var nog lite väl slät till och med för sommarföre ;)

Har väntat på att dom skulle ringa i höst å säga att dom har punka så man hade fått byta det ute i fält. Är lite mök när alla klippdäcken ska bort för att man ska få ut hjulen.
Men det höll ihop! :-BD

Hema  
Blivande snickare skrev:Den sista var nog lite väl slät till och med för sommarföre ;)

Icke, däck ska slitas ut ordentligt innan byte! :lol: :lol:

Fick äntligen bytt till vinterhjul på bilen. Hade väntat för att försöka finna något roliga alternativ än vad som hängde med bilen vid köpet och nu i veckan dök det upp och hade turen att säljaren hade vägen förbi jobbet, så jag slapp 12mil resväg. :-BD

Användarvisningsbild

ilbajten  

Dagens prestation här hemma kom från svärmor som vet prexis va en svärson helst har på fötterna...[emoji4][emoji106]

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).