Socialt (mer om oss)

Dagens prestation

14897 inlägg 4223055 visningar 231 följer Svara, dela mm...  
Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#346731Väggspån, av vad för trä?

Hema  
Slurfi skrev:
1445104001_okt2015shingleselfie.jpg

Testade att montera mina första väggspån som jag sågade och laserade tidigare.
En bekant menade att det är MasiAmerikansk-design, och det låter för mig mkt positivt
så det uttrycket sporrar mig till att fortsätta med detta experiment.

Spännande och lite vågat att välja sådan väggpanel, kan bli jättebra. En fråga från en som inte har en aning inom ämnet, man behöver inte lägga dem om lott med förskjutning halva bredden för varje lager? Lite likt såsom man murar tegelsten. Tycker iofs att det kanske tom. blir snyggare såsom du gjort.

gamla drängen1964  
#346735Jagat älg efter 4 års uppehåll.Jag sköt en kviga ,som var liten ca 100kg.En kamrat sköt en kalv ca50kg.Jakten är är över för i år.Vi såg 5 olika kor o kvigor som blev kvar.Bra dag.

Användarvisningsbild

JensSkoog  
Fick påbörjat mitt "sågstellesprojekt" på vedbacken. Så får jag fundera fram en kran som kan hjälpa mig med stockhandteringen :-?

jannee  
#346738Egentligen ingen prestation - tvärtemot.
Vi ,frugan och jag var och hälsade på "surgrannen", han har nämligen fått en stroke och hamnat på något korttidsboende (blir nog för evigt).
Han är mer eller mindre halvt förlamad, dock har han säkert 90 % kvar av talet och förståndet.
Vi pratade mer med varandra under 3 till 4 timmar, mer än vi gjort på de senaste 10 åren. Farbrodern är riktigt trevlig, dock tyvärr väldigt blyg och mest orolig för sin katt.
"Gubben" är snart 85 bast, inga anhöriga och har "nog" levt väldigt ensamt och torftigt liv.
Efter vad vi anade var vi de första som hälsade på honom, han blev glad och verkade till att lysa upp.
Vi får nog ta för vana att regelbundet hälsa på honom.

Hema  
jannee skrev:Egentligen ingen prestation - tvärtemot.
Vi ,frugan och jag var och hälsade på "surgrannen", han har nämligen fått en stroke och hamnat på något korttidsboende (blir nog för evigt).
Han är mer eller mindre halvt förlamad, dock har han säkert 90 % kvar av talet och förståndet.
Vi pratade mer med varandra under 3 till 4 timmar, mer än vi gjort på de senaste 10 åren. Farbrodern är riktigt trevlig, dock tyvärr väldigt blyg och mest orolig för sin katt.
"Gubben" är snart 85 bast, inga anhöriga och har "nog" levt väldigt ensamt och torftigt liv.
Efter vad vi anade var vi de första som hälsade på honom, han blev glad och verkade till att lysa upp.
Vi får nog ta för vana att regelbundet hälsa på honom.

Sådana tillfällen att ha tid att hinna prata med varandra kan nog betyda nog så mycket.

Hema  
JensSkoog skrev:
1445105657_kapstelle_(8).jpg
Fick påbörjat mitt "sågstellesprojekt" på vedbacken. Så får jag fundera fram en kran som kan hjälpa mig med stockhandteringen :-?

Denna hade väl varit något? http://www.blocket.se/alvsborg/Scania_Regent_med_rejal_timmer_kran_60295273.htm?aw=1
Bild

:)

skogsterri  
#346769Något som många tyvärr inte tar sig tid till pga stress i vardagen.. Men otroligt vad det kan betyda mycket för någon.
Själv stannade jag till för två danska damer idag som letade efter en stuga dem skulle hyra ute i skogen. Körde före någon mil så dem hittade rätt.

Användarvisningsbild

JensSkoog  
Hema skrev:Denna hade väl varit något?

Ja, det där va en gammal snygging, men den skulle tyvärr ta lite för mycket rum :lol: :lol:
Blir väl någon handdriven lyftanordning - jag får tänka lite :ugeek:

Användarvisningsbild

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Uvskogen skrev:Väggspån, av vad för trä?

Hema skrev:Spännande och lite vågat att välja sådan väggpanel, kan bli jättebra. En fråga från en som inte har en aning inom ämnet, man behöver inte lägga dem om lott med förskjutning halva bredden för varje lager? Lite likt såsom man murar tegelsten. Tycker iofs att det kanske tom. blir snyggare såsom du gjort.

Det är gran denna gång, kan bli annat nästa gång när jag experimenterar.

Jovisst omlott kan det bli dock ej så denna gång.

Som sagt är det ju ännu på experimentstadiet så allt går att ändra och justera, dock tror jag att denna
storlek verkar funka 15cm bred & 40cm lång, möjligen kan jag göra dem tunnare i grovsidan.

TS
Användarvisningsbild

totte  
Slurfi skrev:Det är gran denna gång, kan bli annat nästa gång när jag experimenterar.

Läge att spåna lite.

Användarvisningsbild

halvproffs  
#346811På Häsenmål (Hedesundadialekt) heter spån; spjal. Tyckte även att jag såg en linslus på bilden :grin: Mycket bättre än vägglus :mrgreen: Tycker det gått lite lusigt sakta. :wink:

Användarvisningsbild

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#346835Jag är ju lite spånig osv, ett annat ord är Pärt men jag vet inte om det passar när det är sågade spån?

TS
Användarvisningsbild

Jeep  
#346882Fällde några grova aspar som lutade mot grannhuset på andra sidan vägen...
Med fällkrok, teleskopskaft vinchlina, brytblock och handvinch så gick det perfekt :mrgreen:

Efter att jag hittade en annan asp som var väldigt ihålig 5m upp så vill jag ta bort de träden.

Hema  
#346893Tog det lugnare idag, då jag gick runt och kollade träden som ska ned i vinter. Blev såklart attackerad av en massa älgflugor/löss. Upplever att jag inte haft det problemet föregående år. Är det måhända varit ett extra bra år för de små krypen? (Tur/gott att de inte direkt verkar sprida några sjukdommar.
Bild

https://sv.wikipedia.org/wiki/%C3%84lgfluga

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).