Socialt (mer om oss)

Dagens prestation

14928 inlägg 4226859 visningar 232 följer Svara, dela mm...  
Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

JensSkoog  
#342458Haft skogdag med 42 ungar och dagens prestation är att det inte var en enda av dom som klagade sig över vatten och regn :wink: .
Men jag tog bort en av dom planerade aktiviteter, göra eld med vad man hittar i skogen - blev att bygga gapskjul med presenning som ersättare :lol:

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#342772Klängde lite hasselnötter..

Användarvisningsbild

Hammaren  
Hammaren skrev:
Bilagan 20150822_181742.jpg finns inte längre
Bilagan 20150822_181728.jpg finns inte längre

Påbörjade snickringen av en carport idag, då garaget har blivit fullt med slipmaskiner. :smile:

Är nu klar med snickringen, lite markjobb och eldragning kvar, hann innan snön i alla fall. :smile:

Användarvisningsbild

totte  
#342815Blir bra det. Snyggt och praktiskt med liggande panel på ett sånt bygge.

Användarvisningsbild

Hammaren  
totte skrev:Blir bra det. Snyggt och praktiskt med liggande panel på ett sånt bygge.

Tack för det Totte, blev ok.

Användarvisningsbild

Vardon  
totte skrev:Blir bra det. Snyggt och praktiskt med liggande panel på ett sånt bygge.

Varför är det praktiskt med liggande panel? Upplys en okunnig.

Användarvisningsbild

JensSkoog  
#342844Det är snabbt att byta dom närmst till grunden om det behövs. I ett sådant bygge kan det ofta bli så att det kommer vatten till så det blir röta där, och då är det bara att byta ett eller två så är väggen som ny.

Användarvisningsbild

totte  
Vardon skrev:

Varför är det praktiskt med liggande panel? Upplys en okunnig.

Dels det Jens säger, dels är det praktiskt enkelt att sätta dit panelen i en oisolerad kosntruktion med stående stolpar, man behöver inte lägga på ett extra skikt med liggande reglar.

Förutom det praktiska så är det i det här fallet det enda estetiskt riktiga, eftersom det är byggt mot ett hus med liggande timmer.

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#342884Hittade en gränssten efter 11 års letande. :-BD Jag tror det är en gränssten, skall kolla med grannen. Men det fanns en avbruten spetsad pinne bland stenarna. Den här gränsen byter riktning vid varenda j-a sten, så man måste hitta alla för att ha full koll. Denna var en av de viktiga. Förröjningen inför grannens stundande avverkning hade redan varit inne 2-3m i min ungskog, blir en bred och fin rågång här. :D

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#342885totte:Förutom det praktiska så är det i det här fallet det enda estetiskt riktiga, eftersom det är byggt mot ett hus med liggande timmer.

Håller inte med dig där totte. Det är vanligare med stående panel som komplement till synligt timmer i gamla timmerhus. Jag tycker också att det är mer estetiskt. Men det är förstås en smaksak.
Stående panel som ruttnat nedtill lagar man enkelt med att snedsåga bort det ruttna och antingen foga in en liggande bräda eller skarva på den stående panelen.
Som komplement till skiftesverk kan man förstås föredra liggande panel och helst då med breda plankor.
Senast redigerad av lfq mån 21 sep 2015, 17:56, redigerad totalt 1 gång.

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#342886Ni har fel bägge två, det skall vara snedställd i 45 grader!

Användarvisningsbild

JensSkoog  
Mangan skrev:Hittade en gränssten efter 11 års letande. :-BD

Inte på fulltid, hoppas jag :lol: :lol:

Scoutman  
#342894Satt panel på förråd/vedbod, ca tre meter kom jag, helt ok med avbrott för skjutsning, hänga in älg i kylrum samt besök hos vetrenären.

Hema  
Mangan skrev:Ni har fel bägge två, det skall vara snedställd i 45 grader!

Åt höger då, hoppas jag. :)

Användarvisningsbild

Göt  
Mangan skrev:Hittade en gränssten efter 11 års letande. :-BD Jag tror det är en gränssten, skall kolla med grannen. Men det fanns en avbruten spetsad pinne bland stenarna. Den här gränsen byter riktning vid varenda j-a sten, så man måste hitta alla för att ha full koll. Denna var en av de viktiga. Förröjningen inför grannens stundande avverkning hade redan varit inne 2-3m i min ungskog, blir en bred och fin rågång här. :D

Kolla om det finns någon inhuggen fyrkant i stenen då vet du säkert. Men det är inte säkert står där den skall stå på kartan :mrgreen:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).