Midnattsmekaniker.
Socialt (mer om oss)
Fadäser (hur dum får man bli?)
lör 11 okt 2025, 20:06#895835Verkar som det nästan är bara jag som gör dumma saker 🤣
Tankade upp den lilla röjsågen för att fixa till lite där ungarna
ska gå tipspromenad kommande onsdag.
Plasserade dunken i bilen och grep sågen.
Fick tanka upp igen, och den gången kom
jag i håg att skruva på tanklocket 🤠
Tankade upp den lilla röjsågen för att fixa till lite där ungarna
ska gå tipspromenad kommande onsdag.
Plasserade dunken i bilen och grep sågen.
Fick tanka upp igen, och den gången kom
jag i håg att skruva på tanklocket 🤠
Jack of all trades, master of none!
sön 12 okt 2025, 11:51#895877Efter älgjaktdag nr 1. Hänger upp kläder och lägger alla grejer på samma stol i köket så det ska vara iordning inför dagen efter (vapen och ammunition ställde jag så klart i vapenskåpet) men hänger obegripligt nog hörselskydden på sin vanliga plats i hallen...
Ser ett par öronproppar i ett skåp och tänker, de ska jag lägga i bilen så jag har ifall det behövs någon gång.
Älgjaktdag nr 2.
Tur att en i jaktlaget hade extra öronproppar...
Ser ett par öronproppar i ett skåp och tänker, de ska jag lägga i bilen så jag har ifall det behövs någon gång.
Älgjaktdag nr 2.
Tur att en i jaktlaget hade extra öronproppar...
lör 21 mar 2026, 16:00#907881För 8-10 år sedan köpte jag en vägghängd Agrati trädgårdsslanghållare på Swedol. En väldigt trevlig produkt, bortsett ifrån att det alltid har läckt en del vatten vid infästningen. Särskilt när den monteras på våren, då det närmast blev en fontän. Men idag kom jag faktiskt på lösningen, nämligen att byta O-ring till Hozelocks svarta. Inte en droppe, så problemet är äntligen löst efter 8-10 år. 😀
/Niklas
/Niklas
Senast redigerad av Niking sön 22 mar 2026, 07:01, redigerad totalt 1 gång.
/Niklas
sön 22 mar 2026, 02:23#907905Lyckades missbedöma kronöverhänget på ett klenare torrträd beläget mellan diket och kanalvallen, så efter att jag gjort instick och sågade bakåt så nöp sågen fast när det bara var barken kvar att ta sig igenom.
Stängde av sågen och övervägde mina alternativ.
Oavsett metodik för att ta ner stammen så riskerade sågen att ramla i diket när trädet inte längre höll fast den och då jag saknade rep att säkra den med så tog jag helt sonika en längre avkapad torrgren och trädde genom det bakre handtaget och tryckte ner ena änden i de dyaktiga massorna i dikeskanten:
Lyckades att gnaga av barken med kroken i huggarbältet och anbringade sedan massavedssaxen så högt jag nådde och försökte m.h.a. min egen kroppsvik att dra trädet så att de skulle börja falla snett ifrån diket, men fysikens lagar var emot mig:
Den taktiken fick skrotas till förmån för "plan B". Tack och lov hade jag nyss fällt ett träd bredvid det som nu höll motorsågen gisslan. Hämtade toppbiten på drygt 4 m och kastade över den så att en ände låg på vardera sidan diket, sedan följde jag diket ca 50 m uppströms och gick jag över bron där och sedan ner på andra sidan diket. Jag anbringade änden på toppbiten från det fällda grannträdet några meter upp på stammen och en lätt knuff senare så lutade trädet mot tänkt fällriktning och jag kunde gå tillbaka till andra sidan diket och hugga upp det motsträviga trädet:
MVH
Alias
Stängde av sågen och övervägde mina alternativ.
Oavsett metodik för att ta ner stammen så riskerade sågen att ramla i diket när trädet inte längre höll fast den och då jag saknade rep att säkra den med så tog jag helt sonika en längre avkapad torrgren och trädde genom det bakre handtaget och tryckte ner ena änden i de dyaktiga massorna i dikeskanten:
Lyckades att gnaga av barken med kroken i huggarbältet och anbringade sedan massavedssaxen så högt jag nådde och försökte m.h.a. min egen kroppsvik att dra trädet så att de skulle börja falla snett ifrån diket, men fysikens lagar var emot mig:
Den taktiken fick skrotas till förmån för "plan B". Tack och lov hade jag nyss fällt ett träd bredvid det som nu höll motorsågen gisslan. Hämtade toppbiten på drygt 4 m och kastade över den så att en ände låg på vardera sidan diket, sedan följde jag diket ca 50 m uppströms och gick jag över bron där och sedan ner på andra sidan diket. Jag anbringade änden på toppbiten från det fällda grannträdet några meter upp på stammen och en lätt knuff senare så lutade trädet mot tänkt fällriktning och jag kunde gå tillbaka till andra sidan diket och hugga upp det motsträviga trädet:
MVH
Alias
"Investera i mark, jag har hört att det inte tillverkas längre!"
-Mark Twain
-Mark Twain
sön 22 mar 2026, 20:15#907959
Tack!
Är nog mest nöjd/lättad över att det gick att förhindra sågen ifrån att ta sig ett dopp i diket.
MVH
Alias
JensSkoog skrev:Bra jobbat @alias 👍 👍 🤩
Tack!
Är nog mest nöjd/lättad över att det gick att förhindra sågen ifrån att ta sig ett dopp i diket.
MVH
Alias
"Investera i mark, jag har hört att det inte tillverkas längre!"
-Mark Twain
-Mark Twain
lör 02 maj 2026, 20:13#910132Allt var med när jag drog i skogen idag, såg, kängor, bensin, vatten, kaffe och mat 😀
Men, hur länge var Adam i Paradis. Tog en kopp kaffe efter första
tanken, och skulle lägga in en prilla.
Sopade in det som fanns i dosan och drog hem efter andra tanken.
Det går bara inte att jobba utan Lös General nr 1 i käften 🤣 🤣
sön 03 maj 2026, 01:05#910135
Jag som trodde att du hade lyckats sluta.
JensSkoog skrev:Allt var med när jag drog i skogen idag, såg, kängor, bensin, vatten, kaffe och mat 😀
//Henke månskensskogsbonde
sön 03 maj 2026, 01:15#910138
Höll upp ett år,men så hittade jag vägen tillbaka till himmelen igen 🤣 🤣
Hema skrev:JensSkoog skrev:Allt var med när jag drog i skogen idag, såg, kängor, bensin, vatten, kaffe och mat 😀
Höll upp ett år,men så hittade jag vägen tillbaka till himmelen igen 🤣 🤣
sön 03 maj 2026, 18:12#910164Ja började snusa innan första klass.
På 70talet när ja började inom verkstadsindustrin så va de inte möjligt att bara stå å hänga när man vilade. Då började ja röka för då fick man va ifred i fem minuter.
Ja rökade å snusade ett antal år.
Ja snusade ju både grov,general å röda lacket samt ettan.
General sved ju i läppen så ja fick snusa i underläpp tidvis.
Att sluta röka gick alltid bra.
Sluta snusa varade bara till frukost nästa dag.
1987 bytte ja jobb (igen).
Killen som tog över kände ja väl å skulle lära honom sitt nya jobb.
Han nämnde för mig att han slutat snusa i två år å sen börjat igen.
Då tänkte ja att om han kunnat hålla opp i 2 år så kunde ja hålla opp en vecka med rökning å snus.
Så blev de.
Ja tänkte att nästa vecka inte kunde bli värre så ja fortsatte hålla opp.
Det blev värre men ja lyckades allafall.
Tänkte många gånger att de va de värsta ja gjort å inte skulle önska min värsta ovän.
Allafall runt 2009 hadde vi ett kusin kalas som blev väldigt blött å ett antal cigarrer imundigades av mig å en kusin som rökte sådana.
Då blev ja fast i rökningen igen (inte snus).
2014 insåg jag att ja skulle dö långt i förväg om ja fortsatte rökningen så då gick ja över till snus igen å de gick bra.
Nu får de va så å ja mår bättre än nånsin.
På 70talet när ja började inom verkstadsindustrin så va de inte möjligt att bara stå å hänga när man vilade. Då började ja röka för då fick man va ifred i fem minuter.
Ja rökade å snusade ett antal år.
Ja snusade ju både grov,general å röda lacket samt ettan.
General sved ju i läppen så ja fick snusa i underläpp tidvis.
Att sluta röka gick alltid bra.
Sluta snusa varade bara till frukost nästa dag.
1987 bytte ja jobb (igen).
Killen som tog över kände ja väl å skulle lära honom sitt nya jobb.
Han nämnde för mig att han slutat snusa i två år å sen börjat igen.
Då tänkte ja att om han kunnat hålla opp i 2 år så kunde ja hålla opp en vecka med rökning å snus.
Så blev de.
Ja tänkte att nästa vecka inte kunde bli värre så ja fortsatte hålla opp.
Det blev värre men ja lyckades allafall.
Tänkte många gånger att de va de värsta ja gjort å inte skulle önska min värsta ovän.
Allafall runt 2009 hadde vi ett kusin kalas som blev väldigt blött å ett antal cigarrer imundigades av mig å en kusin som rökte sådana.
Då blev ja fast i rökningen igen (inte snus).
2014 insåg jag att ja skulle dö långt i förväg om ja fortsatte rökningen så då gick ja över till snus igen å de gick bra.
Nu får de va så å ja mår bättre än nånsin.
fre 08 maj 2026, 11:06#910384En rediger fadäs: Beställde en CBN-slipskiva till min Hexakedja från Baltic Abrasive, i annonsen stod det att CBN-skivan kom med en adapter.
Lite senare var jag på köphumör och ville prova en Stihl slipskiva till min Oregonmaskin så jag beställde raskt en sådan.....
Nu när hjärnan är i synk igen så sitter jag med en CBN med 22,2 mm centrumhål (till Oregon) + en adapter 22,2 mm - 12 mm, passar till Stihl USG.
Det lär väl knappast gå att modifiera Stihls slipskiva från 12mm centrumhål till 22,2 mm. Hoppas min murkna hjärna har fadäsat färdigt 🤪
Raggarö
Lite senare var jag på köphumör och ville prova en Stihl slipskiva till min Oregonmaskin så jag beställde raskt en sådan.....
Nu när hjärnan är i synk igen så sitter jag med en CBN med 22,2 mm centrumhål (till Oregon) + en adapter 22,2 mm - 12 mm, passar till Stihl USG.
Det lär väl knappast gå att modifiera Stihls slipskiva från 12mm centrumhål till 22,2 mm. Hoppas min murkna hjärna har fadäsat färdigt 🤪
Raggarö
fre 08 maj 2026, 12:06#910390
Kan hända den bäste. Har du möjlighet att returnera o köpa korrekt?
Raggarö skrev:En rediger fadäs: Beställde en CBN-slipskiva till min Hexakedja från Baltic Abrasive, i annonsen stod det att CBN-skivan kom med en adapter.
Raggarö
Kan hända den bäste. Har du möjlighet att returnera o köpa korrekt?
//Henke månskensskogsbonde

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).