tor 29 dec 2022, 17:48#786401
Ja ni... Jag vet inte hur jag skall förklara vad som hände, men resultatet är i alla fall att delarna till topp-blocket på kranen hamnade i min djupaste lerpöl.
Jag försöker. Jo, det var så här att jag skulle lägga av den kluvna stocken för att ha som underlag längs med i leran. När jag stannar såg jag att blocket hoppar av kroken där uppe. Den gör det ibland. Istället för att sticka ner händerna i vattnet startat jag vinschen för att dra upp block och allt. Ser helt plötsligt att kroken kommer upp, men var är blocket??? 😮
Så hade tydligen sprinten som håller centrumaxeln på plats lossnat, axeln glidit ur, hjul separerat och vajern gått fri. 🤔
Hållaren låg ovanför leran en sekund innan den välte ner i vattnet och försvann. Den tog jag reda på. Stack ner händerna och fick ganska snabbt korn på hjulet i alla fall. Axeln däremot gick jag bet på... Så nu står traktorn där, vill inte flytta den om axeln skulle tryckas ner. Väntar på att slammet skall lägga sig och gå dit med stark lampa och magnet och fiska lite i natten 🤓
Jag är inte arg, bara besviken. 🙃
Självvald väg i egen skog