Socialt (mer om oss)
Dagens bild
Den här tråden har en sammanfattning på första sidan.
sön 12 apr 2026, 17:55#909111Körde ut det sista efter stormen Dave. Allt har funkat och inget har gått sönder. Fick besök idag vattenfall kom med helikopter och toppade träd i ledningsgatan
mån 13 apr 2026, 07:27#909126
Hinner du inte med något annat så investera åtminstone i ett betonglock. Det är mycket tråkigt och komma till en brunn när det ligger något som drunknat där i.
Vedmaskin skrev:Passade på att titta till en gammal brunn som ligger på marken. Som betjänade grannfastigheten en gång i tden. 😀 Får se om man kommer till skott o renovera upp den sen när jag röjt runt om. Om inte annat för att idet skulle bli snyggt. Samt att ingen ska fastna där när den ruttnat upp.
Hinner du inte med något annat så investera åtminstone i ett betonglock. Det är mycket tråkigt och komma till en brunn när det ligger något som drunknat där i.
2x Jonsered 2152W, Stihl MS 200, MS 362 C-M VW, Jonsered CC2145, Stihl KM130R, Newholland TL90 med Patu 10t och 655 kran, Ilsbo 3020 traktorprocessor
mån 13 apr 2026, 08:50#909128
Har själv ett par gamla grävda brunnar med ca 1000 mm cementring runt på min fastighet och föräldragården som jag tänkt skaffa cement/betonglock till. Har du @busholle tips på vart man ska vända sig för att få tag i dylika till vettiga priser i södra Kronobergs län (tänker att du som är i anläggningsbranschen har bättre koll än jag)?
MVH
Alias
busholle skrev:Vedmaskin skrev:Passade på att titta till en gammal brunn som ligger på marken. Som betjänade grannfastigheten en gång i tden. 😀 Får se om man kommer till skott o renovera upp den sen när jag röjt runt om. Om inte annat för att idet skulle bli snyggt. Samt att ingen ska fastna där när den ruttnat upp.
Har själv ett par gamla grävda brunnar med ca 1000 mm cementring runt på min fastighet och föräldragården som jag tänkt skaffa cement/betonglock till. Har du @busholle tips på vart man ska vända sig för att få tag i dylika till vettiga priser i södra Kronobergs län (tänker att du som är i anläggningsbranschen har bättre koll än jag)?
MVH
Alias
"Investera i mark, jag har hört att det inte tillverkas längre!"
-Mark Twain
-Mark Twain
mån 13 apr 2026, 08:58#909129Jag hade börjat med att kolla hos betonggjuteriet i Markaryd om det gäller den delen av södra Kronoberg.
Ska man använda brunnen och behöver lyfta locket så kan däck med hål och ett mindre lock vara en bra idé. Hela 1000-lock är rätt otrevliga att hantera.
Ska man använda brunnen och behöver lyfta locket så kan däck med hål och ett mindre lock vara en bra idé. Hela 1000-lock är rätt otrevliga att hantera.
2x Jonsered 2152W, Stihl MS 200, MS 362 C-M VW, Jonsered CC2145, Stihl KM130R, Newholland TL90 med Patu 10t och 655 kran, Ilsbo 3020 traktorprocessor
mån 13 apr 2026, 09:34#909131
Jag fotade vid tillfället med min Sony A1 och ett Sony 200-600 telezoom. Vid tillfället befann sig grodorna tämligen långt ut i vattnet så bilden är hårt beskuren. Av ett stort antal bilder blev endast den här godtagbar då övriga bilder innehöll alltför mycket fula artefakter från vattenblänk och värmedaller.
Niking skrev:anersimyra skrev:. “Grodman” fotar groda..🐸
Vad kör du för fotoutrustning?
/Niklas
Jag fotade vid tillfället med min Sony A1 och ett Sony 200-600 telezoom. Vid tillfället befann sig grodorna tämligen långt ut i vattnet så bilden är hårt beskuren. Av ett stort antal bilder blev endast den här godtagbar då övriga bilder innehöll alltför mycket fula artefakter från vattenblänk och värmedaller.
mån 13 apr 2026, 10:23#909133
Jag var lite otydlig. Ber om ursäkt för det.
Markaryd är lite "avsides" för egen del, då jag i regel rör mig från Växjö och mot sydost.
I dagsläget har jag ingen direkt nytta av brunnarna ifråga, så jag tror att 1000-lock funkar för rådande förhållanden, men det kan ju komma att ändra sig i framtiden. Håller dock med om att de är tunga och otympliga att hantera, när man så måste.
MVH
Alias
busholle skrev:Jag hade börjat med att kolla hos betonggjuteriet i Markaryd om det gäller den delen av södra Kronoberg.
Markaryd är lite "avsides" för egen del, då jag i regel rör mig från Växjö och mot sydost.
I dagsläget har jag ingen direkt nytta av brunnarna ifråga, så jag tror att 1000-lock funkar för rådande förhållanden, men det kan ju komma att ändra sig i framtiden. Håller dock med om att de är tunga och otympliga att hantera, när man så måste.
MVH
Alias
"Investera i mark, jag har hört att det inte tillverkas längre!"
-Mark Twain
-Mark Twain
mån 13 apr 2026, 10:31#909134
Själv är jag en tämligen ny ägare av en gammal Canon EOS 5D Mark III.
/Niklas
anersimyra skrev:Niking skrev:anersimyra skrev:. “Grodman” fotar groda..🐸
/Niklas
/Niklas
Senast redigerad av Niking mån 13 apr 2026, 11:34, redigerad totalt 2 gånger.
/Niklas
mån 13 apr 2026, 11:13#909137
Det är ju lite det jag är orolig för. Så någonting behöver göras. Dock så var lite förvånad över att den inte var helt upprutten.
busholle skrev:Vedmaskin skrev:Passade på att titta till en gammal brunn som ligger på marken. Som betjänade grannfastigheten en gång i tden. 😀 Får se om man kommer till skott o renovera upp den sen när jag röjt runt om. Om inte annat för att idet skulle bli snyggt. Samt att ingen ska fastna där när den ruttnat upp.
Det är ju lite det jag är orolig för. Så någonting behöver göras. Dock så var lite förvånad över att den inte var helt upprutten.
mån 13 apr 2026, 12:16#909138
alias skrev:busholle skrev:Jag hade börjat med att kolla hos betonggjuteriet i Markaryd om det gäller den delen av södra Kronoberg.
Vad jag vet är det tunt med gjuterier för VA-produkter åt det hållet i Kronoberg sedan A-betong slutade med det sortimentet.
Kolla med Markaryd i alla fall, några brunnslock på en pall inom länet kan det inte vara så häftig frakt på.
Häromkring köps mycket sådant från Tranås cementgjuteri och de lossar med kranbil lite överallt eftersom de är stora på enskilda avlopp och den marknaden har ständig omsättning.
MVH
Alias
tis 14 apr 2026, 12:33#909192
Då får jag gratulera till en kompetent professionell arbetshäst som än i dag står sig väl i konkurrensen med övriga märken.🙂
Niking skrev:anersimyra skrev:Niking skrev:anersimyra skrev:. “Grodman” fotar groda..🐸
/Niklas
/Niklas
Då får jag gratulera till en kompetent professionell arbetshäst som än i dag står sig väl i konkurrensen med övriga märken.🙂
tis 14 apr 2026, 12:46#909193
Tackar ödmjukast.
/Niklas
anersimyra skrev:Niking skrev:anersimyra skrev:Niking skrev:anersimyra skrev:. “Grodman” fotar groda..🐸
/Niklas
/Niklas
Tackar ödmjukast.
/Niklas
/Niklas
tis 14 apr 2026, 14:48#909200
Vi var på en skotertur i helgen och hade tur med vädret, fick även Kebnekaise på bild
det har jag inte lyckats med förut så det var ovanligt bra sikt. Dessutom endast mobilkamera.
Tog ut Austin och bytte hjul på Camaron som fick lite tidigare säsongsstart än tidigare.
Vi var på en skotertur i helgen och hade tur med vädret, fick även Kebnekaise på bild
det har jag inte lyckats med förut så det var ovanligt bra sikt. Dessutom endast mobilkamera.
Tog ut Austin och bytte hjul på Camaron som fick lite tidigare säsongsstart än tidigare.
Caterpillar 312B/Moretens/Kesla40LFe/Wood-Mizer LT15/Chevrolet/New Holland T5030 Ford 7610/Patruuna/Fransgård/Polaris/Stihl/Palax/Kemppi. Ha alltid en pulversläckare i närheten.
TS
tis 14 apr 2026, 15:04#909202
Det måste vara härligt med den senvinter ni har däruppe vid ”nordpolen”..🙂
Slurfi skrev:
Det måste vara härligt med den senvinter ni har däruppe vid ”nordpolen”..🙂

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar