Socialt (mer om oss)
Dagens bild
Den här tråden har en sammanfattning på första sidan.
tis 07 apr 2026, 19:32#908844Så nu är vi nästan klara med rökningen efter stormen återstår bara lite mindre ledningar. Vi klarade oss hyfsat bra kunde varit värre.
fre 10 apr 2026, 10:32#908985
Spränger ni mycket vid röjningen, eller är det sista utväg?
Boman skrev:Så nu är vi nästan klara med rökningen efter stormen återstår bara lite mindre ledningar. Vi klarade oss hyfsat bra kunde varit värre.
Självvald väg i egen skog
fre 10 apr 2026, 17:23#909013
Hur många snitt klarade du på en tank?
Ser ut att bli korta vedbitar. Så då blir det till att klyva veden noggrant. 😀
JensSkoog skrev:Jobbigt när en "rotstock" på mellan fem och sex kubik ska kapas till ved 😀
MS361 med 20" svärd och 3/8, 1,6 drar bra, men jag fick fila för varje tankning.
fre 10 apr 2026, 20:10#909018
Vi spränger inget! Vi har inte såna behörigheter. Vi använder motorsåg, stångsåg och kastsåg.
Mangan skrev:Boman skrev:Så nu är vi nästan klara med rökningen efter stormen återstår bara lite mindre ledningar. Vi klarade oss hyfsat bra kunde varit värre.
Vi spränger inget! Vi har inte såna behörigheter. Vi använder motorsåg, stångsåg och kastsåg.
fre 10 apr 2026, 20:19#909019
Gör bitarna mellan 23 och 25 cm, åtminstone när sågen inte tar sin
egen väg - finns ju mycket skit i tallbark och plötsligt skenar svärdet åt sidan. 🥶
Gör dom korta så det kan gå att handtera bitarna - inte bära men rulla åt sidan. Sen får
varje bit grovklyvas innan jag körer dom till vedbacken. Vet inte riktigt hur många kap
jag gjorde på tanken, men jag är förvånad över hur länge en full tank på 361'an håller.
Har varit där idag och blev nästan färdig med kapandet. Kapade från översidan först och sen
använda jag min lilla Hondawinch för att vända rotstocken -det gick förvånandsvärd bra 😀
Men i kväll känner jag att jag strax är 77 🤣 🤣
Vedmaskin skrev:JensSkoog skrev:Jobbigt när en "rotstock" på mellan fem och sex kubik ska kapas till ved 😀
MS361 med 20" svärd och 3/8, 1,6 drar bra, men jag fick fila för varje tankning.
Gör bitarna mellan 23 och 25 cm, åtminstone när sågen inte tar sin
egen väg - finns ju mycket skit i tallbark och plötsligt skenar svärdet åt sidan. 🥶
Gör dom korta så det kan gå att handtera bitarna - inte bära men rulla åt sidan. Sen får
varje bit grovklyvas innan jag körer dom till vedbacken. Vet inte riktigt hur många kap
jag gjorde på tanken, men jag är förvånad över hur länge en full tank på 361'an håller.
Har varit där idag och blev nästan färdig med kapandet. Kapade från översidan först och sen
använda jag min lilla Hondawinch för att vända rotstocken -det gick förvånandsvärd bra 😀
Men i kväll känner jag att jag strax är 77 🤣 🤣
Jack of all trades, master of none!
fre 10 apr 2026, 20:23#909021Har börjat ta tag i vindfällorna efter stormen. Är dom riktigt stora som har blåst ner denna gången. I morgonkommeren kolega från jobbet och hjälper till att såga. Då blir det inte bara dubbelt så mycket gjort. Det blir väldigt trevligt också. Hittade även lite spår och spelning kan det vara ulv!?
fre 10 apr 2026, 21:27#909025Vilken fröjd det är att äga en ATV, isär när bilen står still och väntar på ny dynamo. 🤣
Får ju med allt jag behöver, och som som grädde på moset så är den billig
på vägen nu när diesel kostar fem-sex kr. mer än bensin.
Ångrar bara på en sak och det är att jag inte köpte många år tillbaks 😀
Får ju med allt jag behöver, och som som grädde på moset så är den billig
på vägen nu när diesel kostar fem-sex kr. mer än bensin.
Ångrar bara på en sak och det är att jag inte köpte många år tillbaks 😀
Jack of all trades, master of none!
lör 11 apr 2026, 20:22#909068Passade på att titta till en gammal brunn som ligger på marken. Som betjänade grannfastigheten en gång i tden. 😀 Får se om man kommer till skott o renovera upp den sen när jag röjt runt om. Om inte annat för att idet skulle bli snyggt. Samt att ingen ska fastna där när den ruttnat upp.
sön 12 apr 2026, 07:35#909080
Kranto, kranttu eller hur stavas det men så kallas dom här i lokala dialekt allafall. 😀
Vedmaskin skrev:Brorsan skrev:Har man en sådan allergi när man går på restaurang får man hänga i baren hela kvällen 🤣 🤣
Sedan har vi dom som fått för sig att dom inte äter vissa saker av olika anledningar.😉
Kranto, kranttu eller hur stavas det men så kallas dom här i lokala dialekt allafall. 😀
Hannu
"Pappa trivs i skogen, verkstaden och pannrummet"
"Pappa trivs i skogen, verkstaden och pannrummet"
sön 12 apr 2026, 08:53#909085. “Grodman” fotar groda..🐸
Annons:

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar