Socialt (mer om oss)
Tråden för oss cyklister
fre 01 maj 2020, 17:00#641600Sorry, vet inget om landsvägare jag 😞
fre 01 maj 2020, 21:33#641666Utan att vara någon racerexpert, så kan jag konstatera att en ny mekanisk Ultegra-utrustad racer borde hamna på runt 40 (och ca lakan 50 lakan för en elektronisk Ultegra-utrustad racercykel). Så det kan ju vara en bra affär, givet att det är rätt storlek. Skulle nog satsa på bike fit, för att få till en optimal sittställning.
Annars skulle jag nog rekommendera en racer med skivbromsar och ihåliga axlar, då de ofta kan ta 28-32 mm breda däck, vilket blir betydligt mer komfortabelt än de gamla 23-25 mm däcken, inte minst på längre turer. Å kolla gärna runt i olika cykelbutiker i Göteborg, eller kanske rent av Racerdepån i Falköping ("min" cykelbutik) om det inte är för långt för dig.
/Niklas
Annars skulle jag nog rekommendera en racer med skivbromsar och ihåliga axlar, då de ofta kan ta 28-32 mm breda däck, vilket blir betydligt mer komfortabelt än de gamla 23-25 mm däcken, inte minst på längre turer. Å kolla gärna runt i olika cykelbutiker i Göteborg, eller kanske rent av Racerdepån i Falköping ("min" cykelbutik) om det inte är för långt för dig.
/Niklas
/Niklas
lör 02 maj 2020, 14:02#641791Ok! Varför racer och inte en gravelbike? Den senare är mycket mer flexibel, om du frågar mig.
Ps! Snäppet under Shimano Ultegra har du Shimano 105-serien, som fortfarande är helt ok. En ny 105-utrustad racer eller gravel bike brukar hamna runt 25-30 lakan.
/Niklas
Ps! Snäppet under Shimano Ultegra har du Shimano 105-serien, som fortfarande är helt ok. En ny 105-utrustad racer eller gravel bike brukar hamna runt 25-30 lakan.
/Niklas
/Niklas
lör 02 maj 2020, 14:09#641793Här har du förresten en storleksguide från Sportson för MTB och Racer https://www.sportson.se/storleksguide/#racer
Kan vara användbar om du letar begagnat på t.ex. blocket...
/Niklas
Kan vara användbar om du letar begagnat på t.ex. blocket...
/Niklas
/Niklas
lör 13 jun 2020, 11:22#650150Vätternrundan är ju inställt i år på grund av Corona, men det stoppar inte Stig Johansson från att köra sin 55:e runda! https://sverigesradio.se/sida/artikel.a ... el=7494474 👍 💪
/Niklas
/Niklas
/Niklas
fre 31 jul 2020, 20:22#659172Hej!
Jag har en Crescent imagine som funkar bra.
Men nu upptäckte jag att bakhjulet är böjt (det pendlar ca 1cm i sidled) och att fälgen spruckit vid två ekrar, men det märks inte när jag cyklar. Nu är frågan: Är det något mer som tar skada, förutom den uppslitna bromsbacken och slangen som är slut om att jag körvidare tills det inte går?
Jag har en Crescent imagine som funkar bra.
Men nu upptäckte jag att bakhjulet är böjt (det pendlar ca 1cm i sidled) och att fälgen spruckit vid två ekrar, men det märks inte när jag cyklar. Nu är frågan: Är det något mer som tar skada, förutom den uppslitna bromsbacken och slangen som är slut om att jag körvidare tills det inte går?
Midnattsmekaniker.
fre 31 jul 2020, 20:27#659173Jag cyklar ej, men lagar cyklar...
Och jag råder dig att byta ut hjulet innan en olycka sker...
Lagren mår inte bra och lösa ekrar kan åka iväg och trassla in sig i olika saker så att det blir stopp....
Och jag råder dig att byta ut hjulet innan en olycka sker...
Lagren mår inte bra och lösa ekrar kan åka iväg och trassla in sig i olika saker så att det blir stopp....
fre 31 jul 2020, 20:49#659180Tro mig, byt...
Det är inga stora summor, och går ganska fort..
Värre är att hamna mitt i en olycka...
Det är inte lika snabbt avklarat....
Bara omtanke...
Det är inga stora summor, och går ganska fort..
Värre är att hamna mitt i en olycka...
Det är inte lika snabbt avklarat....
Bara omtanke...
fre 31 jul 2020, 20:59#659184Finns lösa fälgar att köpa..men det är en hel del pill..
Jag brukar köpa kompletta hjul...
Åtminstone till kunder..det blir billigare så..
Jag brukar köpa kompletta hjul...
Åtminstone till kunder..det blir billigare så..

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).