fre 05 dec 2025, 19:25#900621Det blir bra! Mycket nytta för pengarna đ
Inget bÀr-/slitlager?
Jag undrar eftersom jag ska göra nÄgot liknande in frÄn nygjord vÀg/vÀndplan nÀsta Är. För traktor och personbil.
Socialt (mer om oss)
Dagens prestation
fre 05 dec 2025, 19:31#900622
Det kan det bli i framtiden nÀr man packat det lite.
Prio just nu Ă€r att man kan köra traktor och fortsĂ€tta bygga ut bortĂ„t. đ
PetterJ skrev:Det blir bra! Mycket nytta för pengarna đ
Inget bÀr-/slitlager?
Jag undrar eftersom jag ska göra nÄgot liknande in frÄn nygjord vÀg/vÀndplan nÀsta Är. För traktor och personbil.
Det kan det bli i framtiden nÀr man packat det lite.
Prio just nu Ă€r att man kan köra traktor och fortsĂ€tta bygga ut bortĂ„t. đ
fre 19 dec 2025, 18:08#901754För en mĂ„nad sedan sĂ„ Ă„kte jag ivĂ€g en söndagseftermiddag med röjsĂ„gen. För att göra en förberedande insats. đ
Planen var att vi veckan efter skulle ut och köra fyll. Men dÄ kom snön och förstörde planeringen.
Men igÄr sÄ kom brorsan ivÀg och körde nÄgra lass sjÀlv.
Men idag var jag med och körde Valtran.Ett lass sedan gÄrdagen.
NÀr tre lass ligger tippade. SÄ följer grÀvmaskinen med och brer ut materialet. Samt ett lass följer med upp och blir tippat och o planerat. Innan grÀvmaskinen följer med tillbaka.
Tycker det hÄller bra nÀr man kör pÄ det. Sjunker bara lite.Kommit fram till dÀr ena spÄret Àr lite djupare. TÀnker att det Àr lÀge att köra upp lite lagom stenar frÄn grushÄlan.En del Àr för stora. Men annars ska det nog gÄ Ä bottna med i spÄret.NÀsta steg hÀr Àr att klippa smÄtrÀden. Och plocka lite av dom stora tallarna I kanten sÄ man kommer Ät mer fyll.
Planen var att vi veckan efter skulle ut och köra fyll. Men dÄ kom snön och förstörde planeringen.
Men igÄr sÄ kom brorsan ivÀg och körde nÄgra lass sjÀlv.
Men idag var jag med och körde Valtran.Ett lass sedan gÄrdagen.
NÀr tre lass ligger tippade. SÄ följer grÀvmaskinen med och brer ut materialet. Samt ett lass följer med upp och blir tippat och o planerat. Innan grÀvmaskinen följer med tillbaka.
Tycker det hÄller bra nÀr man kör pÄ det. Sjunker bara lite.Kommit fram till dÀr ena spÄret Àr lite djupare. TÀnker att det Àr lÀge att köra upp lite lagom stenar frÄn grushÄlan.En del Àr för stora. Men annars ska det nog gÄ Ä bottna med i spÄret.NÀsta steg hÀr Àr att klippa smÄtrÀden. Och plocka lite av dom stora tallarna I kanten sÄ man kommer Ät mer fyll.
lör 20 dec 2025, 13:33#901794Fick mig för att mÄla lite i pannrummet, blev annorlunda mot innan. "mÄlat" senast 1970 ungefÀr....
Gissa sjÀlva vilken som Àr före och efterbilden....
Glöm inte att bromsen Ă€r fartens vĂ€rsta fiende!! SLĂPP ALDRIG GASEN!! // Zixten
lör 20 dec 2025, 13:41#901795
SĂ„g lite halvfĂ€rdigt ut efter första gĂ„ngen. đ
Zixten skrev:Fick mig för att mÄla lite i pannrummet, blev annorlunda mot innan. "mÄlat" senast 1970 ungefÀr....
SĂ„g lite halvfĂ€rdigt ut efter första gĂ„ngen. đ
lör 20 dec 2025, 19:05#901818Varför nu detta tilltag ?
Var vĂ€l bĂ€ttre innan, dĂ„ syntes i alla fall inte om det tillkom nĂ„gon annan skada eller kladd - har dessutom fungerat bra i 50 Ă„r sĂ„ varför i hundan krĂ„ngla till saker och ting đ đ
Var vĂ€l bĂ€ttre innan, dĂ„ syntes i alla fall inte om det tillkom nĂ„gon annan skada eller kladd - har dessutom fungerat bra i 50 Ă„r sĂ„ varför i hundan krĂ„ngla till saker och ting đ đ
lör 20 dec 2025, 23:23#901852
Ja, detta var kanske lite onödigt, men jag har uppdaterat lite i pannrummet, och av bara farten sÄ blir det lite fÀrg pÄ vÀggarna...
jannee skrev:Varför nu detta tilltag ?
Ja, detta var kanske lite onödigt, men jag har uppdaterat lite i pannrummet, och av bara farten sÄ blir det lite fÀrg pÄ vÀggarna...
Glöm inte att bromsen Ă€r fartens vĂ€rsta fiende!! SLĂPP ALDRIG GASEN!! // Zixten
mĂ„n 12 jan 2026, 17:56#903821Tog fritt vid lunch och tĂ€nkte köra ihop lite ris.đ
Brorsan har klippt dikeskanten nere pÄ mossen. Sparat björkarna med lite grovlek. Kan fÄ vÀxa till sig lite innan man gallrar dÀr.Inte optimalt med snö...Finns mer att klippa sÄ det Àr bra att fÄ undan lite.FÄr ta bort nÄgra trÀd som stÄr i vÀgen lÀngst in vid avlÀgget.
Inga problem för traktorns bÀrighet. Men stödbenet kunde sjunka ner om fick för mycket i gripen. DÄ kunde det vara tvÄ hjul i luften men det redde sig.
Brorsan har klippt dikeskanten nere pÄ mossen. Sparat björkarna med lite grovlek. Kan fÄ vÀxa till sig lite innan man gallrar dÀr.Inte optimalt med snö...Finns mer att klippa sÄ det Àr bra att fÄ undan lite.FÄr ta bort nÄgra trÀd som stÄr i vÀgen lÀngst in vid avlÀgget.
Inga problem för traktorns bÀrighet. Men stödbenet kunde sjunka ner om fick för mycket i gripen. DÄ kunde det vara tvÄ hjul i luften men det redde sig.
tor 15 jan 2026, 17:04#904133Fick en lucka i eftermiddag. SĂ„ jag passade pĂ„ att gallra slĂ€nten jag klippte fram förra Ă„ret och fixa till risupplaget.đ
Vedmaskin - Dagens prestation
Högg ved i botten. Men sparade topparna till rishögen.
Vedmaskin - Dagens prestation
Högg ved i botten. Men sparade topparna till rishögen.
sön 25 jan 2026, 15:44#905142SĂ„ fick sĂ„gen sjunga lite igen. đ đ
Tog ner en kastanj för en kund.
Fick lÀgga den ner pÄ en vÀndplan bakom garagen dÀr det var gott om plats och jag
sÀkrade med rep efter att jag hade tagit bort nÄgra tunga grenar pÄ andra
sidan med teleskopsÄgen, HT130.
Kunden drog undan och jag kvistade och kapade - han var en riktig arbetsmyra đ đ
Blev lite ved för han att ta hand om.
Bra dimention, men som alltid med kastanj, röta i mitten đ„
HĂ€rligt att fĂ„ jobba med sĂ„g igen, efter veckor med kyla, snö, influensa och kedjesliping đ€Ł đ€Ł
Tog ner en kastanj för en kund.
Fick lÀgga den ner pÄ en vÀndplan bakom garagen dÀr det var gott om plats och jag
sÀkrade med rep efter att jag hade tagit bort nÄgra tunga grenar pÄ andra
sidan med teleskopsÄgen, HT130.
Kunden drog undan och jag kvistade och kapade - han var en riktig arbetsmyra đ đ
Blev lite ved för han att ta hand om.
Bra dimention, men som alltid med kastanj, röta i mitten đ„
HĂ€rligt att fĂ„ jobba med sĂ„g igen, efter veckor med kyla, snö, influensa och kedjesliping đ€Ł đ€Ł
Jack of all trades, master of none!
fre 27 feb 2026, 15:41#907020Nu ser det ju platt ut pÄ bilden. Men jag Àr glad att jag kom upp utan hjÀlp.
NÀsta obefintlig vÀg utan möjlighet att vÀnda föres en bit efter att man inte lÀngre kommer fram med bil sÄ enda alternativet Àr att backa ner.
NÀsta obefintlig vÀg utan möjlighet att vÀnda föres en bit efter att man inte lÀngre kommer fram med bil sÄ enda alternativet Àr att backa ner.
Midnattsmekaniker.
lör 28 feb 2026, 21:45#907068Datorn krÄnglade i veckan, sÄ jag fÄr lÀgga
ut nÄgra bilder frÄn jobbet tisdags.
En klÀttrare hade lÀmnat resten av ett körsbÀrstrÀd.
VÄgade visst inte göra jobbet fÀrdig.
AnvÀnde spakblock och tjock brytmÄn och fick styrd det undan
huset, samt grannens garage och hus.
Ăven thujahĂ€cke bĂ€rgades đ€Ł
Sen kapade min lÀropojke och jag upp allt av grenar och sÄdant till ved.
Kunden gillar klyva sjĂ€lv, och hĂ€r har han lite att pyssla med đ
ut nÄgra bilder frÄn jobbet tisdags.
En klÀttrare hade lÀmnat resten av ett körsbÀrstrÀd.
VÄgade visst inte göra jobbet fÀrdig.
AnvÀnde spakblock och tjock brytmÄn och fick styrd det undan
huset, samt grannens garage och hus.
Ăven thujahĂ€cke bĂ€rgades đ€Ł
Sen kapade min lÀropojke och jag upp allt av grenar och sÄdant till ved.
Kunden gillar klyva sjĂ€lv, och hĂ€r har han lite att pyssla med đ
sön 08 mar 2026, 18:51#907371Fredags kom första skolklassen pÄ dag vid gapskjulet.
Tack vara plogning med hjulingen, gick det bra att komma upp.
Som alltd full insats med sÄgning och klyvning.
Och rÄttedrÀpning Àr alltid populÀrt.
Dom hÀr ungarna var 5 - 6 Är gamla, men lÀrde sig hyfsad snabbt
bĂ„da sĂ„g och yxa och andra saker som var pĂ„ programmet đ đ
Tack vara plogning med hjulingen, gick det bra att komma upp.
Som alltd full insats med sÄgning och klyvning.
Och rÄttedrÀpning Àr alltid populÀrt.
Dom hÀr ungarna var 5 - 6 Är gamla, men lÀrde sig hyfsad snabbt
bĂ„da sĂ„g och yxa och andra saker som var pĂ„ programmet đ đ

Hej GÀst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gÀrna vilja tipsa dig om hur du kan fÄ ut mer av skogsforum. Klicka pÄ de knappar som passar dig hÀr intill (minifönster öppnas).