Socialt (mer om oss)

Dagens prestation

14928 inlägg 4226582 visningar 232 följer Svara, dela mm...  
Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

anersimyra  
. Huggit några pinnar i dag.. :P

Användarvisningsbild

JensSkoog  
#622499Dagens prestation gjorde ungarna i kyrkans söndagsskola
som tog sig fram på den här "vinterstigen" för att göra
visit på kursplatsen till "Skogselskapet"

Fram kom hela gänget, och jag hade eldat upp och
kokt kaffe, så alla mådde bra :wink:

Har sagt det ofta, att småflickor blir snabbt dom bästa i klyvning.
Hon här var ju mindre än yxan, men duktig blev hon :-bd

Senn gjorde prästen gapskjulet om till kyrka, och
det blev en riktig kyrkosöndag ochså.

Fick frågan om dom kunne komma tillbaks
nästa år ochså på utflyktsdagen. :grin:

Användarvisningsbild

Nyborg  
#623819Lyckades justera om starkranen så att den frikopplade ordentligt! Lyckades även att dra loss kroken, den hade dock suttit där i minst 15-20 år sedan svärfar i brist på delar i skogen hade knutit wiren i kroken! Nu sitter dock med dubbla wirelås... :-bd :lol:

Användarvisningsbild

JensSkoog  
Nyborg skrev:Lyckades justera om starkranen så att den frikopplade ordentligt! Lyckades även att dra loss kroken, den hade dock suttit där i minst 15-20 år sedan svärfar i brist på delar i skogen hade knutit wiren i kroken! Nu sitter dock med dubbla wirelås... :-bd :lol:

Att den har suttit i tjugo år, säger ju något om hur stark
en wireknut kan vara. Jag liter inte på wirelåsar, vare sig
två eller tre och betaler hellre för en certifierad talurit.
En bekannt av mig skulle gjort det, hellre än att ersätta
knuten som hans bror hade gjort med wirelåsar. Wiren
lossnade i låsarna, och min bekannta dog under lasten.

Men, oftast går det bra. Lova mig bara att du kollar ofta
att det inte finns tecken på att det lossnar. Vill gärna ha
dig här länge, @Nyborg, alltid intressant att läsa vad
du delar med dig 🤗

Användarvisningsbild

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#623844Inte min prestation men jag såg på friidrottstävlingen från Düsseldorf på Eurosport nu i kväll för att se hur nära Armand Duplantis var att klara världsrekordet för några dagar sedan. Sen kom frågan upp hur gammal han är och en slagning på Wikipedia gav åldern plus att det står att han innehar världsrekordet :shock: som tydligen slogs ungefär samtidigt som Eurosport sände en gammal tävling.

Användarvisningsbild

Nyborg  
JensSkoog skrev:
Nyborg skrev:Lyckades justera om starkranen så att den frikopplade ordentligt! Lyckades även att dra loss kroken, den hade dock suttit där i minst 15-20 år sedan svärfar i brist på delar i skogen hade knutit wiren i kroken! Nu sitter dock med dubbla wirelås... :-bd :lol:

Att den har suttit i tjugo år, säger ju något om hur stark
en wireknut kan vara. Jag liter inte på wirelåsar, vare sig
två eller tre och betaler hellre för en certifierad talurit.
En bekannt av mig skulle gjort det, hellre än att ersätta
knuten som hans bror hade gjort med wirelåsar. Wiren
lossnade i låsarna, och min bekannta dog under lasten.

Men, oftast går det bra. Lova mig bara att du kollar ofta
att det inte finns tecken på att det lossnar. Vill gärna ha
dig här länge, @Nyborg, alltid intressant att läsa vad
du delar med dig 🤗

Tack för omtanken! Man ska aldrig gå under hängande last överhuvudtaget! Jag satte dessutom dit en längre lina så att jag kan stå på bättre avstånd när jag winschar, man vet aldrig om något brister. Den drar nog nästan lite för bra, ibland är framhjulen på traktorn en bra bit upp i luften! :surp:

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
th skrev:Inte min prestation men jag såg på friidrottstävlingen från Düsseldorf på Eurosport nu i kväll för att se hur nära Armand Duplantis var att klara världsrekordet för några dagar sedan. Sen kom frågan upp hur gammal han är och en slagning på Wikipedia gav åldern plus att det står att han innehar världsrekordet :shock: som tydligen slogs ungefär samtidigt som Eurosport sände en gammal tävling.

Kolla i SVT nyheters app, finns en snutt på rekordskuttet

Användarvisningsbild

ananders  
#624143Städat lite i skogen idag.

Var själv med när detta lades här 1986, 9 år gammal men inte fått tummen ur att ta bort det förrän idag.

Användarvisningsbild

Vardon  
#624196Byggt spånsugs anslutningar till alla sågar få se om det minskar något med allt spån. Blev väldans bra utan massa slang på golvet.

Avslutat-02  
ananders skrev:Städat lite i skogen idag.

Var själv med när detta lades här 1986, 9 år gammal men inte fått tummen ur att ta bort det förrän idag.

Presenningar och balplast?

Användarvisningsbild

ananders  
vinterrojarn skrev:
ananders skrev:Städat lite i skogen idag.

Presenningar och balplast?

Presenningar och gödningssäckar, balplasten var väl knappt uppfunnen på den tiden.

Användarvisningsbild

hlb  
#624203Nja, på den tiden använde vi storsäckar, som träddes på, tömdes på luft med husets dammsugare, och förslöts med en speciell klämma. På den tiden balade jag åt över 30 djurägare, på kvällar och nätter, efter det ordinarie jobbet. Mest efterskörd dock på den tiden, efter hand kom man på att det gick att köra förstaskörd också.
Vid ett tillfälle körde jag åt en numera avliden stridsflygare och präst. Han körde själv en traktor med bakspjut. Spjutet hade han naturligtvis gjort själv och det var inte härdat, utan böjde sig neråt mer och mer under kvällen. Av någon anledning tyckte de två damer ,som trädde på säckar åt prästen, att detta med att prästens spjut slaknade, var mycket roligt. Alltid god mat och trevligt umgänge. Dagens enmansarbete, blaha blaha.
Senast redigerad av hlb mån 10 feb 2020, 18:47, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

svampbob  
hlb skrev:Nja, på den tiden använde vi storsäckar, som träddes på, tömdes på luft med husets dammsugare, och förslöts med en speciell klämma. På den tiden balade jag åt över 30 djurägare, på kvällar och nätter, efter det ordinarie jobbet. Mest efterskörd dock på den tiden, efter hand kom man på att det gick att köra förstaskörd också.

Dom storsäckarna minns jag och hanterade en senast igår. Det blev sparat ett gäng av säckarna och de har använts till lite av varje men tror att det var den sista som jag använde igår.

Användarvisningsbild

JensSkoog  

Idag har jag sågat till virke på bandsågen på
skolan där min fru jobbar.
Hon ska bygga järnålderhus med sina elevar, så jag
har skurit plank till väggar och tak. Frun och kollegan
hade tänkt använda glasspinnar limmad på papp, men
när hon har en gubbe och en bandsåg han kan låna, så
blir det här mycket mera autentisk :wink:

Gjorde ochså ramverk av "grovt" timmer, så kan ungarna
kapa till och sätta i väggar och gjöra tak.
Med spår i "stockarna" får de lära hur man gjorde vägg med stavar.

Användarvisningsbild

Stampep  
#625137Äntligen fått några timmars träningspass, blir ett jäkla plockande med ris och klumpar men veden lär ihop💪 fäller och kapar när jag är själv, sen får man lasta klumpar och klyva när sonen är med

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).