fre 24 mar 2023, 12:51#797109
Även om någon affär/varukedja inför ett pristak på en BEGRÄNSAD del av sitt sortiment är det inget annat än en piss i havet.
Kedjan har redan tidigare rejält höjt priset på varorna, nått smärtgränsen för kunderna, so what?
Man ska i stället se för vad det är - ett sätt att få fram en säljande reklam.
Kedjorna har sina reklamblad där ett YTTERST fåtal produkter då sälj till s.k. kampanjpris vilket egentligen endast är ett s.k. lockpris.
Betänk hur många olika produkter din butik saluför, vid dessa s.k. lockpriser är det MINDRE än en promille som det är kampanj på, betyder m.a.o. inget för butiken - reklamvärdet är i stället högre = mer betydelsefullt.
Lockpris/kampanjpris är endast varor som sälj med ett mindre påslag = endast bara mindre vinst.
Varje butik har minst ett 25 % påslag på sina varor vilket egentligen innebär att desto dyrare varorna har blivit = dessutom mer tjänar butiken, trots att butiken självfallet även också fått ett högre kostnadsläge.
Om tillverkaren höjt sitt pris med 25 % eller 1 kr innebär det att kunden i slutänden får betala runt 3 kr mer.
Det är just så marknadsekonomin fungerar.