mån 02 maj 2016, 22:00#390110Kul! Minns hur man samlade grodrom i en burk som grabb och följde hur dom kläcktes.
Inspirerande tråd det här, som jag nyss skrev i Skogsynglingens tråd, det är trevligt och intressant att följa olika människors vardag, nöjen och funderingar.
ons 04 maj 2016, 17:55#390329Idag hittade jag lite vardagskultur inom 50 meters avstånd från varandra. Det finns otroligt mycket spår i markerna efter människors arbete för brödfödan från forna dar, man fylls av vördnad för det otroliga slit det var förr!
Kolarkoja med tillhörande häll. Strävsamt jobb var det nog att kola flera milor per vinter ....
Enligt min mening så är detta något slags fångstgrop. Det finns en kolbotten i närheten, men det brukar inte bli sådana här gropar när det letades stybb till milan.
Ett gammalt älgpass. Den skarpsynte ser ett föremål som visar att jägarna på detta pass minsann håller ut! ;)
ons 04 maj 2016, 18:01#390330Dagens spår är ofta gjorda med maskiner och inte som förr då hästen stod för största styrkan. Ja just det, sista bilden. Skarpsynen ser det lysande exemplet på uthållighet.
Vedeldande skogsägare, leker med motorsåg på vintern å grävmaskin på sommaren.
ons 04 maj 2016, 20:59#390378Totte, tror inte det är en tjärdal! Den lutar inte utåt mot Ljusnan (som syns åt höger), utan ligger på en liten platå där jag lagt gallringsvägen. Spännande vad det kan ha haft för funktion
ons 04 maj 2016, 23:40#390394Aha, nä det är det nog inte då. Ja, nån slags fångstgrop kanske, som du föreslog. Och visst är det spännande, intressant och roligt med alla lämningar av verksamhet. T o m senare tiders "skrotgropar" med gamla cyklar, hinkar och slåttermaskiner är ju vittnesbörd om det som varit.
isteskog skrev:Idag hittade jag lite vardagskultur inom 50 meters avstånd från varandra. Det finns otroligt mycket spår i markerna efter människors arbete för brödfödan från forna dar, man fylls av vördnad för det otroliga slit det var förr!
Är det inte en sån grop som man bränt kalk i?
Vad är det ni ser i älgpasset som jag som inte är jägare ser
fre 06 maj 2016, 19:02#390603Jag antar det är lyktan som åsyftas. Jag tror däremot inte att den är för att hålla ut, utan för att komma till passet innan gryningen. Sen har den blivit bortglömd när älgen skulle släpas hem någon timma senare.
lör 07 maj 2016, 20:07#390778Idag var jag och några till hembygdsintresserade upp till den forna sågverksbyn Dalsjö, ca 2 mil NÖ Vallsta. I byn Dalsjö har fallet mellan sjöarna Stora och Lilla Dalsjön använts ända sen 1830-talet. Först byggdes en grovbladig bondsåg för husbehovssågning på 1840-talet. 10 år senare byggdes på motsatta sidan av ån mellan sjöarna en annan grovbladig såg för avsaluvirke. 1860 var det dags för en ny såg, denna gång strax S om Lilla Dalsjöns utlopp. Denna såg var finbladig och konkurrerade därmed ut de grovbladiga sågarna. OBS! Alla sågarna var vattendrivna. Virket som sågades i de två sistnämnda sågarna kördes med hästforor ner till Njutånger vid Hälsingekusten. En nätt tripp på ca 4 mil!! Nr 2 på kartan var ett magasin för förnödenheter. Nr 3 en Ålkista. Nr 9 likaså en ålkista och slutligen Nr 10 som var en kvarn. Dalsjö by hade som mest 7-8 gårdar bebodda. Under 1924-25 fanns det 5 st bebodda gårdar kvar. 2 brann senare upp och 2 revs och flyttades. En gård finns kvar i dagsläget "Sevaljisuss" eller sevaljes som vi kallar det. Idag finns i stället ca 10 sommarstugor runt Lilla Dalsjön.
Gamla smedjan vid "Nya sågen". Nr 4 på kartan.
"Herrgårdens källare"
Rester av "Herrgården". Det var skogvaktarboställe för sågen och även senare när flottning och timmeruppköp följde efter sågperioden. Gården revs och sattes upp i Iste, där användes den till handelsbod och affär innan den brann upp 1965. Nr 5,6 på kartan.
Brunn vid "Herrgården".
Smedja, enligt dokument smiddes gevärspipor. Troligen var man underleverantör till Gevärsfaktoriet i Söderhamn. Nr 7 på kartan.
Ett av de gamla boningarna som finns kvar. Fäxet vid "Felixs" Mangårdsbyggningen brann upp och familjen flyttade till Iste.
"Bondsågen" 1837 fick sågen lagfart som husbehovssåg.Nr 8 på kartan.
Arbetarkasern för "gamla sågen" Nr 11 på kartan.
Rester av "nya sågen" (Dalsjöfors såg) Uppfördes i början på 1860-talet. Nr 1 på kartan
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).