Socialt (mer om oss)

En skogsbondes vardag

4074 inlägg 632759 visningar 117 följer Svara, dela mm...  

Re: En skogsbondes vardag

isteskog  
#390064Någon som ser vad detta är? :wink:

TS

tallen100  
#390065Blivande grodyngel?

isteskog  
#390066Tallen 100 var på tå! :smile:
Det var grodor överallt i diket efter skogsbilvägen min :???:

TS
Användarvisningsbild

JensSkoog  
isteskog skrev:Tallen 100 var på tå! :smile:
Det var grodor överallt i diket efter skogsbilvägen min :???:

Det var tidigt! Måste vara bra sol som värmer, och skärmat mot nattefrosten :wink:

Användarvisningsbild

totte  
#390110Kul! Minns hur man samlade grodrom i en burk som grabb och följde hur dom kläcktes.

Inspirerande tråd det här, som jag nyss skrev i Skogsynglingens tråd, det är trevligt och intressant att följa olika människors vardag, nöjen och funderingar. :-BD

isteskog  
#390329Idag hittade jag lite vardagskultur inom 50 meters avstånd från varandra. Det finns otroligt mycket spår i markerna efter människors arbete för brödfödan från forna dar, man fylls av vördnad för det otroliga slit det var förr! :???:

TS
Användarvisningsbild

machonisti  
#390330Dagens spår är ofta gjorda med maskiner och inte som förr då hästen stod för största styrkan.
Ja just det, sista bilden. Skarpsynen ser det lysande exemplet på uthållighet.

Användarvisningsbild

totte  
#390372Just det, lysande bevis.

Du tror inte att den där gropen har varit en tjärdal? Bara en fundering, svårt att se lutningar och detaljer bara från en bild.

isteskog  
#390378Totte, tror inte det är en tjärdal! Den lutar inte utåt mot Ljusnan (som syns åt höger), utan ligger på en liten platå där jag lagt gallringsvägen.
Spännande vad det kan ha haft för funktion :smile:

TS
Användarvisningsbild

totte  
#390394Aha, nä det är det nog inte då. Ja, nån slags fångstgrop kanske, som du föreslog. Och visst är det spännande, intressant och roligt med alla lämningar av verksamhet. T o m senare tiders "skrotgropar" med gamla cyklar, hinkar och slåttermaskiner är ju vittnesbörd om det som varit.

isteskog  
#390579Passar på att gallra lite tall medans vägen torkar på. Vindfällshuggningen är i det närmaste klar :smile:

TS
Användarvisningsbild

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#390581Det är nog bäst att gallra lite lugnt när det stått så tätt innan. Så inte blåsten tar för sig för mycket.

Fint tallbestånd du har isteskog. :-BD

Användarvisningsbild

Göt  
isteskog skrev:Idag hittade jag lite vardagskultur inom 50 meters avstånd från varandra. Det finns otroligt mycket spår i markerna efter människors arbete för brödfödan från forna dar, man fylls av vördnad för det otroliga slit det var förr! :???:

Är det inte en sån grop som man bränt kalk i?

Vad är det ni ser i älgpasset som jag som inte är jägare ser

ÅsaNisse  
#390603Jag antar det är lyktan som åsyftas. Jag tror däremot inte att den är för att hålla ut, utan för att komma till passet innan gryningen. Sen har den blivit bortglömd när älgen skulle släpas hem någon timma senare.

isteskog  
#390778Idag var jag och några till hembygdsintresserade upp till den forna sågverksbyn Dalsjö, ca 2 mil NÖ Vallsta. I byn Dalsjö har fallet mellan sjöarna Stora och Lilla Dalsjön använts ända sen 1830-talet. Först byggdes en grovbladig bondsåg för husbehovssågning på 1840-talet. 10 år senare byggdes på motsatta sidan av ån mellan sjöarna en annan grovbladig såg för avsaluvirke. 1860 var det dags för en ny såg, denna gång strax S om Lilla Dalsjöns utlopp. Denna såg var finbladig och konkurrerade därmed ut de grovbladiga sågarna. OBS! Alla sågarna var vattendrivna. Virket som sågades i de två sistnämnda sågarna kördes med hästforor ner till Njutånger vid Hälsingekusten. En nätt tripp på ca 4 mil!!
Nr 2 på kartan var ett magasin för förnödenheter. Nr 3 en Ålkista. Nr 9 likaså en ålkista och slutligen Nr 10 som var en kvarn.
Dalsjö by hade som mest 7-8 gårdar bebodda. Under 1924-25 fanns det 5 st bebodda gårdar kvar. 2 brann senare upp och 2 revs och flyttades. En gård finns kvar i dagsläget "Sevaljisuss" eller sevaljes som vi kallar det. Idag finns i stället ca 10 sommarstugor runt Lilla Dalsjön.

TS
Annons:
Nordfarm
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).