Socialt (mer om oss)

En skogsbondes vardag

4050 inlägg 508040 visningar 117 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: En skogsbondes vardag

Älgfoderodlare  
#681401
isteskog skrev:Alla strävar vi uppåt ...... även om det kan bli krokiga omvägar ibland! 😉


Jag ser en hel del Björk i bakgrunden på bilden. Vad har du för ideer om vad det ska bli av det där beståndet ?

Elmia
Avatar Fallback

Re: En skogsbondes vardag

isteskog  
#681693 Att inte SS kan ge sig någon gång...... 🙃 https://www.atl.nu/skog/nyckelbiotoper- ... 19d0c98f64

   TS
Avatar Fallback

Re: En skogsbondes vardag

Bosse1  
#681696
isteskog skrev:Att inte SS kan ge sig någon gång...... 🙃 https://www.atl.nu/skog/nyckelbiotoper- ... 19d0c98f64


"Det är inte Skogsstyrelsens registrering av en nyckelbiotop som ger effekter för markägaren, effekterna uppkommer på grund av de naturvärden som redan finns där,"

Får man tänka på när man går bärsärk med röjsågen :lol:

Avatar Fallback

Re: En skogsbondes vardag

isteskog  
#681702 Bedrövligt att man ska behöva känna så! Vore ju bättre om man fick vara stolt över att ha något skyddsvärt och ha full förfoganderätt på samma gång.....

   TS
Avatar Fallback

Re: En skogsbondes vardag

Avslutat-02  
#681707 "Det är iungskogs fasen som det framtida beståndet skapas"..
Alltså står skräp kvar vid föryngring... Så skapar man ett elände för sig själv vid gallring/avverkning....

Litar man på myndigheters utövande, att detta ska vara en balans mellan miljö och produktion..
Då är man på den förlorande sidan...

Avatar Fallback

Re: En skogsbondes vardag

Avslutat-02  
#681717
isteskog skrev:Att inte SS kan ge sig någon gång...... 🙃 https://www.atl.nu/skog/nyckelbiotoper- ... 19d0c98f64


Så här blir det när jurister blir inbjudna att sitta med vid bordet tillsammans med miljöförespråkare..

Att myndigheter i Sverige idag tillåter detta visar på dåligt omdöme och att all äganderätt är hotad..

Det är inget annat än ren kommunism fast i det dolda.. Staten skall slå ihjäl äganderätten med fula metoder och domstolar som inte riktigt förstår frågan från början...

De som röstat på socialdemokraterna bör ta sitt ansvar att dessa bjudit fan i båten...

Användarvisningsbild

Re: En skogsbondes vardag

Älgfoderodlare  
#681737
isteskog skrev:Bedrövligt att man ska behöva känna så! Vore ju bättre om man fick vara stolt över att ha något skyddsvärt och ha full förfoganderätt på samma gång.....


- Ja, man kan ju titta på de effekter som dagens privatskogsbruk eller skogsbruket som helhet fört med sig. För om man ska tro den man som just gick i pension o varit fågelsträcks räknare nere på Falsterbonäset, så har ju antalet flyttfåglar ökat de senaste 20 åren. Och om antalet fåglar ökat, då borde ju födotillgången för dessa arter ha ökat. O om flera av dessa flyttfågelarter är beroende av skogsmark eller skogsnära områden, borde det ju betyda att mycket av deras föda gynnats av den idag brukade skogen. O jag tror nog inte att de få o små områden som är just nyckelbiotoper o skyddsområden, är det som gynnat denna uppgång mest. Det är nog förmodligen skogsbruket mer generellt som skapat denna effekt. Så vad är SS o Naturskyddarnas problem ? Kanske dags för en kurs i förtroendeskapande dialog mellan myndigheter o skogsbrukare ? Att DOM ska fatta vad vi verkligen tillför !

Avatar Fallback

Re: En skogsbondes vardag

isteskog  
#681817 Någon som vill gissa på vad en liten skogsfastighet gick för idag ( i mitt närområde)

6ha, drygt 300 m3sk
3 ha planterat 2017
2 ha björkskog innehållande ca 150 m3sk/ha
1 ha restkant ca 50 m3sk/ha ( kommande N.S?)
G 24 skulle jag tro
250m ovanför Ljusnan med en allmän väg där skiftet började som gräns.
Utgångspris 250 000.

Gissa på 😉

   TS
Avatar Fallback

Re: En skogsbondes vardag

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#681819 650 000.

Avatar Fallback

Re: En skogsbondes vardag

Avslutat-02  
#681820 535.000 kr gissar jag på.

Användarvisningsbild

Re: En skogsbondes vardag

halvproffs  
#681821 600000kr och då är det jakträtt i lag med ?

Användarvisningsbild

Re: En skogsbondes vardag

ananders  
#681823
isteskog skrev:Någon som vill gissa på vad en liten skogsfastighet gick för idag ( i mitt närområde)

6ha, drygt 300 m3sk
3 ha planterat 2017
2 ha björkskog innehållande ca 150 m3sk/ha
1 ha restkant ca 50 m3sk/ha ( kommande N.S?)
G 24 skulle jag tro
250m ovanför Ljusnan med en allmän väg där skiftet började som gräns.
Utgångspris 250 000.

Gissa på 😉


1 025 000 kr.

Avatar Fallback

Re: En skogsbondes vardag

isteskog  
#681824 Jakträtt ingår.

   TS
Avatar Fallback

Re: En skogsbondes vardag

isteskog  
#681841 Ska väl inte långdra detta!
Fastigheten där det varken fanns guld i backen eller i skogen gick för ...........

Otroliga 720 000 iaf enligt mig ...... 😮
8 st var in och bjöd på fastigheten i omgångar, men två st tampades på slutet om denna tydligen åtråvärda fastighet .....

Ibland undrar jag om man skulle sälja gårn när man ser såna fastighetspriser. Men så tänker jag att pengar är inte allt och man kan inte ta med sig något dit alla ska bära hän. (fast de påstår att Amerikanarna har börjat med innerfodral i kistorna .... 🤔)

   TS
Avatar Fallback

Re: En skogsbondes vardag

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#681897 Bra ställe att slå upp ett fritidshus, eller var det mitt i skogen bara?
Senast redigerad av Mangan tis 24 nov 2020, 10:18, redigerad totalt 1 gång.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).