Socialt (mer om oss)

En skogsbondes vardag

4050 inlägg 515253 visningar 117 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: En skogsbondes vardag

Erre  
#667095
isteskog skrev:Är i spänd förväntan i dagarna två!
Idag kommer det två kufar och ska titta på min skog. Den ene ska tydligen vara något slags proffs på klibbal och silvertejp.....färgnyansen är ju rätt lika.....Den andre är proffs på att svarva gran, helst grov sådan. Tyvärr har han tydligen svarvat klart här på forumet vad jag förstår.... 😉
Och i morgon kommer det någon figur som tydligen kvistar ner det som ska bli foder åt älgen..... motsägesefullt enligt mig..... 😉

Undrar om man vågar släppa in "tyche" som det heter "hännä"
Eventuellt reportage följer framöver ...... 🤔

Kul 👍

Elmia
Avatar Fallback

Re: En skogsbondes vardag

tallen100  
#667104
halvproffs skrev:Redan laddat med relaskop, tillväxtborr, förstoringsglas mm 👍 🙂 .

Silvertejpen då? Men den kanske följer med automatiskt,
Som skorna på fötterna 😉

Avatar Fallback

Re: En skogsbondes vardag

isteskog  
#667112 Han blev helt lyrisk när han såg att jag tejpat ihop kolkassarna med silvertejp!! 😉

   TS
Avatar Fallback

Re: En skogsbondes vardag

isteskog  
#667118 Idag kom Proffset (Sören) och Palakangas (Magne) och hälsade på mig. Vi åkte till skogs för lite koll på olika bestånd, främst av lärk.
De vart hungriga av att se all skog så jag fick grilla lite hamburgare åt dom.
14 år gammalt bestånd av Sibirisk lärk. Tror till och med Proffset vart lite imponerad ....

   TS
Användarvisningsbild

Re: En skogsbondes vardag

fendt311  
#667132 Härliga bilder. Alltid kul med besök. Imponerad av sibiriska lärken.

Avatar Fallback

Re: En skogsbondes vardag

tallen100  
#667181
isteskog skrev:Han blev helt lyrisk när han såg att jag tejpat ihop kolkassarna med silvertejp!! 😉

Kan jag tro, det är så proffsen gör 👍

Användarvisningsbild

Re: En skogsbondes vardag

halvproffs  
#667195 En trevlig dag med trevliga människor! Lärken blir jag imponerad av och jag måste nog köpa lärkplant i vår och plantera ett par tusen som jag har ett hygge för.

Avatar Fallback

Re: En skogsbondes vardag

isteskog  
#667283 Idag var det stamkvistningens mästare som kom och hälsade på! Vi åkte ut i skogen och Älgfoderodlarn började kvista och har inte jag börjat bli hungrig och stoppat honom så har han väl hållt på än ..... 😉
Här har Älgfoderodlarn nyss börjat.
Resultatet efter en stunds kvistning ..... Vilken förändring!!
Här högkvistades en björk så granarna under skulle få en chans.

   TS
Avatar Fallback

Re: En skogsbondes vardag

isteskog  
#667535 Välskriven insändare i HelaHälsingland (kanske betalvägg): https://www.helahalsingland.se/artikel/ ... kogsagarna

   TS
Avatar Fallback

Re: En skogsbondes vardag

isteskog  
#667537 Ibland har Aftonbladet intressanta artiklar om skogsbruk: https://www.aftonbladet.se/ledare/a/pA6 ... ens-maskin

   TS
Avatar Fallback

Re: En skogsbondes vardag

isteskog  
#669937 Är staten en "skurkstat" .... man funderar när man läser detta: https://www.atl.nu/skog/far-67-miljoner ... 19d0c98f64

   TS
Avatar Fallback

Re: En skogsbondes vardag

isteskog  
#670279 Hann inte innan Totte stängde en viss tråd ....
Men jag undrar om vi inte kan försöka hitta tillbaka till hur Skogsforum var för en tid sedan. Många trådar verkar utveckla sig till något slags "Vuxentjafs" efter ett tag. Vissa trådar stängs fastän de var intressanta från början och vissa trådar utvecklas till personliga vendettor..... 😮 Kan inte vuxet folk bortse från att man kanske inte gillar vissa inlägg eller personer och sen kanske man inte "omens" behöver ha sista ordet jämt! Omens är dialekt för absolut .... 😉

Jag själv har nog felat några gånger också ...... 😉

   TS
Användarvisningsbild

Re: En skogsbondes vardag

Erre  
#670282 +1

Användarvisningsbild

Re: En skogsbondes vardag

sundelius  
#670283 Ja något måste ske och det snart, jag är väldigt nära att ge upp

Användarvisningsbild

Re: En skogsbondes vardag

Vardon  
#670285 +1

Jag saknar lite blandningen nybörjare, mycket kvar att lära och fullärda för all tid och framtid. Känns som det de i mitten försvinner.

SNF skrattar hela vägen till artbanken...

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).