Socialt (mer om oss)

Vad var det senaste ni köpte??

11289 inlägg 2316734 visningar 391 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vad var det senaste ni köpte??

Blivande snickare  
#571763
Vardon skrev:Råkade bli en makita batteritigersåg. Det var inte tanken men budet gick igenom så då får det väl vara så.

Grattis och välkommen till gänget :-bd :ymparty:

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste ni köpte??

JensSkoog  
#571786
Vardon skrev:Råkade bli en makita batteritigersåg. Det var inte tanken men budet gick igenom så då får det väl vara så.

Grattis till köpet, Vardon :-bd
Det är en pryl jag gärna skulle haft, men jag får hålla
mig till min Bosch med sladd. :wink:

Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste ni köpte??

Vardon  
#571792
Blivande snickare skrev:
Vardon skrev:Råkade bli en makita batteritigersåg. Det var inte tanken men budet gick igenom så då får det väl vara så.

Grattis och välkommen till gänget :-bd :ymparty:


makitabatterisaker har jag haft ett tag men saknar såg. Och eftersom jag har sladdriven stick och cirkelsåg har jag länge sneglat på en batteritiger och nu blev det tydligen en.

Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste ni köpte??

totte  
#571818 En fundering som genast infinner sig är: Kan en batteritiger käka upp en duracellkanin?

Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste ni köpte??

stegmaster  
#571870 Nu har jag inte makita, utan satsas på Ryobi, och det er rejält bra med batteri er min erfarhet, oavsett redskap.
Klippte häcken i går med nya häcksaxen från Ryobi med 18v 5amp batteri, efter jeg kört i typ 1 1/2 time (nästan utan stopp) og klippt ca 20m häck på alla kanter, var det mer enn halften med ström kvar enligt indikatorlysen. :smile:
Så batteriprylar er va som gjelder för min del åtminstone.
Har vel snart hela Ryobis sortiment. :d
Senast idag har jag vore och kapat matrial med skillsågen och skruvat fast med slagdrillen, inte et enda batteribyte under ca 3 timer totalt arbete, så aldrig mer sladdverktyg för min del.
Fast min favoritt er vinkelslipen, den er kanon bra att ha med i felt. :grin:
Har en batteri tigersåg jeg med, men inte hunnit kört mycket med den enn, men snart ska jag kapa några bussningar, så då ska den få jobba lite, måste bara få köpa 30cm blad först, nu har jag bara dom korta orginal.
Senast redigerad av stegmaster tis 18 jun 2019, 13:09, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste ni köpte??

halvproffs  
#571871 Ryobi har nog varit på lite undanskymd plats i Sverige men det är säkert bra maskiner. Batterikapaciteten har ju ökat rejält sen jag köpte min första borrmaskin (Bosch) på 7.2 volt som var lite standardvolt då.😊

Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste ni köpte??

stegmaster  
#571873 Ja Ryobi er nog inte på nivå med Makita och andra toppen märken, men jag har ennu inga prylar som gitt upp, och batterien tror jag er lika bra som andra märken.
Dessutan kommer nästan alla prylar från Ryobi nu med börstelösa motorar, så dom går som tåget.
Priset er ju dessutan lite hyggligare för oss som inte jobbar heltid med dessa prylar.

Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste ni köpte??

halvproffs  
#571875 Makitas lilla vinkelslip är(var?) undermålig. Annars är det bra och hållbara maskiner. Brukar skämtsamt (halvt på allvar)säga att om en maskin håller längre än en vecka på ett bygge då är det kvalite.

Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste ni köpte??

JohannesG  
#571879 Vilket märke bör man då helst satsa på?

Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste ni köpte??

stegmaster  
#571882 Ha, ha, ja det kanske finns nån sanning i det.

Har even en sånn spikerpistol från Ryobi (som tar 1,6mm x 65mm spik), och det er ochså en trevlig pryl , dock saknar jag en riktig "finish nailer" som tar dom största 90mm spiken.
Hoppas dom släpper en sådan snart. :roll:
Ser Dewalt och andra har detta i sortimentet.

Johannes:
Jag kan inte uttala mig för dom som kör heltid, men som deltidsbrukare ser jag inga problem att rekommandera Ryobi.

Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste ni köpte??

halvproffs  
#571884
JohannesG skrev:Vilket märke bör man då helst satsa på?

Om inte plånboken avgör tycker jag makita är mycket bra. Finns säkert flera bra, har dock inte provat alla märken.

Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste ni köpte??

Stampep  
#571947 Köpte en ryobi, kom sen över lite makita grejer från en snickare som lagt av, kommer nog aldrig köpa något med lägre kvalité.
Är sån skillnad att hålla på med "riktiga" grejer. Inget fel på ryobin den funkar kanon och om jag inte fått ett bra kit till riktigt bra pris hade jag nog fortsatt med dom, men bara känslan i makita är värt en hel del tycker jag, märks stor skillnad om man ska använda grejerna många timmar.

Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste ni köpte??

stegmaster  
#571959 Själv hadde jag nog köpt MILWAUKEE om jag körte heltid som snickare, eller likn, då jag har ÅF nära.
Men Ryobi duger bra för oss som inte kör heltid med batteri prylar, och det finns ju helt ok garanti på prylerna, men har aldri behövt använda den, fast jag har nästan alla deras prylar. 8)
Sen får man inte glömma att utveclingen går snabbt på detta området. Prylar som er bara några år gamla, er nu blitt mycket kraftige och bättre med t.eks börstelösa motorer.
Har en ca 3 år gammal vinkelslip 115mm utan och en ny 125mm med börstelös motor, och det er en jädrans skillnad på dessa, fast det bara skiljar några år. 125mm er smidigiare och mycket bättre ös med 5amp bätteri, enn den gamla 115mm 4 amp batteri, går inte ens att jamföra, då skillnaden er rejält stor.
Men en ting kan vi vara enige om, att batteri ska det va, inget verktyg med sladd mere. :smile:

Samma som alt jag har innan kap och svets, då er er Telwin som gjelder (2 Telwin svetsar och 1 Telwin plasmakuttare).
Hadde jag kört heltid med svetsning hadde jag säkert kört med Esab, Kemppi, eller likn, men det funkar faktisk helt ok att svetsa med Telwin med, fast priset er ca 60% mot Esab t.eks.
Har en Telwin 175 tecknology pinnsvets som jag kört med i ca 10-12 år nu, den varit med i regnväder, och gått mycket på el,verk, men går som tåget, och er mycket lettsvetsvetsad, så bättre maskiner behöver man inte som deltids/bonde användning. (kör med den minst 1 gång i veckan eller mer, så den varit med om en del kan man säga)

Och som sagt av halfproffs ovan här, om pengar inte spelar nån roll, så köper man toppenprodukter direkt.
Men om jag skulle köpt alla dom batteriprylar jag har från MILWAUKEE och inte Ryobi, så hadde nog priset vore ca det dubbla, altså ca 50tkr vs 25tkr.(sen tror jag inte MILWAUKEE har alla dessa produkter heller?)
Ryobi ligger vel til prismessisgt ungefär mitt i mellan no brand kina prylar och toppen produkter.

Senast i dag har jag svetsat i hop några gafflar til grävaren, med gafflar som en bonde kört slut på ett enkelt traktor gaffelställ. (nä jag ska inte lyfta 1500kg med den, bara lettare saker som grävaren klarer med, typ vedsäckar på ca 300-600kg)

Senast redigerad av stegmaster tis 18 jun 2019, 20:25, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste ni köpte??

Vardon  
#571962
JohannesG skrev:Vilket märke bör man då helst satsa på?


Tror inte det spelar så stor roll mellan de större. Har ingen erfarenhet av Ryobi. På förra jobbet hade vi innan dewalt men sen ville folk ha Milwakuee , om det är för att de var bättre eller om de ville ha nya verktyg ska jag inte uttala mig om. Jag märker ingen skillnad direkt på dem.

Möjligen du ska kolla in utbudet på vad det finns verktyg. Tex tänkte jag, vad tusan ska jag med en batterisåg (kedjesåg) och nu är jag i groparna att köpa en just för att jag kommit på behovet.

Möjligen jag skulle skippa dewalt för de dödade ett bra märke som ELU. Jag är dock väldigt nöjd med mina makita maskiner och det är sällan jag hämtar en sladdversion mer än typ när jag vill ha 180mm vinkelslipen.

Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste ni köpte??

stegmaster  
#571963
Vardon skrev:.....................och det är sällan jag hämtar en sladdversion mer än typ när jag vill ha 180mm vinkelslipen.

Ja just.
Jag drog ochså fram 230mm vinkelslipen (med sladd)då jag skulle kapa rejalt grova bitar (gaffelben) idag, då måste man fram med dom "tunga" prylerna, sladd eller inte. :wink:

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).