Socialt (mer om oss)

Vad var det senaste ni köpte??

11289 inlägg 2310571 visningar 391 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vad var det senaste ni köpte??

bgl  
#567262 Trodde det var mest på skoj men det fungerar!
Köpte för några veckor sedan ett Hultafors mini bräckjärn, 190mm långt. Inte bara vid snickarjobb utan även vid div mekaniska insatser gör det nytta.

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste ni köpte??

totte  
#567263
bgl skrev:Trodde det var mest på skoj men det fungerar!
Köpte för några veckor sedan ett Hultafors mini bräckjärn, 190mm långt. Inte bara vid snickarjobb utan även vid div mekaniska insatser gör det nytta.


Bl a slipper man förstöra skruvmejslar genom att ha dom att bända med.

Avatar Fallback

Re: Vad var det senaste ni köpte??

Hema  
#567331
Hema skrev:Det blev en vedkap, men innan köp fixade vi till längdmätning. Litar inte på ögonmåttet riktigt. :) Gillar att den har avtagbara hjul.
1558298286_dsc_1808.jpg

1558298290_dsc_1809.jpg

Hmm efter att ha testat kapen idag, stod klart att min konstruktion inte var optimal. De kapade bitarna vill gärna fastna, så man får lämna 2-3cm marginal, men det blir ett maxlängdsstopp iaf.

Om ni har tips på bättre lösning, så är jag idel öra. :)

Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste ni köpte??

Dagu  
#567340 Häng ned en kätting. Istället för fast rör.

Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste ni köpte??

hemhuggare  
#567364 Eller en gammal bilradioantenn som fjädrar undan när den kapade biten faller

Avatar Fallback

Re: Vad var det senaste ni köpte??

Hema  
#567389
hemhuggare skrev:Eller en gammal bilradioantenn som fjädrar undan när den kapade biten faller

Bra bra! 👍

Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste ni köpte??

halvproffs  
#567392 Nja, en supermodern avståndslaser med allsköns inbyggda kontroller. Kostar ju lite och bra kanske det blir efter många uppdateringar.
Kostar ju lite men till en sån fin vedkap måste du ju öppna lädret lite.😉😎

Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste ni köpte??

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#567420
Hema skrev:Hmm efter att ha testat kapen idag, stod klart att min konstruktion inte var optimal. De kapade bitarna vill gärna fastna, så man får lämna 2-3cm marginal, men det blir ett maxlängdsstopp iaf.

Om ni har tips på bättre lösning, så är jag idel öra. :)


Märk upp på vaggan med lite målarfärg eller något liknande. Först ett märke YY cm från klingan och sen YYx2 cm från klingan.
Sen är det bara att dra fram det som skall kapas till klingan, lägg handen vid andra märket och dra fram till första märket och du har perfekt vedlängd.
YY = optimala vedlängden.

Om det känns att du kommer för nära klingan gör du ett märke till och flyttar handen mellan märke 3 och 2.

På min kap är vaggan i trä och jag har en gång i tiden med hjälp av en kniv ristat in två märken... Men om jag minns rätt var din vagga i metall och då funkar nog lite färg bättre??

Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste ni köpte??

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#567422 Gick precis förbi kapen och fixade en bild så kanske det är lättare att förstå min förklaring....

Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste ni köpte??

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#567427 123
Senast redigerad av Uvskogen ons 22 maj 2019, 00:21, redigerad totalt 2 gånger.

Avatar Fallback

Re: Vad var det senaste ni köpte??

tallen100  
#567435
Hema skrev:
Hema skrev:Det blev en vedkap, men innan köp fixade vi till längdmätning. Litar inte på ögonmåttet riktigt. :) Gillar att den har avtagbara hjul.
1558298286_dsc_1808.jpg

1558298290_dsc_1809.jpg

Hmm efter att ha testat kapen idag, stod klart att min konstruktion inte var optimal. De kapade bitarna vill gärna fastna, så man får lämna 2-3cm marginal, men det blir ett maxlängdsstopp iaf.

Om ni har tips på bättre lösning, så är jag idel öra. :)

Det bästa är helt klart att träna upp ögonmåttet, så länge inte bitarna blir för långa så spelar det väl ingen större roll om det slår på en halv decimeter hit eller dit.

Avatar Fallback

Re: Vad var det senaste ni köpte??

Avslutat-02  
#567437
Hema skrev:
Hema skrev:Det blev en vedkap, men innan köp fixade vi till längdmätning. Litar inte på ögonmåttet riktigt. :) Gillar att den har avtagbara hjul.
1558298286_dsc_1808.jpg

1558298290_dsc_1809.jpg

Hmm efter att ha testat kapen idag, stod klart att min konstruktion inte var optimal. De kapade bitarna vill gärna fastna, så man får lämna 2-3cm marginal, men det blir ett maxlängdsstopp iaf.

Om ni har tips på bättre lösning, så är jag idel öra. :)


Svetsa en liten fjäder på den bortre änden....

Så när du trycker veden emot mallen så trycker du in fjädern, när klingan sedan kapar av stammen så bör vedträdet ramla loss av sig själv..... 🤔🤔 #:-s

Avatar Fallback

Re: Vad var det senaste ni köpte??

Flax12  
#567812 Markberedare Ftg Moheda och en valmet 6600.

Avatar Fallback

Re: Vad var det senaste ni köpte??

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#567850
Flax12 skrev:Markberedare Ftg Moheda och en valmet 6600.


Aha, jag trodde markberedaren var utgången ur sortimentet. :-bd

Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste ni köpte??

Erre  
#567884 :-bd

Tack för idag @kärrabol
Fantastisk tillställning som vanligt.
:-bd

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).