Arbetskläder för skogen

Pannlampa?

219 inlägg 115085 visningar 26 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Pannlampa?

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#140983 jag beställde min direkt från lupine! http://s235041100.online.de/shop/articl ... 729-001%26

som sagt, det är vissa faktorer som avgör.....såsom att jag kan använda mina nuvarande batterier, 12volt o 220volt laddare, dimmerfunktion mm(man kan ju programera den som man vill), sen är det kvaliteten.... som är en nog så viktig egenskap! och som du säger, så år ljusbilden viktig....men utan kvalitet, om lampan går sönder så hjälper det ju föga om ljusbilden VAR bra NÄR den fungerade!är lampan svart så spelar det ingen roll vilken ljusbild den hade!! nu funkar säkert ledx mycket bra då den precis som lupine är utformad för bla orientering mm! min nuvarande lupine har fått varit med om riktig tortyr vill jag påstå...å med tanke på det så är den fortfarande i närmast nyskick! har svårt att tänka mig bättre kvalitet på kontakter,kablar mm än på den! dessutom är batterierna mindre,smidigare,och med bättre fästmöjligheter å mer kräm så.....

Användarvisningsbild

Re: Pannlampa?

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#140985 Hur är det huggarn kör du med pannlampa på huggarhjälmen hela tiden under hösten eller är det enbart på slutet av dagen du sätter fast den på hjälmen?

Användarvisningsbild

Re: Pannlampa?

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#140988
SkogsGotte skrev:Hur är det huggarn kör du med pannlampa på huggarhjälmen hela tiden under hösten eller är det enbart på slutet av dagen du sätter fast den på hjälmen?


fästet sitter på hjälmen hela tiden(är inte i vägen), men det är först vid 2-3 snåret jag sätter dit lampan!

Användarvisningsbild

Re: Pannlampa?

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#141101 Då har hon kommit! de va fan va snabba dom var!

Avatar Fallback

Re: Pannlampa?

Jakrokann  
#142142 Kult! Nye Betty har jo 26 graders spredning, noe som gir mer strølys for jobb i skogen.

Er det orange eller mørk orange farge på frontringen din? Ser ut til å matche Peltor-hjelmen perfekt.

Avatar Fallback

Re: Pannlampa?

Charles  
#145224 Ni som kör med Lupine, vad har ni för batterier, och hur har ni fäst dom?
/ Karl

Användarvisningsbild

Re: Pannlampa?

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#145308 Huggarn: är du nöjd med det nya inköpet?
går i tankarna på att köpa in en sådan dyrgrip.

Användarvisningsbild

Re: Pannlampa?

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#145363 Ja, jag är riktigt nöjd med den nya bettyn! det bästa av allt är att den nya stör inte ut radion som den förra gjorde! :smile: observera att den orange frontringen på min inte är orginal, den beställde jag som tillbehör!

Avatar Fallback

Re: Pannlampa?

county  
#145772 bruker dere original hjelm feste til peltor på stihl hjelmen eller lager dere ett eget feste?

Användarvisningsbild

Re: Pannlampa?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#145804 Enelands Bike and Motor http://www.ebmsweden.com/sv/ har fått fram en del prisvärda diolodlampor för bl.a. terrängcykling, som dock inte finns på hemsidan ännu.

Värstinglampan Inton 2000 http://www.alibaba.com/product-gs/48970 ... _lamp.html ska ge upp till 2000 lumen, är fullt dimbar samt har ett blinkläge. Det behändiga batteriet (8,4 V 11Ah) laddas på ca 5 timmar och räcker i 3 timmar på max lyse. Två lampor sitter i ett stabilt aluminiumhus som väger ca 280 gram, vilket tyder på att det tål en och annan smäll. Lampan levereras med hjälmfäste för cykelhjälm. Pris 1200 kr ink. moms + frakt.

Själv fick jag ett ex för mässpriset 1000 kr ink moms (energimässan) och funderar om jag skulle ha två ex till (en till cykelhjälmen och en till skogshjälmen). Mässpriset kall tudligen gälla fram till årsskiftet. :smile:

Det första intrycket är att ljusbilden inte är lika bred som Ledx Cobra, men att den borda vara betydligt tåligare mot smällar. Priset är ju också tilltalande, särskilt i jämförelse med Lupines ockerpriser...

Edit: Lampmodel + länk + mässprisets längd.

Avatar Fallback

Re: Pannlampa?

jnos  
#155516 Sitter och letar pannlampa till huggarhjälmen.
Har du hunnit testa lampan från ebm ännu.
Priset är ju verkligen tilltalande.

/Jan

Användarvisningsbild

Re: Pannlampa?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#155704 Inte på huggarhjälmen, utan bara på mtb-hjälmen. Den höga vikten känns dock och ljuskäglan är smal. Ledx Cobra ger betydligt bättre ljusbild.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Pannlampa?

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#188791 Nu är hösten här.......å det kliar i "pungen".....så va sägs om denna nya Lupine betty R?....3600 lumen!! :surp: ....å vad ska Ledx kontra med?

http://lupineshop.com/index.php?page=product&info=371

enda negativa är väl att det verkar vara annat fäste än till dom gamla!!?...men det ordnar sig! :smile: ....batterierna passar dock!

/ Huggarn.

Användarvisningsbild

Re: Pannlampa?

machonisti  
#188833 Pungen kliar hela tiden men elden.. i själen .. den brinnande längtan av annat än pungkliande. Karlataget i skogen som förvisso leder till pungkliande.

Användarvisningsbild

Re: Pannlampa?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#188852 Skulle tro att LEDX kommer med något snart...

Sedan är ju frågan om hur effektiva dessa 3600 lumen blir i praktiken på såghjälmen, när dioderna väl börjar gå varma http://ledx.se/lupine2600/
/Niklas

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).