Arbetskläder för skogen

Pannlampa?

219 inlägg 115141 visningar 26 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Pannlampa?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#107664
county skrev:hei hva tror dere om disse lampene?. terrafirmaas.com jeg så på modelen som heter ks-7610
den hadde 3000lux i 6t, og 65+lumen.


Enligt spec. så kan den väl funka de gånger när du inte behöver ha något starkt ljus. Mindre lämplig för skogsjobb i mörker. 65+ lumen impar inte när man är van vid Ledx 2100 lumen :grin:
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Pannlampa?

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#107674 Det stod 22° på lådan, men jag har inte jämfört med en 16°. Möjligt jag fått fel. Hade tänkt köpa Wilma med 28°, men det rådde viss osäkerhet vilken version den linsen passade. Troligen var den till den äldre versionen.

Jag har fäst Bettyn på samma sätt som milan, dvs hela huvudställningen runt hjälmen. Dock är det sämre stretch i lupines huvudband så man får ofta justera lampan när visiret fällts upp o ned ett par ggr.

Tror du inte hjälmen blir framtung med lampan på skärmen?

Bästa lösningen vore nog en custom Ledx där ett par av fjärrljusen bytts mot spridarlinser. Väntar dock på en uppgradering med fler lägen än hel o halv.

/Nisse
Senast redigerad av nisse tis 23 nov 2010, 15:24, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Pannlampa?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#107681 Det lär numera finnas ett speciellt huggarhjälmfäste till Ledx, som kläms fast runt byglarna till hörselskydden.
/Niklas
Senast redigerad av Niking tor 25 nov 2010, 00:16, redigerad totalt 2 gånger.

Avatar Fallback

Re: Pannlampa?

county  
#107822 hei da har jeg bestilt en ks7610. fra terrafirmaas.com. så får jeg se hva dette er for noe. det var en grei pris 2100+ mva.

Avatar Fallback

Re: Pannlampa?

fredrikoh  
#107826
Niking skrev:Det lär numera finnas ett speciellt huggarhjälmfäste till Ledx, som kläms fast runt byglarna till hörselskydden.
/Niklas


Hjälmfästet finns att köpa på SM Sport för 250 kr. En variant för hjälm med hörselkåpa och en annan för hjälm utan kåpa men ännu ingen bild... Men det ska även passa till Lupine! http://www.mamut.net/smsport/shop/ (under "övriga tillbehör").

Jag tvekar fortfarande att slå till på en lampa innan jag vet att jag kan få till en bra och fungerande hjälmlösning så jag hoppas verkligen att ni som redan har en Lupine eller LedX testar detta fäste... I övrigt verkar ni ju nöjda!

Fredrik

Användarvisningsbild

Re: Pannlampa?

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#107882
fredrikoh skrev:
Niking skrev:Det lär numera finnas ett speciellt huggarhjälmfäste till Ledx, som kläms fast runt byglarna till hörselskydden.
/Niklas


Hjälmfästet finns att köpa på SM Sport för 250 kr. En variant för hjälm med hörselkåpa och en annan för hjälm utan kåpa men ännu ingen bild... Men det ska även passa till Lupine! http://www.mamut.net/smsport/shop/ (under "övriga tillbehör").

Jag tvekar fortfarande att slå till på en lampa innan jag vet att jag kan få till en bra och fungerande hjälmlösning så jag hoppas verkligen att ni som redan har en Lupine eller LedX testar detta fäste... I övrigt verkar ni ju nöjda!

Fredrik



Hmmmm...låter intressant! undrar bara om det passar på både Peltor och "husqvarna" hjälmar? :roll: det är ju olika kåpor/ infästningar. borde ju passa på peltor, är nog en ganska "stor" marknad med tanke på byggsvängen mm.......... ja ja...som vanligt... :smile: vi får se!

Användarvisningsbild

Re: Pannlampa?

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#107969 Tja.... då har man beställt ett fäste, så får vi se om det passar mina peltorhjälmar eller inte!! :roll: kostar ju inte nått knappt...så det var ju skit desamma om det passar eller ej! :grin:

Användarvisningsbild

Re: Pannlampa?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#108016
Niking skrev:Det lär numera finnas ett speciellt huggarhjälmfäste till Ledx, som kläms fast runt byglarna till hörselskydden.
/Niklas


Bild på hjälmfästet finns en bit ner på sidan http://ledx.se/tillbehor/ Huggarn! Njut av dem vackra hjälmen :wink:
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Pannlampa?

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#108120 he he...... ja HJÄLMEN var verkligen vacker! men va sitter det för "bihang" uppepå? :wink: :grin:

Användarvisningsbild

Re: Pannlampa?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#108163
Huggarn skrev:he he...... ja HJÄLMEN var verkligen vacker! men va sitter det för "bihang" uppepå? :wink: :grin:


Menar du den vackra Ledx-lampan eller den vackra Husqvarna-texten? :lol:
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Pannlampa?

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#108258 mja...om lampan är vacker vet jag då väl ändå inte!? :roll: men säkert jättebra! 8) har man blivit van med peltor så känns det onödigt att ödsla tid på att kommentera en husqvarnahjälm överhuvudtaget! :p

Är du nöjd med lampan för övrigt? hur känns kvalitet mm? skulle väl kunna tänka mig att prova en LEDX....men jag gillar inte form/storlek på batterierna! dom är ju ungefär som batterierna som jag hade till min första mila 70 lampa! avlånga o svårplacerade! lupines batterier är smidigare och "ombonade",vilket gör att det skyddar mot kyla mm, och att man kan fästa dom enkelt lite varstanns! har du hittat nåt bra sätt för batterierna? batterisele tänker jag inte sätta på mig.........har nog med "skräp" på mig ändå tycker jag! :smile:

Användarvisningsbild

Re: Pannlampa?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#108299 Ledx lampan är jag hittills mycket nöjd med. Den lyser bra och länge, samt är ett otroligt lyft från mina gamla Mila och Silva halogengrunkor. I vissa lägen skulle jag vilja ha en dimmerfunktion (t.ex.när jag möter folk i mörkret). Nu har jag dock inte kollat om dessa dioder över huvud taget kan dimmas, men går det så kommer jag kanske att eftermontera någon dimmer.

De stora Ledx-batterierna (4,8 Ah) är ju förvisso lite otympliga. Till mina cyklar har jag sytt en batteriväska, som med kardborre sätts fast på befintlig verktygsväska. Dock fick jag lämna in själva verktygsväskan till skomakaren för att sy fast själva kardborredelen (50 kr/väska). Tillsvidare kör jag med batteriet i ett midjebälte, men funderar på att sy en egen väska där kontakten pekar uppåt istället för åt sidan. Dock har jag ännu inte kommit till skott med denna detalj.

Angående batterierna, så har jag en idé ursprungligen från Billinge Idé-konsult. Då du redan tycks ha en uppsättning Lupine-batterier, så kan ju kanske löda ihop en specialkabel, som serie-kopplar två Lupine-batterier. Då får du ju erforderliga 14,4 V. Ledx-lampan ansluts då till en Binder 680-0905720008 (8-polig hona) som finns på ELFA för 88,10 kr + moms https://www1.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/i ... _680,_8pol (Alternativer är ju förståss att byta till en annan kontakt på Ledx-lampan.)

En annan variant är ju förstås att ta ett 14,4V batterie från t.ex. en batteridriven borrmaskin och fixa till en lämplig kabel.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Pannlampa?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#108841 Jag har länge kört med två pannlampor, en pannlampa för smutsiga negerjobb (som t.ex. uraskning och flispåfyllning) och en för lite renare användningsområden (t.ex. kvällspromenader och dylikt). Jag vill ju helst inte skita ner min fina Ledx Cobra i onödan...

Nu såg jag på Classe i sjön att det finns en del 12 V LED utbyteslampor med halogenfäste http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... =156442249 och http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... =154378695 Finns det några motsvarande 6V, som passar till Milas och Silvas gamla halogengrunkor?
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Pannlampa?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#110466 Det verkar vara ont om 6V LED utbyteslampor med G4 sockel. Endast 12V verkar finnas.

Annars har jag faktiskt hittat en oväntad tillämpning för min Ledx Cobra, nämligen vid manuell musjakt, när kräken inte vill gå in i musfällan. Så länge den fasta belysningen är släckt och rummet bara blir upplyst av min Ledx Cobra, så verkar mössen bli paralyserade av det starka pannlampsljuset och därmed fullt möjliga att träffa med ett snabbt och välriktat karateslag. Med den metoden har jag dödat tre möss på två kvällar, så nu är det åter tyst i huset! :smile: Dessutom har jag då hittat två nya mushål, där jag gillrat en fälla, varav en har fått napp.

Är däremot den fasta belysningen på, så tycks mössen kunna upptäcka faran i tid och lätt smita undan.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Pannlampa?

skogsarbetaren  
#112442 Kan tipsa om en prisvärd lampa .Man importerar den själv från Hong Kong,och priset stannar under 800kr :surp: :grin: .Du hittar den: http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.29489
Den har blivit populär bland orienterare.
/Thomas

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).