Arbetskläder för skogen

Pannlampa?

219 inlägg 115144 visningar 26 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Pannlampa?

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#68796 Säsongen för pannlampa är på väg och jag undrar om någon kör med de nyare diod-lampor som kommit?
Jag är hyfsat nöjd med en 20W överspänd(7,2V) lampa från Mila,men det har kommit flera nya och dyra dioder som verkar intressanta.
En del faller på att de inte har halv- och kvartsljus(annars bländas man vid röjning),men Silva Alpha verkar bra.

Åsikter?

/Nisse



   TS
Användarvisningsbild

Re: Pannlampa?

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#68813 Fick hem den här idag! lupine betty! lyser så in i helv... !! :surp: men även dyr så in i helv...!! :oops: men vadå??.......... :lol: blir en bra eftersökslampa på älgjakten! men förhoppningsvis behövs inget eftersök!! :mrgreen: sen blir det att prova ordentligt i skogen efter jakten!!

Avatar Fallback

Re: Pannlampa?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#68819 Jag har en Mila Zenith, som jag anvädner för orientering. Det har inte blivit av att jag röjt med den än (hoppas inte SKV läser detta :) )

Användarvisningsbild

Re: Pannlampa?

Vesslan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#68820 Vet inte om det är relevant i er diskussion men Petzl tikka är en suverän liten pannlampa!
Den är inte alls så stark i sitt sken men den är fantastiskt liten och går att ha i fickan!

Har flera stycken!

Helt suveräna när man ska utföra mindre grejor i mörkret! En för stor lampa tar man ju inte med sig ;)

Den är som sagt ett komplement till era "minisolar".

Vesslan

Avatar Fallback

Re: Pannlampa?

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#68822
Huggarn skrev:Fick hem den här idag! lupine betty! lyser så in i helv... !! :surp: men även dyr så in i helv...!! :oops: men vadå??.......... :lol: blir en bra eftersökslampa på älgjakten! men förhoppningsvis behövs inget eftersök!! :mrgreen: sen blir det att prova ordentligt i skogen efter jakten!!


Går den att ställa ned tillräckligt för att ej blända i tät skog? Visst är de dyra,men i kr/tim börjar min gamla lampa vara riktigt billig.
Petzl smålampor är jättebra(har 4-5st),men det är ny arbetsbelysning jag letar.

/Nisse

   TS
Avatar Fallback

Re: Pannlampa?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#68823 Helt rätt Vesslan, en liten pannlampa med litet batteri måste man ha.

Användarvisningsbild

Re: Pannlampa?

Torparn79  
#69071
Huggarn skrev:Fick hem den här idag! lupine betty! lyser så in i helv... !! :surp: men även dyr så in i helv...!! :oops: men vadå??.......... :lol: blir en bra eftersökslampa på älgjakten! men förhoppningsvis behövs inget eftersök!! :mrgreen: sen blir det att prova ordentligt i skogen efter jakten!!

vars får man tag på dom..??

om man vill ha lampa på hjälmen, hur fäster man den då, spänner man fast den lika som på huvudet..??

Avatar Fallback

Re: Pannlampa?

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#69085 Min gamla Mila. Kardborre bak och sedan har jag fäst ett snöre i visiret så det kan fällas upp/ned.Lampan glider alltså på hjälmfronten.

Lupine är fortfarande kung,men 8.000:- är svettigt.
De flesta handlare med orienteringsprylar har dessa. SM-sport tycker jag varit bra.

   TS
Avatar Fallback

Re: Pannlampa?

Naders  
#69127
Huggarn skrev:Fick hem den här idag! lupine betty! lyser så in i helv... !! :surp: men även dyr så in i helv...!! :oops: men vadå??.......... :lol: blir en bra eftersökslampa på älgjakten! men förhoppningsvis behövs inget eftersök!! :mrgreen: sen blir det att prova ordentligt i skogen efter jakten!!

Söte Göte va dyr den va.....
Letade efter något liknande inför de mörka månaderna men denna måste lysa in i helv---s bra för det priset. Batteritiden var ju inte helt outstanding tyckte jag. Ja menar 8000:- borde man kunna ha en hel dag åtminstone på full effekt.

Användarvisningsbild

Re: Pannlampa?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#69131
Naders skrev:
Huggarn skrev:Fick hem den här idag! lupine betty! lyser så in i helv... !! :surp: men även dyr så in i helv...!! :oops: men vadå??.......... :lol: blir en bra eftersökslampa på älgjakten! men förhoppningsvis behövs inget eftersök!! :mrgreen: sen blir det att prova ordentligt i skogen efter jakten!!

Söte Göte va dyr den va.....
Letade efter något liknande inför de mörka månaderna men denna måste lysa in i helv---s bra för det priset. Batteritiden var ju inte helt outstanding tyckte jag. Ja menar 8000:- borde man kunna ha en hel dag åtminstone på full effekt.


Det går väl att fixa med extra batterier och extra laddare, fast då blir det nog några tusenlappar till. Själv dräglar jag över Mila Nova (2000 lumen). Här är förresten ett pannlampstest http://www.testzone.se/pannlampor-2009-02-k56/

/Niklas

Avatar Fallback

Re: Pannlampa?

Axl  
#69318 Kör ni med det vanliga visiret när ni röjer med pannlampa eller funkar det bättre med glasögon?

Avatar Fallback

Re: Pannlampa?

dexter  
#69322 nån som kan tipsa om en bra lampa som är lite mer mitt imellan "chlas ohlsson kvalité" och en sån där årslöns lampa xD en bra lampa för att meka me, gå till bilen och gärna vattentät.

kan tillägga att ja köpte en lampa från clas ohlsson och den höll i en vecka.. sen sprack den. så tips om nåt "värre" tack =)

Avatar Fallback

Re: Pannlampa?

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#69334 Till det duger en bättre "smålampa" utmärkt. Mina Petzl har hållit superbra.Här är en modell som är hyfsad,men lite klumpig:

http://www.avantex.ebutik.se/?artnr=2154

Annars ger nog en 20W halogen mest lyse för pengarna. Ett komplett paket kostar 1500-1800:-,men det borde dyka upp begade nu när många byter till LED.

/Nisse

   TS
Avatar Fallback

Re: Pannlampa?

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#69335
Axl skrev:Kör ni med det vanliga visiret när ni röjer med pannlampa eller funkar det bättre med glasögon?


I eftersatta röjningar har jag alltid hjälm och visir.Lite sugen på att köpa det nya nätvisiret som skall ge högre ljusgenomsläpp.

/Nisse

   TS
Användarvisningsbild

Re: Pannlampa?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#69370
dexter skrev:nån som kan tipsa om en bra lampa som är lite mer mitt imellan "chlas ohlsson kvalité" och en sån där årslöns lampa xD en bra lampa för att meka me, gå till bilen och gärna vattentät.

kan tillägga att ja köpte en lampa från clas ohlsson och den höll i en vecka.. sen sprack den. så tips om nåt "värre" tack =)


Den här mellanlampan kör jag med, när jag inte orkar ta på orienteringslampan http://www.addnature.com/product.asp?pf ... ACOMPACTL1

En nackdel är dock att pannbandets längd är snålt tilltaget.
/Niklas

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).