Arbetskläder för skogen

Huggarkängor

120 inlägg 75525 visningar 19 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Huggarkängor

Naders  
#168122 Om man nu som jag vill ut å hugga lite i vårluften och blir alldeles för ljummen om fötterna i antingen huggarkängor eller huggarstövlar.....
Finns det några andra alternativ som gör fötterna...... mindre ljumma????

Avatar Fallback

Re: Huggarkängor

Tony4x4  
#168162 Foppa toffel :)

Avatar Fallback

Re: Huggarkängor

jan larsson  
#168181
Tony4x4 skrev:Foppa toffel :)
en i laget på 80:talet glömde ja han verkligen glömde kasta in stövlarna i bilen(mer än en gång).då var inte Foppa toffeln uppfunnen men väl tunna gympadojor o dem högg han i de dagarna. tror fn. han glömde såget någon gång o fick låna reservsåg av oss andra.förresten lyckades han nog glömma det mesta av grejorna alltid någon gång (född med tur var han. aldrig skador eller påföljder vid ev. olyckor)

jag har inte "skämt" bort mig med kängor än. men är lite nyfiken på cofras känga.
minns jag rätt om de i en annons nyligen var prissatta till 15-1600 kr. för klass 2:or

Avatar Fallback

Re: Huggarkängor

Naders  
#168198 Personligen skulle jag inte få för mig att ta på ett par huggarstövlar igen efter att ha provat att hugga med kängor.
Jag upplever en helt annan stabilitet för foten och det gör jag INTE i ett par stövlar :wink:
Visst, det är en annan prislapp på dem men är de egentligen så mycket dyrare än stövlar?
Har inte gjort någon jämförelse men är själv villig att betala lite extra för komforten :grin:

Då jag inte själv tullar på säkerheten så går foppatofflor fetbort :lol:
Fast luftiga är dom klart :???:

Nu tog jag en storlek extra för att få i ett par extrasockar på vintern men man kanske ska ha ett par kängor som passar bra utan extrasockar i att använda på vårkanten/sommaren???

Avatar Fallback

Re: Huggarkängor

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#168467 Har ett par Cofra kängor,de är något av det halkigaste jag haft på fötterna.
Hur är det med andra kängor t.ex. Stihl,Husqvarna, Meindl halkar dom iväg i körspåren eller i dom egna spåren?

Avatar Fallback

Re: Huggarkängor

Botvig  
#168482 Har använt genzo huggarkängor i en säsong nu och är väldigt nöjd med komforten.
Grabben har likadana och är också väldigt nöjd, använder dessa även vid icke skogsarbeten.
En smidig känga som ej är klumpig. Sågklass 2.
Hållbarheten visar sig väl med tiden. Inga problem hittills.
Genzo säljs av Hylte lantmän i butik och på nätet.

Avatar Fallback

Re: Huggarkängor

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#168504 Cofrakängorna har jag inte behövt några xtrasockor i vid -16

Avatar Fallback

Re: Huggarkängor

Prowler  
#170005 Kör med Stihl Ranger GTX och är grymt nöjd :)

Användarvisningsbild

Re: Huggarkängor

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#170018 Kör med Stihl Advance GTX. Kängan är riktigt skön, stabil och med bra grepp. Enda nackdelen med kängor är väl att det tar två minuter längre tid att ta på och av dem jämfört med stövlar.

Användarvisningsbild

Re: Huggarkängor

finskpinne  
#170040 Dom här nya HVA kängorna köpte jag för ett tag sedan. Dom var mycket stabila och passade min fot väldigt bra. Dom har dessutom kroken för byxbenena om man skulle investera i ett par Technical Extreme byxor i framtiden!! :lol: Har inte hunnit utsätta dom för något riktigt ordentligt vattentest ännu men nu i veckan hoppas jag kunna plumsa fram lite i något blött område för att verkligen testa vattenegenskaperna. Blötsnö var dock inget problem för dem.

Bild

Användarvisningsbild

Re: Huggarkängor

finskpinne  
#170042 En nackdel som jag insåg med HVA kängorna redan före jag hann ut ur butiken var att man får hosta upp hela 250 euro för dom. Men jag tycker inte man ska snåla in när det gäller sånt man ska ha på fötterna. Fötterna är ju trots allt en viktig del av ditt arbetsredskap som skogsarbetare så det löns att ta hand om dom väl!!

Avatar Fallback

Re: Huggarkängor

4WD  
#170569 ?
Senast redigerad av 4WD tor 07 jun 2012, 16:07, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Huggarkängor

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#170580
finskpinne skrev:Dom här nya HVA kängorna köpte jag för ett tag sedan. Dom var mycket stabila och passade min fot väldigt bra. Dom har dessutom kroken för byxbenena om man skulle investera i ett par Technical Extreme byxor i framtiden!! :lol: Har inte hunnit utsätta dom för något riktigt ordentligt vattentest ännu men nu i veckan hoppas jag kunna plumsa fram lite i något blött område för att verkligen testa vattenegenskaperna. Blötsnö var dock inget problem för dem.

Bild


Om kroken på Technical är av samma typ som på stihls x-fit byxor så kan du fästa den i snöret på vilka kängor som helst! eller menar du att husqvarna byxan har en krok som bara passar på husqvarnas känga? :roll: så tokiga kan dom väl ändå inte vara? :roll:

Avatar Fallback

Re: Huggarkängor

4WD  
#170590 ?
Senast redigerad av 4WD tor 07 jun 2012, 16:07, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Huggarkängor

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#170595 4WD,nu förstår jag inte ett dugg vad du menar? finskpinne skrev ju: " Dom har dessutom kroken för byxbenena om man skulle investera i ett par Technical Extreme byxor i framtiden!!"

i mina öron låter det som att kängorna har en krok som passar byxbenen på Technical byxan! :roll:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).