Arbetskläder för skogen

Tips på tunna batterisulor

4 inlägg 643 visningar 1 följer Svara, dela mm...   

Tips på tunna batterisulor

Ent  
#861841 Det lackar mot jul och tomtemor har begärt in önskelistan. Man tycker sig ha det mesta, men jag har börjat frysa om fötterna lättare med åren och vad är väl då bättre klapp än ett par eluppvärmda sulor?

Det finns en uppsjö på marknaden, från 5-600 uppåt 3000 kr. Fjärrstyrda, appstyrda, ergonomiska och med längre eller kortare batteritid.

Någon som har tips eller direkt kan avråda från nån kass modell? Sulorna får gärna vara lite tunnare så att ryms i huggarkängorna.

TS

Re: Tips på tunna batterisulor

jannee  
#861847 Aluminiumfolie under skoinlägget. Aluminiumet isolerar/reflekterar = bromsar värmeutstrålningen från dina fötter.

Ent  
#861850 Jag har såna där sulor med aluminiumfolie på undersidan och en vit syntetpäls på ovansidan och nog kan det väl hjälpa till en del. Men dels är de sladdriga och rör sig i skon, och dels så fryser jag ändå efter ett tag.

TS
Användarvisningsbild

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#861856 Ett snabbt överslag, med hjälp av Stefan–Boltzmann lag, om man antar att skosulan är 0,01 kvadratmeter och foten 25 grader ger att strålningen utan aluminiumfolien är mindre än 2W, vilket borde vara försumbart jämfört med värmeledningen i en svettig fotsula (som den ju blir om folien blockerar flödet av fukt). Således är det nog bäst att leta efter en sula med bra isolationsförmåga även med lite fuktighet.

Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Vreten skogsvagnar
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).