Arbetskläder för skogen

Vilken klassning krävs på skor och byxor?

16 inlägg 8399 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vilken klassning krävs på skor och byxor?

hfghenke  
#789833 Hej. Ny i gemet och håller på med kort AB. Behöver kitta upp mig, byxor och kängor.

Jag är helt med på vad som skiljer de olika klasserna 1, 2 och 3 men finns det krav att man ska ha en viss klass beroende på såg?

Tycker de flesta byxor är klass 1 och kängor klass 2.

Hur ska jag tänka och vad krävs? Har två sågar, Jonsered CS2253WH och en Husqvarna 346XPG.

Tacksam för svar.

Henrik P



   TS
Användarvisningsbild

Re: Vilken klassning krävs på skor och byxor?

Williamm  
#789834 Det räcker med klass 1 på byxor och skor. Men på skor skulle jag vilja ha klass 2 eller 3.

Användarvisningsbild

Re: Vilken klassning krävs på skor och byxor?

Williamm  
#789839
Williamm skrev:Det räcker med klass 1 på byxor och skor. Men på skor skulle jag vilja ha klass 2 eller 3.

Orsaken är att jag hört att skor klass ett inte stoppa en kedja som en byxa klass1 Så det sägs att skor ska vara klass 2 eller 3 för att stoppa en normal såg.

Avatar Fallback

Re: Vilken klassning krävs på skor och byxor?

hfghenke  
#789841 Vad har ni för tips på byxor? Är varmblodad så gärna åt det svarare hållet? Most bang for the buck?

   TS
Avatar Fallback

Re: Vilken klassning krävs på skor och byxor?

Ent  
#789911 Jag köpte röda Pfanner Ventilation från Skogma, 2500 + moms. Sitter bra, invändiga påsar/fickor för knäskydd, löstagbara snölås med hake som man fäster i kängsnörena. Bra fästöglor för hängslen och verkar vara väldigt rejäla i största allmänhet. Enda synpunkten jag har är att vänster benficka kunde varit en aning djupare. En normal telefon med fodral ryms bara nätt och jämnt om man också har första förband i benfickan.

Avatar Fallback

Re: Vilken klassning krävs på skor och byxor?

Nonkan  
#789918 Finns inte krav på klass, så man får fundera lite själv kring det.

Byxor klass 2 är ganska tunga och otympliga. När jag jobbade med försäljning fanns det egentligen två kundtyper på dem: gymnasieelever på naturbruksskolor som skulle ha så säkert som möjligt och företag som hade som policy att köpa den högsta klassningen.

Det går att såga igenom en klass 1-byxa med en modern proffssåg om det är fullgas och snittet sitter på rätt ställe, men det är väldigt teoretiskt. Jag skulle tippa att vanligaste byxssågningen snarare är en trött person som missar att slå till kedjebromsen vid flytt och råkar lägga benet emot och då är det absolut inte full kedjehastighet.

Prova lite olika i butik, stor skillnad hur de är sydda beroende på modell och märke. Ta ett par som sitter bra på dig och ha det som främsta ingångsvärde annars kommer de ligga oanvända.

Se till att de är godkända bara så har du skyddet, det som kostar mer är komfort och olika stretchmaterial.


Tror det är hyggligt svårt att hitta byxor som inte är godkända om du köper i Sverige, medvetandet här är högt.

Har mest erfarenhet av Husqvarna och Stihl. Stihls billigaste är väldigt prisvärda. Själv har jag just nu Husqvarna Technical Arborist för att de är smidiga, men jag har dem i min yrkesroll. Privat har jag ett par gamla Stihl comfort som åker på ibland, väldigt luftiga och trevliga men har utgått från leverantör. Tycker de har bättre plats för låren än nyare, men det handlar ju om hur jag ser ut.

Skiljer i pris mellan olika modeller, men hur du än räknar är byxan billigare än några veckors sjukskrivning p.g.a inget skydd.

Jag är inget fan av att ha första förbandet i byxfickan, man kan (med Murphys lag) ge sig fasen på att det är där sågen träffar byxa..

Avatar Fallback

Re: Vilken klassning krävs på skor och byxor?

Ent  
#789920 Allt kan hända såklart, men jag tror risken är större att sågen träffar bakom låret (tex om man halkar eller ska fösa undan grenar etv) där man inget skydd har alls, än att man kapar sönder första förbandet i vänstra benfickan. Men, för egen del brukar jag bara ha telefonen där när jag kapar ved, innanför första förbandet för att den ska vara skyddad. Och då har Pfanner- brallorna en liiiten nackdel i och med att fickan är en aning för grund, man vill att locket ska hållas stängt.

För övrigt håller jag med föregående talare 🙂👍.
Senast redigerad av Ent ons 25 jan 2023, 10:46, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Vilken klassning krävs på skor och byxor?

anersimyra  
#789924 Oregon waipua torde vara den mest prisvärda byxan såvida inte varselbyxor krävs på arbetsplatsen..🤑🤑🤑. Brallorna finns även på jula som vill ha 1499:- för dem. https://www.ullaredlantman.se/sag-skogs ... iii-1.html

Avatar Fallback

Re: Vilken klassning krävs på skor och byxor?

uffejohan  
#789926 Waipua må vara prisvärda och praktiska men i jämförelse med Husqvarna Technical Extreme tycker jag att de är rätt obekväma. Jag använder mina Waipua på vedbacken men i skogen vill jag ha Husqvarna’s alla dar i veckan. Smakar det så kostar det men ibland kan det vara värt det.

Användarvisningsbild

Re: Vilken klassning krävs på skor och byxor?

Järnoxen  
#789927
Ent skrev:Allt kan hända såklart, men jag tror risken är större att sågen träffar bakom låret (tex om man halkar eller ska fösa undan grenar etv) där man inget skydd har alls, än att man kapar sönder första förbandet i vänstra benfickan. Men, för egen del brukar jag bara ha telefonen där när jag kapar ved, innanför första förbandet för att den ska vara skyddad. Och då har Pfanner- brallorna en liiiten nackdel i och med att fickan är en aning för grund, man vill att locket ska hållas stängt.

För övrigt håller jag med föregående talare 🙂👍.

Statistiken talar för att vänster lår är det stället man sågar sig på lättast, därav är det inte det bästa stället för första förband, det gör nämligen ingen nytta om det är söndersågat. Bröstfickan på jackan är ett bättre ställe för både mobil och första förband vid arbete med motorsåg.

Avatar Fallback

Re: Vilken klassning krävs på skor och byxor?

Ent  
#789928
Järnoxen skrev:
Ent skrev:Allt kan hända såklart, men jag tror risken är större att sågen träffar bakom låret (tex om man halkar eller ska fösa undan grenar etv) där man inget skydd har alls, än att man kapar sönder första förbandet i vänstra benfickan. Men, för egen del brukar jag bara ha telefonen där när jag kapar ved, innanför första förbandet för att den ska vara skyddad. Och då har Pfanner- brallorna en liiiten nackdel i och med att fickan är en aning för grund, man vill att locket ska hållas stängt.
För övrigt håller jag med föregående talare 🙂👍.

Statistiken talar för att vänster lår är det stället man sågar sig på lättast, därav är det inte det bästa stället för första förband, det gör nämligen ingen nytta om det är söndersågat. Bröstfickan på jackan är ett bättre ställe för både mobil och första förband vid arbete med motorsåg.

Åfasen! Det hade jag ingen aning om, jag tänkte mig att i o m att sågen till 95 % befinner sig på höger sida så är skaderisken störst där? Men då fick man lära sig nåt nytt. För övrigt, finns det nån enkel och lättillgänglig studie, statistik, forskning etc på sågskador som en vanlig dödlig kommer åt? OT i tråden men det vore ju nyttigt för alla att ta del av.

Användarvisningsbild

Re: Vilken klassning krävs på skor och byxor?

anersimyra  
#789929
uffejohan skrev:Waipua må vara prisvärda och praktiska men i jämförelse med Husqvarna Technical Extreme tycker jag att de är rätt obekväma. Jag använder mina Waipua på vedbacken men i skogen vill jag ha Husqvarna’s alla dar i veckan. Smakar det så kostar det men ibland kan det vara värt det.

Har du den här uppdaterade waipua eller den gamla modellen..🤔

Användarvisningsbild

Re: Vilken klassning krävs på skor och byxor?

anersimyra  
#789931
Ent skrev:
Järnoxen skrev:
Ent skrev:Allt kan hända såklart, men jag tror risken är större att sågen träffar bakom låret (tex om man halkar eller ska fösa undan grenar etv) där man inget skydd har alls, än att man kapar sönder första förbandet i vänstra benfickan. Men, för egen del brukar jag bara ha telefonen där när jag kapar ved, innanför första förbandet för att den ska vara skyddad. Och då har Pfanner- brallorna en liiiten nackdel i och med att fickan är en aning för grund, man vill att locket ska hållas stängt.
För övrigt håller jag med föregående talare 🙂👍.

Statistiken talar för att vänster lår är det stället man sågar sig på lättast, därav är det inte det bästa stället för första förband, det gör nämligen ingen nytta om det är söndersågat. Bröstfickan på jackan är ett bättre ställe för både mobil och första förband vid arbete med motorsåg.

Åfasen! Det hade jag ingen aning om, jag tänkte mig att i o m att sågen till 95 % befinner sig på höger sida så är skaderisken störst där? Men då fick man lära sig nåt nytt. För övrigt, finns det nån enkel och lättillgänglig studie, statistik, forskning etc på sågskador som en vanlig dödlig kommer åt? OT i tråden men det vore ju nyttigt för alla att ta del av.

De flesta sågskador är placerade i vänster lår strax ovanför knät. Jag har dock noterat att de jag för närvarande arbetar tillsammans med nästan samtliga även har sågat sig i tåhättatorna..😮 det är då frågan om självlärda individer som saknar god grundläggande kvistningsteknik.

Avatar Fallback

Re: Vilken klassning krävs på skor och byxor?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#789932
Nonkan skrev:Jag är inget fan av att ha första förbandet i byxfickan, man kan (med Murphys lag) ge sig fasen på att det är där sågen träffar byxa..


Perfekt, då är såret automatiskt omlagt med en gång! 👍

Avatar Fallback

Re: Vilken klassning krävs på skor och byxor?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#789935 Mina första byxor var ett par klass 3C som morfar köpt. Vanvettigt tunga och varma med sitt sågskydd runt om. Bara den extra vätskeförlusten med så varma byxor är en arbetsmiljörisk.

Ska man ha något som är rimligt att jobba i så landar man ofta i klass 1 byxor och klass 2 kängor.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).