Arbetskläder för skogen

Sievi GT Timber XL 52813

20 inlägg 7640 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Sievi GT Timber XL 52813

prodigys  
#780697
Fredi skrev:
Volvo bm 2254 skrev:Ska du köra på Sievi så rekommenderar jag ett par med BOA rattar på. Guld värt att slippa snöra kängorna och så sitter dom bättre på foten för det är lättare att spänna åt och så kan man släppa på dom så fort man tar sig kafferast. Har kört på Sievi skor och kängor i flera års tid(dock inte några hyggarkängor) och tycker att de passar väldigt bra och sköna att gå en hel dag i. 😀


Jag tycker inte alls om boa pga att vajern brister och till ett par låga arbetsskor jag har så väntade jag på nya vajrar i ett halvt år, Sievi fick tydligen inte nya från Kina eller var de kommer ifrån?? Efter detta föredrar jag skor med snören, såna hittar man alltid nånstans.

Jag beställde direkt från boa, tog inte så lång tid.

Användarvisningsbild

Re: Sievi GT Timber XL 52813

JohannesG  
#780698 Om vajern i boa-snörningen går av en bit ifrån ratten går den knyta ihop igen. Inte med en vanlig råbandsknop, men med en Zeppelinknop fungerar det. Beroende på brottets exakta plats kan det fungera lika bra som nytt. Har gjort det på alla (2 par) skor jag haft med sådan snörning.

Användarvisningsbild

Re: Sievi GT Timber XL 52813

Volvo bm 2254  
#780710
prodigys skrev:
Volvo bm 2254 skrev:Ska du köra på Sievi så rekommenderar jag ett par med BOA rattar på. Guld värt att slippa snöra kängorna och så sitter dom bättre på foten för det är lättare att spänna åt och så kan man släppa på dom så fort man tar sig kafferast. Har kört på Sievi skor och kängor i flera års tid(dock inte några hyggarkängor) och tycker att de passar väldigt bra och sköna att gå en hel dag i. 😀

Tycker det beror lite på vilken modell man har, själv kör jag halvkänga till vardags och där är boa en självklarhet men har både ett par lågskor och ett par höga vinterkängor där jag inte tycker att det passar.
Lågskorna kan eventuellt vara gör stt jag har xl-lästen så det går inte att spänna ihop mer.

På dom höga kängorna tycker jag att det spänner dåligt över foten och mycket över benet så foten kan kasa lite vilket resulterar i skavsår.
Har sett att jalas har ett par höga kängor med två rattar, en för foten och en för benet, det kan säkert vara en vettig lösning.

Idén med två rattar är nog inte så dum, ska kolla på den modellen😃

Användarvisningsbild

Re: Sievi GT Timber XL 52813

Volvo bm 2254  
#780712
Amatörhuggare 62 skrev:Sitter å läser en katalog, som kom idag, å Skogsforum samtidigt.
Här va en sort m boa.
Men skogen, är ju skogen.
Snöre bara å byta, lite snabbt. Men d är smidigt annars. På byggen å dylikt.

Den modellen såg ju riktigt trevlig ut, med dubbla rattar dessutom. Men om man är rädd för att vajern ska gå av så kan man ju ha med sig en ny. Går gandska snabbt att byta.

Användarvisningsbild

Re: Sievi GT Timber XL 52813

prodigys  
#780730
Volvo bm 2254 skrev:
Amatörhuggare 62 skrev:Sitter å läser en katalog, som kom idag, å Skogsforum samtidigt.
Här va en sort m boa.
Men skogen, är ju skogen.
Snöre bara å byta, lite snabbt. Men d är smidigt annars. På byggen å dylikt.

Den modellen såg ju riktigt trevlig ut, med dubbla rattar dessutom. Men om man är rädd för att vajern ska gå av så kan man ju ha med sig en ny. Går gandska snabbt att byta.

Har kört med boasnörning i 7 år och har bara haft ett par där vajern gått av. Skorna brukar ta slut långt innan.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).