Arbetskläder för skogen

Huggarkänga: Stihl Dynamic S3

9 inlägg 4833 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Huggarkänga: Stihl Dynamic S3

Radiv  
#778542 Hej, finns det någon här som använt dessa och kan ge lite feedback på hur dessa kängor funkar?

Jag är intresserad av den modellen på grund av spiktrampskyddet, vilket inte så många huggarkängor verkar ha.

Det är ju lite av en kompromiss kanske, och det blir ju inte alltid så bra med kompromisser. Så därför är jag lite fundersam. 😎

// Radiv



   TS
Användarvisningsbild

Re: Huggarkänga: Stihl Dynamic S3

StefanN74  
#778600 Vi har använt dom i flera år sedan kravet på sågskydd vid röjsågsanvändning kom och dom valdes utifrån sin lätthet och att det är stål i både hätta samt sula vilket är det som skyddar mot röjsågsklingan 😉 . Tål inte väta så värst bra och andas inte jättemycket men har provat smörjt dom med både Härkila minkolja och Meindl sportwax vilket har fungerat väl. Stål i hättan är det som avgör vid mina inköp, kan tänka mig att vara flexibel när det kommer till trampskydd i andra material men mina hättor kommer alltid vara i stål 👍

Användarvisningsbild

Re: Huggarkänga: Stihl Dynamic S3

Radiv  
#778654 Tack för utförligt svar :)

Med andra ord ska det duga för mig som hobbyist. Jag kommer troligtvis inte spendera många dagar i skogen om året. I övrigt lät det jättebra då jag jobbar med hantverk/bygg och lite fastighetsunderhåll, ibland behöver man lite grövre pjuck 😎

// Radiv

   TS
Användarvisningsbild

Re: Huggarkänga: Stihl Dynamic S3

Camaro1969  
#778730 jag har använt mina i typ 2 år, väldigt nöjd med tanke på priset.

det var ett lyft mot huggarstövlar kan man säga:)

Användarvisningsbild

Re: Huggarkänga: Stihl Dynamic S3

Fredi  
#778737 Har ett par som jag använder när det är kallt och torrt ute, en storlek större än mina andra kängor så det ryms tjocka strumpor. Sköna och bra tycker jag de är 👍

Användarvisningsbild

Re: Huggarkänga: Stihl Dynamic S3

prodigys  
#778748
StefanN74 skrev:Vi har använt dom i flera år sedan kravet på sågskydd vid röjsågsanvändning kom och dom valdes utifrån sin lätthet och att det är stål i både hätta samt sula vilket är det som skyddar mot röjsågsklingan 😉 . Tål inte väta så värst bra och andas inte jättemycket men har provat smörjt dom med både Härkila minkolja och Meindl sportwax vilket har fungerat väl. Stål i hättan är det som avgör vid mina inköp, kan tänka mig att vara flexibel när det kommer till trampskydd i andra material men mina hättor kommer alltid vara i stål 👍

Tur, då det är krav på att sågskyddskänga och stövlar ska ha hätta i stål. Något annat är inte tillåtet.

Användarvisningsbild

Re: Huggarkänga: Stihl Dynamic S3

StefanN74  
#778757
prodigys skrev:
StefanN74 skrev:Vi har använt dom i flera år sedan kravet på sågskydd vid röjsågsanvändning kom och dom valdes utifrån sin lätthet och att det är stål i både hätta samt sula vilket är det som skyddar mot röjsågsklingan 😉 . Tål inte väta så värst bra och andas inte jättemycket men har provat smörjt dom med både Härkila minkolja och Meindl sportwax vilket har fungerat väl. Stål i hättan är det som avgör vid mina inköp, kan tänka mig att vara flexibel när det kommer till trampskydd i andra material men mina hättor kommer alltid vara i stål 👍

Tur, då det är krav på att sågskyddskänga och stövlar ska ha hätta i stål. Något annat är inte tillåtet.


Finns inte med som krav i AFS.en? För det finns ett flertal kängor med både aluminum och kompositmaterial i hättan.

Användarvisningsbild

Re: Huggarkänga: Stihl Dynamic S3

Radiv  
#778805
Fredi skrev:Har ett par som jag använder när det är kallt och torrt ute, en storlek större än mina andra kängor så det ryms tjocka strumpor. Sköna och bra tycker jag de är 👍


Varför bara när det är torrt? Är det vid blött väder nästan ett "måste" med någon form av membran i stil med goretex?

// Radiv

   TS
Användarvisningsbild

Re: Huggarkänga: Stihl Dynamic S3

Fredi  
#779147 Just på grund av att dessa inte har membran, använder Sievis eller Husqvarna Technical ( dessa gillar jag inte pga att de är styva som fan att gå med jämfört med Sievi) då det är blött före ute.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).