Arbetskläder för skogen

Jokasafe handskar i skogsarbete?

13 inlägg 5917 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Jokasafe handskar i skogsarbete?

Ent  
#764148 Är det någon som använt dessa Jokasafe-handskar i skogsarbetet? Tänker på hållbarhet, värme och motståndskraft mot väta?
https://laxen.com/product.html/handske- ... _wQAvD_BwE



   TS
Användarvisningsbild

Re: Jokasafe handskar i skogsarbete?

anersimyra  
#764149
Ent skrev:Är det någon som använt dessa Jokasafe-handskar i skogsarbetet? Tänker på hållbarhet, värme och motståndskraft mot väta?
https://laxen.com/product.html/handske- ... _wQAvD_BwE

Jag använder deras modell som är helt täckt av granulatet och de synes vara i det närmsta outslitliga och förstås helt vattentäta. Hur dessa handskar fungerar har jag dock ingen erfarenhet av.

Användarvisningsbild

Re: Jokasafe handskar i skogsarbete?

anersimyra  
#764150 Jag beställde i övrigt ett par jokasafe och även ett par i neoprene till min dykeriverksamhet.. :-bd

Avatar Fallback

Re: Jokasafe handskar i skogsarbete?

Ent  
#764174
anersimyra skrev:
Ent skrev:Är det någon som använt dessa Jokasafe-handskar i skogsarbetet? Tänker på hållbarhet, värme och motståndskraft mot väta?
https://laxen.com/product.html/handske- ... _wQAvD_BwE

Jag använder deras modell som är helt täckt av granulatet och de synes vara i det närmsta outslitliga och förstås helt vattentäta. Hur dessa handskar fungerar har jag dock ingen erfarenhet av.


Jo jag kör också med helgranulat, fast tumhandskemodellen. Med rejäla innervantar är de smidiga att ta av och på, alltså om innervanten blir kvar i gummihandsken.Tumhandsken är dock inte optimal på högerhanden, det är klumpigt att gasa. Klämde på fingerhandskemodellen men då måste jag hitta fingervantar som på samma sätt sitter kvar i handsken när jag tar av den.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Jokasafe handskar i skogsarbete?

svampbob  
#764185 Jag får gå in och prova ett par handskar. Jag köpte ett bollfångar nät där förra sommaren.

Användarvisningsbild

Re: Jokasafe handskar i skogsarbete?

anersimyra  
#765116 Nu har jag provat handskarna efter att ha nödgats att köra 20 mil t.o.r då de hamnade på fel adress. Jag använder normalt handskar i storlek 10/11 och de jag köpte är i storleken 10 och det finns inte tillstymmelse till möjlighet att jag ens med hjälp skulle kunna tvinga på mig handskarna. Jag får in fingrarna till första leden men sen är det tvärstopp och jag gissar på att även ett par i storlek 12 torde vara tämligen trånga och att fodret åker med ut när man tar av dem..😬 som grädde på moset var de neoprenehandskar a 350:- som jag även köpte made in China och sådant skräp har jag liggande i parti och minut och jag gav väl runt en 50 lapp paret för dessa..😡

Avatar Fallback

Re: Jokasafe handskar i skogsarbete?

Ent  
#765141
anersimyra skrev:Nu har jag provat handskarna efter att ha nödgats att köra 20 mil t.o.r då de hamnade på fel adress. Jag använder normalt handskar i storlek 10/11 och de jag köpte är i storleken 10 och det finns inte tillstymmelse till möjlighet att jag ens med hjälp skulle kunna tvinga på mig handskarna. Jag får in fingrarna till första leden men sen är det tvärstopp och jag gissar på att även ett par i storlek 12 torde vara tämligen trånga och att fodret åker med ut när man tar av dem..😬 som grädde på moset var de neoprenehandskar a 350:- som jag även köpte made in China och sådant skräp har jag liggande i parti och minut och jag gav väl runt en 50 lapp paret för dessa..😡

Det är alltså Jokasafehandskarna som jag länkade till som visade sig vara skräp? Det var synd att du fick göra dig sånt besvär i onödan. Jag tackar för din undersökning och att du besparade mig besväret🙂.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Jokasafe handskar i skogsarbete?

anersimyra  
#765142
Ent skrev:
anersimyra skrev:Nu har jag provat handskarna efter att ha nödgats att köra 20 mil t.o.r då de hamnade på fel adress. Jag använder normalt handskar i storlek 10/11 och de jag köpte är i storleken 10 och det finns inte tillstymmelse till möjlighet att jag ens med hjälp skulle kunna tvinga på mig handskarna. Jag får in fingrarna till första leden men sen är det tvärstopp och jag gissar på att även ett par i storlek 12 torde vara tämligen trånga och att fodret åker med ut när man tar av dem..😬 som grädde på moset var de neoprenehandskar a 350:- som jag även köpte made in China och sådant skräp har jag liggande i parti och minut och jag gav väl runt en 50 lapp paret för dessa..😡

Det är alltså Jokasafehandskarna som jag länkade till som visade sig vara skräp? Det var synd att du fick göra dig sånt besvär i onödan. Jag tackar för din undersökning och att du besparade mig besväret🙂.

Nej, tusan, det var neoprenehandskarna som jag betraktar som varande rena skräpet. Jokahanskarna är däremot rejäla men man ska nog ha fingrar smala som en pianist..☺️

Användarvisningsbild

Re: Jokasafe handskar i skogsarbete?

anersimyra  
#765146 =)) =)) =)) jag får lov att ändra min recension av jokahandskarna!! När jag provade dem direkt efter att jag hämtat ut dem satt jag bakom ratten med svettiga nävar i tät Stockholmstrafik. Jag hade som vanligt bråttom att prova dem så jag bad Margareta att öppna paketet och langa över handskarna för utprovning med känt resultat..😂 när jag nu provade dem i lugn och ro så passar de så att säga som hand i handske..😜 ytan på fodret är täckt av en tät väv vilket borde borga för att fodret blir kvar i handsken när man tar av dem med fuktiga händer. Handskens ovandel och mudd är tillverkad i ett vattentätt neoprenematerial och handsken är synbart välsydd med bra passform och rätt längd på fingrarna. Den enda nackdelen är att mudden inte är möjlig att försluta men att sy på ett kardborrlås är en enkel match för den sykunnige..🙂👍

Avatar Fallback

Re: Jokasafe handskar i skogsarbete?

Ent  
#765177
anersimyra skrev:=)) =)) =)) jag får lov att ändra min recension av jokahandskarna!! När jag provade dem direkt efter att jag hämtat ut dem satt jag bakom ratten med svettiga nävar i tät Stockholmstrafik. Jag hade som vanligt bråttom att prova dem så jag bad Margareta att öppna paketet och langa över handskarna för utprovning med känt resultat..😂 när jag nu provade dem i lugn och ro så passar de så att säga som hand i handske..😜 ytan på fodret är täckt av en tät väv vilket borde borga för att fodret blir kvar i handsken när man tar av dem med fuktiga händer. Handskens ovandel och mudd är tillverkad i ett vattentätt neoprenematerial och handsken är synbart välsydd med bra passform och rätt längd på fingrarna. Den enda nackdelen är att mudden inte är möjlig att försluta men att sy på ett kardborrlås är en enkel match för den sykunnige..🙂👍


OK, vad bra att de är till belåtenhet🙂 Verkar det sannolikt att de är tillräckligt varma för minus fem grader? Minus tio?

   TS
Avatar Fallback

Re: Jokasafe handskar i skogsarbete?

Ent  
#779468 Sparkar liv i tråden. @anersimyra, har du testat handskarna sen det blev lite kyligare?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Jokasafe handskar i skogsarbete?

anersimyra  
#779473
Ent skrev:Sparkar liv i tråden. @anersimyra, har du testat handskarna sen det blev lite kyligare?

Ja, köp inte skiten..😳 man blir ”dyngsvettig” om händerna och värmen inuti handsken gör att en tapetklisterliknande gucka tränger ut i fodret vilket gör att de tar lång tid att torka. Biltema sålde för många år sedan en fodrad vinterhandske där precis detta hände och det var limmet som fixerade fodret som löste upp sig av värmen.

Avatar Fallback

Re: Jokasafe handskar i skogsarbete?

Ent  
#779524
anersimyra skrev:
Ent skrev:Sparkar liv i tråden. @anersimyra, har du testat handskarna sen det blev lite kyligare?

Ja, köp inte skiten..😳 man blir ”dyngsvettig” om händerna och värmen inuti handsken gör att en tapetklisterliknande gucka tränger ut i fodret vilket gör att de tar lång tid att torka. Biltema sålde för många år sedan en fodrad vinterhandske där precis detta hände och det var limmet som fixerade fodret som löste upp sig av värmen.


Tackar, då vet jag!

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).