Arbetskläder för skogen

Hjälm-ventilation

7 inlägg 5043 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Hjälm-ventilation

MF.  
#753174 Ska investera i en ny huggarhjälm, det som värderas högst på önskelistan är bra ventilation. Har aldrig hjälmhuva på vintern, kokar och blir varm ändå!
Så frågan är enkel, vilken hjälm har bäst ventilation och samtidigt är en bra huggarhjälm?
Tyvärr så finns inte alla handlare på orten så jag kan inte klämma/prova dem.

//MF



   TS
Användarvisningsbild

Re: Hjälm-ventilation

Granstorp  
#753176 Protos Integral👍

Användarvisningsbild

Re: Hjälm-ventilation

MF.  
#753182 Om man tittar på bilderna för Protos Integral så verkar den inte ha stora ventilationsöppningar (endast i bakhuvudet), då verkar Petzl, Husqvarna Technical, Stihl Advance X-Climb och Stihl Advance X-Vent ha fler/större ventilationsöppningar!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hjälm-ventilation

MF.  
#756479 Blev till slut en Husqvarna Technical, satt mycket skönare på huvudet än mot Stihl, nöjd för tillfället iaf.
Hade varit kul att testa Protos Integral, Petzl eller Kask, men finns ingen återförsäljare på orten.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hjälm-ventilation

Klyv Bixby  
#756493
MF. skrev:Blev till slut en Husqvarna Technical, satt mycket skönare på huvudet än mot Stihl, nöjd för tillfället iaf.
Hade varit kul att testa Protos Integral, Petzl eller Kask, men finns ingen återförsäljare på orten.


Blir nog bra👍

Din Hva hjälm ser ut att vara en Kask Zenit som är ombrandad, bildgoogla så ser du likheterna😇

Användarvisningsbild

Re: Hjälm-ventilation

Williamm  
#756507 Jag ska byta upp mig från den gamla klassiska peltorhjälmen. Den har för dålig ventilation.

Vad anses bäst? Kask zenit/hva extrem eller Peltors nya X5000 eller 5500. Vilken har bäst ventilation?
Jag lutar redan åt peltor. Men vilken av dem är bäst för skogen?

Användarvisningsbild

Re: Hjälm-ventilation

MF.  
#756787 På papperet/konstruktionen har Stihl Advance X-Climb och Stihl Advance X-Vent bäst ventilation, men de har också "skydds" prylar under ventilationshålen som indirekt hindrar ventilationen om du inte tar bort det.
Jag valde inte den hjälm jag hade tänkt, men känner mig mycket nöjd just nu i förhållande till min gamla.
Kan bli att jag byter igen om någon lyckas övertyga mig......

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).