Arbetskläder för skogen

Hjälm med hakband

10 inlägg 3987 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Hjälm med hakband

LumberJackbeginner  
#748467 Hej. Jag fattar inte varför alla godkända huggarhjälmar, (som jag känner till iaf), saknar hakband? Varandes gammal enduroåkare så vill jag att hjälmen sitter bra på sksllen. Känner ngn till en godkänd hjälm med hakband och bra hörselskydd. Tyvärr verkar inte min Guardio med MIPS vara godkänd för skogen.



   TS
Användarvisningsbild

Re: Hjälm med hakband

Grålle52  
#748469 Du kan ju googla arboristhjälm.
Jag brukar stå ganska still när jag använder min hjälm, så jämförelsen med mc-åkande haltar väl lite.

Användarvisningsbild

Re: Hjälm med hakband

LumberJackbeginner  
#748470 Tack för svar men är arboristhjälmar godkända som huggarhjälm? Per definition verkar d bedömas olika?

   TS
Avatar Fallback

Re: Hjälm med hakband

Ferguson system  
#748474
LumberJackbeginner skrev:Tack för svar men är arboristhjälmar godkända som huggarhjälm? Per definition verkar d bedömas olika?


Det finnes hjelmer som er godkjent for både arbeid (EN397) og klatring (EN12492).
Man får EN397 hjelmer med hakestropp. Enkelte hjelmer er i tillegg EL godkjent, men de får da ikke ha ventilasjon. Skallet på hjelmen skal være "tett" og godkjent i henhold til EN50365 i tillegg til EN397 evt. EN12492.

Användarvisningsbild

Re: Hjälm med hakband

Vante  
#748483 Så här på vintern i Kalix blir det hjälm luva den blir som ett hak band till hjälmen.

Användarvisningsbild

Re: Hjälm med hakband

LumberJackbeginner  
#748622 Men får en hyuggarhjälm inte vara ventilerad?

   TS
Avatar Fallback

Re: Hjälm med hakband

Ferguson system  
#748626
LumberJackbeginner skrev:Men får en hyuggarhjälm inte vara ventilerad?


Den kan ha ventilasjon, men ikke hvis den er godkjent i henhold til EL standard.

Användarvisningsbild

Re: Hjälm med hakband

LumberJackbeginner  
#748628 Ok och tack för svar men vad är EL standard? EN397 vet jag nu vad det innebär men EL?

   TS
Avatar Fallback

Re: Hjälm med hakband

Ferguson system  
#748629
LumberJackbeginner skrev:Ok och tack för svar men vad är EL standard? EN397 vet jag nu vad det innebär men EL?


Sertifisert i henhold til EN50365, hjelmer for bruk nær lavspenning (1000V).

Användarvisningsbild

Re: Hjälm med hakband

LumberJackbeginner  
#748630 Aha....😊😊😊😊....tack

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).