Arbetskläder för skogen

Ny skyddshjälm från Stihl, Advance X-Climb

13 inlägg 3929 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Ny skyddshjälm från Stihl, Advance X-Climb

Fredrik Reuter  
#674738 Motorsågstillverkaren Stihl släpper nu en ny skyddshjälm som ska passa både skogsarbetare på marken och arborister uppe i träd. Hjälmen heter Advance X-Climb. Den nya hjälmen har rejält med reflexer för att säkerställa att man syns i skogen. Eftersom det är en skyddshjälm också för arborister så har den också en hakrem med magnetfäste.

Advance X-Climb levereras komplett med hjälm, hörselskydd och nätvisir i slitstark nylon.

Hjälmen har som många andra en indikator som varnar när plasten inte längre håller måttet. Som regel säger Stihl att en hjälm håller måttet i upp till fem år innan UV-ljuset har förändrat karaktären på plasten i hjälmen.



   TS
Avatar Fallback

Re: Ny skyddshjälm från Stihl, Advance X-Climb

bgl  
#674754 Första och för oss fullvuxna, även runt skallen, viktigaste frågan:
Finns den i storlek som passar även upp till 64?
Att huvudet ryms i hjälmen är inte problemet utan att avståndet mellan skallen och hjälmskalet riskerar att bli för litet.

Avatar Fallback

Re: Ny skyddshjälm från Stihl, Advance X-Climb

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#674767 Håpar hørselvernet knipp litt bedre enn det pleie på stihl hjelmar, brukar og sleppa inn for mykje lyd.

Användarvisningsbild

Re: Ny skyddshjälm från Stihl, Advance X-Climb

johan eriksson  
#674777
can skrev:Håpar hørselvernet knipp litt bedre enn det pleie på stihl hjelmar, brukar og sleppa inn for mykje lyd.


Har du provat Advance X-vent?
Bästa jag har provat, har alltid haft problem med hörselskydden på hjälmar.

Användarvisningsbild

Re: Ny skyddshjälm från Stihl, Advance X-Climb

anersimyra  
#674782
1603214511_338cd18e-d5e4-42a2-87ba-e42b019aa3cd.jpeg
can skrev:Håpar hørselvernet knipp litt bedre enn det pleie på stihl hjelmar, brukar og sleppa inn for mykje lyd.

Då ska du prova en Manta som har riktigt bra hörselskydd och en rejäl insats..👍🙂

Användarvisningsbild

Re: Ny skyddshjälm från Stihl, Advance X-Climb

anersimyra  
#674783 På bilden saknar den förstås både hörselskydd och visir..😅

Användarvisningsbild

Re: Ny skyddshjälm från Stihl, Advance X-Climb

Erre  
#674787
anersimyra skrev:På bilden saknar den förstås både hörselskydd och visir..😅

😂. Bra förtydligande. 👍

Användarvisningsbild

Re: Ny skyddshjälm från Stihl, Advance X-Climb

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#674889 En liten protest mot hur benämningen "arborist" används på forumet.
Bara för att man kan klättra upp i ett träd med klätterskor, stege, linor med mera ,så blir man inte en arborist. Möjligen en trädklättrande skogsarbetare.
En arborist är någon som är särskilt kunnig på träd och hur de fungerar.
(Ja jag har vaknat onödigt tidigt på morgonen och har lite för lite att göra i hällregnet och mörkret)

Avatar Fallback

Re: Ny skyddshjälm från Stihl, Advance X-Climb

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#674892
johan eriksson skrev:
can skrev:Håpar hørselvernet knipp litt bedre enn det pleie på stihl hjelmar, brukar og sleppa inn for mykje lyd.


Har du provat Advance X-vent?
Bästa jag har provat, har alltid haft problem med hörselskydden på hjälmar.

Nei eg har ikkje da.

Användarvisningsbild

Re: Ny skyddshjälm från Stihl, Advance X-Climb

anersimyra  
#674893
Uvskogen skrev:En liten protest mot hur benämningen "arborist" används på forumet.
Bara för att man kan klättra upp i ett träd med klätterskor, stege, linor med mera ,så blir man inte en arborist. Möjligen en trädklättrande skogsarbetare.
En arborist är någon som är särskilt kunnig på träd och hur de fungerar.
(Ja jag har vaknat onödigt tidigt på morgonen och har lite för lite att göra i hällregnet och mörkret)

På latin betyder arborist fritt översatt: ” den som håller på med träd.”..☝️😎 således är vi i den meningen alla arborister..😀👍

Avatar Fallback

Re: Ny skyddshjälm från Stihl, Advance X-Climb

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#674894
anersimyra skrev:
1603214511_338cd18e-d5e4-42a2-87ba-e42b019aa3cd.jpeg
can skrev:Håpar hørselvernet knipp litt bedre enn det pleie på stihl hjelmar, brukar og sleppa inn for mykje lyd.

Då ska du prova en Manta som har riktigt bra hörselskydd och en rejäl insats..👍🙂

Ja det kan eg kanskje gjera når eg skal skifta den eg har no, ein pferd. Den knip ganske bra er peltor 3m hørselvern på den. Byter innmaten i hørselvern og med gjerne mellomrom.

Avatar Fallback

Re: Ny skyddshjälm från Stihl, Advance X-Climb

Robertberg  
#674924 Såhär ser den ut i andra färger.
1603265314_27959346.jpg

https://www.3msverige.se/3M/sv_SE/skydd ... dshjalmar/

Användarvisningsbild

Re: Ny skyddshjälm från Stihl, Advance X-Climb

Vardon  
#674925 Nog har de snörasskydd hoppas jag?

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).