Arbetskläder för skogen

Kommunikasjon! Headsett eller?

7 inlägg 2545 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Kommunikasjon! Headsett eller?

OddHEriksson  
#640148 Ser et eminent behov for å kunne kommunisere med dem jeg går i skogen med, spesielt med tanke på når vi vinsjer og sager om en annen.

Hva bruker folk, og hva er å anbefale? Med tanke på brukervennlighet og praktikalitet.

Mvh
Odd H.



   TS
Användarvisningsbild

Re: Kommunikasjon! Headsett eller?

Vardon  
#640172 Jag har inte använt det i skogen men mycket annars på både lång och kort distans.

Jag säger radio för att

Mottagaren behöver bara lyssna
Enklare att få till robusta grejer tex kåpor med mic, högtalare och ptt knapp. Telefon brukar alltid sluta med upp med telefon , av med handskar etc

Är budget inga bekymmer så är peltors med radio suveräna, blåtand till telefonen och radio att prata med de närmaste. Men de kostar väl ca 7-8 tusen. Kan man köra röstaktiverat man får bara lära sig att säga några ord först så det öppnar.

Generellt vill jag ha telefonen ledig jag måste ha batteri i den om jag ska larma

Avatar Fallback

Re: Kommunikasjon! Headsett eller?

Ferguson system  
#640181 Vi bruker oppsett beregnet til motorsykkel. Hvor høytaler og mikrofon er montert i hørselvern. Enheten sitter på baksiden av hjelmen med borrelåstape. Fungerer helt supert.
Rekkevidde på 500-1000 meter. Det gir mulighet for kommunikasjon med støydemping, fm radio og bluetooth oppkobling mot telefon.
3-6 enheter kan kobles sammen, litt avhengig av merke og type.

Avatar Fallback

Re: Kommunikasjon! Headsett eller?

Rank  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#640193 Noen fabrikat du kan anbefale fremfor andre?

Avatar Fallback

Re: Kommunikasjon! Headsett eller?

Ferguson system  
#640195
Rank skrev:Noen fabrikat du kan anbefale fremfor andre?

Sena er bra, men forholdvis dyrt. Vi har hatt god erfaring med ett merke som heter Freedconn. De er såpass rimelig at man ikke behøver å være redd for å ødelegge de. Batterikapasiteten holder i 5-6 timer kontinuerlig før den må lades (USB kontakt). Det gjør arbeidet mye enklere og ikke minst sikrere.

Användarvisningsbild

Re: Kommunikasjon! Headsett eller?

OddHEriksson  
#640229 Hvordan er støydempingen i FreedConn-en? Går det ann å bruke mens man evt har saga igang?

Problemstillingen for min del er at vi er 4 pers som hugger ilag for det meste. Og enkelte dager hugger alle 4, en annen dag står en i hver sin ende av vinsje-linen og presisjonsfeller trær.

Jeg vil aller helst ha et system (innbiller jeg meg) et PushToTalk system (?) og synes det virker fint å være i stand til å kunne svare på telefon om det ringer (?)

Hva tenker dere andre om dette?

   TS
Avatar Fallback

Re: Kommunikasjon! Headsett eller?

Ferguson system  
#640235
OddHEriksson skrev:Hvordan er støydempingen i FreedConn-en? Går det ann å bruke mens man evt har saga igang?


Ja, det fungerer helt fint. Den demper lyden av motorsag og maskiner, samtidig som den forsterker lyden av stemmer.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).