Arbetskläder för skogen

Huggarkängor , vilken skyddsklass?

5 inlägg 6735 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Huggarkängor , vilken skyddsklass?

Flugfiskaren  
#627409 Ja som ni ser vilken skyddsklass ska man köpa på kängorna , räcker klass 1 eller vad anser ni ?



   TS
Användarvisningsbild

Re: Huggarkängor , vilken skyddsklass?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#627504 Jag kör bara klass 3 på mina huggarkängor. Finns ingen anledning att kompromissa med säkerheten här, då sågskydden på kängan/huggarstöveln bara är gjord för att sakta ner kedjan. Finns de som lyckats såga igenom en klass 1-känga med sågkedjan och därmed skada foten.

Således blir arbetsmiljöverkets krav på sågskyddskängor/stövlar vid röjning med klingröjsåg bara skrattretande.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Huggarkängor , vilken skyddsklass?

Flugfiskaren  
#627508 Ja säkerheten ska man nog inte tumma på .

   TS
Avatar Fallback

Re: Huggarkängor , vilken skyddsklass?

Palakangas  
#627511
Flugfiskaren skrev:Ja säkerheten ska man nog inte tumma på .

Skulle jag tänkt på i går😫

Användarvisningsbild

Re: Huggarkängor , vilken skyddsklass?

anersimyra  
#627513 Själv har jag Haixkängor i både klass 2 och 3. Klass 3, och möjligen 2 ska stå emot en full påsågning av i vart fall en mindre såg. Att föredra är en hätta i stål som självklart skyddar både mot en sågkedja och en klinga. De få gånger ( jag minns tre tillfällen under 43 år ) så var den första 1975 den värsta då jag sågade in precis bakom stålhättan och igenom lädret och två par strumpor, de andra gångerna så har det varit lätta påsågningar som stoppats av sågskyddet.. :-bd

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).