Arbetskläder för skogen

Stihl X-Flex

5 inlägg 3185 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Stihl X-Flex

Kälarn  
#603813 Jag har lite skog där jag gallrar och jobbar med björk och ved. Lika ofta står jag på knä och skruvar tryckat eller snickrar på uthusen. Min rygg är också skadad, så jag måste ner på knä för att fälla träd , kila mm.

Mina krav på byxor blir ju flexibilitet, knäskydd, sågskydd och hyfsad ventilation.

Har googlat runt och fastnat för Stihl X-flex. Har ännu inte provat dem . Är det någon här på forumet som har erfarenhet av X-flex ? Vad tycker ni?



   TS
Avatar Fallback

Re: Stihl X-Flex

Avslutat-02  
#603833 Eftersom du har problem med ryggen och måste vara nere på knä ofta så rekommenderar jag en lätt smidig byxa, där knäna är förstärkta och smidigheten på max nivå.

Lågvikt och extrem rörelsefrihet.
https://skogma.se/sip-protection-arbori ... _1_12_12__

Är lite dyra,men ljuvligt sköna.
Jag både röjer och hugger i mina.
Bra storlekar med lite tillaget.
Så att ens ädla delar och mage får plats.
God styrka i sömmar inre muddar som hindrar snö från att tränga upp.
Ventilation på baksidan om låren.

Användarvisningsbild

Re: Stihl X-Flex

Kälarn  
#603835 Ser väldigt sköna ut! Hur är skyddet för knäna, finns det nån extra stoppning där? Brukar få valkar på knäna av allt knästående 😃

   TS
Avatar Fallback

Re: Stihl X-Flex

Avslutat-02  
#603841 Det är kevlar förstärkning och sågskyddet.
Inget mer tyvärr, och de har inga fickor för extra ilägg.

Jag tycker det går riktigt bra att stöda sig på knäna med dessa byxor, men jag är ju inte nere mer än när jag fäller och ibland när jag kvistar...

Upplever att skyddet dämpar tillräckligt...

Avatar Fallback

Re: Stihl X-Flex

Ent  
#603977 Den urgamla bristen som alla huggarbyxor har, och som jag hittills utan framgång tjatat om hos diverse leverantörer. Varför kan de inte sätta dit fickor för knäkuddar som varenda arbetsbyxa har? Det skulle kosta en hundring extra i tillverkning och jag skulle kunna betala en femhundring extra för jämförbara byxor med knäfickor.
Ni som besöker skogsmässor och träffar leverantörer och folk i branschen kan väl pusha för knäkuddefickor åt skogsfolket. En dag kanske vi även får vadderade benfickor som är anpassade för dagens mobiltelefoner också, vem vet?

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).