Arbetskläder för skogen

Huggarkängor

99 inlägg 56051 visningar 33 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Huggarkängor

forest.  
#653231 Provar Oregon Yokon huggarkänga ?
Något att ha ?

Hur är Jonsereds Light stövel att ha vid huggning röjning?

Avatar Fallback

Re: Huggarkängor

Avslutat-02  
#653233 Light stöveln är ett ont måste vid dåligt väder...
Annars skulle jag undvika stövlar om jag kunde..

Avatar Fallback

Re: Huggarkängor

forest.  
#653235
vinterrojarn skrev:Light stöveln är ett ont måste vid dåligt väder...
Annars skulle jag undvika stövlar om jag kunde..


vad har du för kängor?

Avatar Fallback

Re: Huggarkängor

Avslutat-02  
#653236 Nu för tiden har jag några tyska från jofrab..ska kolla vad de heter tidigare hade jag light 20 Jonsered..

Användarvisningsbild

Re: Huggarkängor

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#674451 Är på jakt efter nya huggarkängor nu, mina Meindl air stream rock blev utdömda av en skomakare då man ville laga dem. Har hållit i ca 5 år nästan dagligen använda under varje vardag under barmarkssäsongen. Så är nöjd med dem överlag. Undrar vad det finns för andra sorters kängor med liknande kvalitet?

Hade Meindl Timbercat tidigare men dessa verkar ej tillverkas längre, även de höll i ca 5 år. (hade beställt dessa om de fanns då det var otroligt skönt med att man kunde fälla ut dubbar när det är isigt och blött ut... )

Stihl och Husqvarnas kängor är jag inte speciellt intresserad av då ett par förbrukas inom 2 år av de anställda röjjarna.

Hög kvalitet, bra komfort och lång hållbarhet är det man letar efter, har ni några kängor i den högre prisklassen som ni är extremt nöjda med?

Användarvisningsbild

Re: Huggarkängor

SHR  
#674466
SkogsGotte skrev:Är på jakt efter nya huggarkängor nu, mina Meindl air stream rock blev utdömda av en skomakare då man ville laga dem. Har hållit i ca 5 år nästan dagligen använda under varje vardag under barmarkssäsongen. Så är nöjd med dem överlag. Undrar vad det finns för andra sorters kängor med liknande kvalitet?

Hade Meindl Timbercat tidigare men dessa verkar ej tillverkas längre, även de höll i ca 5 år. (hade beställt dessa om de fanns då det var otroligt skönt med att man kunde fälla ut dubbar när det är isigt och blött ut... )

Stihl och Husqvarnas kängor är jag inte speciellt intresserad av då ett par förbrukas inom 2 år av de anställda röjjarna.

Hög kvalitet, bra komfort och lång hållbarhet är det man letar efter, har ni några kängor i den högre prisklassen som ni är extremt nöjda med?


Har inte testat själv men sista månaderna jag jobbade med röjning så provade min chef engelbert-strauss skyddskängor och verkade nöjd.
Detta efter att vi använt och slitit ut diverse Stihl/Husqvarna på ca 7-8 månaders daglig användning.

Kanske nått att kika på iallafall!

Användarvisningsbild

Re: Huggarkängor

anersimyra  
#674490 Engelbert / Strauss sågkänga Harz är utan jämförelse den skönaste kängan på marknaden p.g.a den mjuka följsamma sulan. En nackdel är dock att det lätt lossnar bitar i kanterna på sulan om man går i vasst stenskravel.

Avatar Fallback

Re: Huggarkängor

barbarossa  
#674499 https://www.uittokalusto.fi/haix-protec ... -i687.html köpte dessa i vintras är jättenöjd hittils

Användarvisningsbild

Re: Huggarkängor

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#674526
anersimyra skrev:Engelbert / Strauss sågkänga Harz är utan jämförelse den skönaste kängan på marknaden p.g.a den mjuka följsamma sulan. En nackdel är dock att det lätt lossnar bitar i kanterna på sulan om man går i vasst stenskravel.


hur fungerar harz, när det är minusgrader ute? blir kängorna lika hala som de andra huggarkängorna?

Användarvisningsbild

Re: Huggarkängor

anersimyra  
#674539
SkogsGotte skrev:
anersimyra skrev:Engelbert / Strauss sågkänga Harz är utan jämförelse den skönaste kängan på marknaden p.g.a den mjuka följsamma sulan. En nackdel är dock att det lätt lossnar bitar i kanterna på sulan om man går i vasst stenskravel.


hur fungerar harz, när det är minusgrader ute? blir kängorna lika hala som de andra huggarkängorna?

Odubbade kängor blir förstås alltid hala på halkigt underlag. Men Harzkängan är mer som en sportsko med allt vad det innebär av kontroll jämfört med övriga ” kassaskåp ” som är det vanliga. Jag glömde nämna att man inte får missa att behandla kängan ordentligt då lädret annars suger åt sig vatten som en svamp. I övrigt har jag de tre senaste åren använt ett par olika modeller från Haix som är synnerligen hållbara och absolut bomtäta.

Avatar Fallback

Re: Huggarkängor

Tikka  
#687424 Såg att det verkar ha kommit en ny modell av Husqvarnas huggarkängor Technical 24 .Någon på forumet som hunnit prova dem?

Avatar Fallback

Re: Huggarkängor

Sigge  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#687594 Jag har den "gamla" modellen av Technical 24 (brun mocka på utsidan) och det jag kan säga är att blir de fuktiga på insidan så tar det tid att få de torra - även med tidningspapper nedstoppat. I övrigt så är de stabila och de sitter hyfsat skönt på foten men ganska stela att gå i. Jag använder dom så fort inte vädret tvingar mig att använda stövlar.

Avatar Fallback

Re: Huggarkängor

uffejohan  
#687673
Sigge skrev:Jag har den "gamla" modellen av Technical 24 (brun mocka på utsidan) och det jag kan säga är att blir de fuktiga på insidan så tar det tid att få de torra - även med tidningspapper nedstoppat. I övrigt så är de stabila och de sitter hyfsat skönt på foten men ganska stela att gå i. Jag använder dom så fort inte vädret tvingar mig att använda stövlar.


Jag torkar alltid mina kängor i stöveltorken. På några timmar med två snablar i varje känga så är de torra. Smörjer kängorna när de är blöta så kryper fettet in bra när de torkar.

Avatar Fallback

Re: Huggarkängor

nilsszzon  
#687744 jag köpte oregons fiordland , är riktigt nöjd!! sköna och bra stöd för foten bästa kängor jag haft!

Avatar Fallback

Re: Huggarkängor

Wanna Be  
#687759 Jag kör med också med Oregon och är nöjd än så länge, men bara använt dem ca 40 dagar än.
Om någon av er, liksom jag, har fått nedsjunkna fotvalv pga ålder och gravitation så gör formgjutna innersulor underverk i alla kängor som fixerar vristen. Då lyfts fotvalvet upp och det lättar av på både fötter och knän.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).