Arbetskläder för skogen

Krokar för att fästa sågskyddsbyxor i kängor?

5 inlägg 3148 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Krokar för att fästa sågskyddsbyxor i kängor?

Rase  
#583165 Hej,

har läst en del på forumet om Oregons Waipoua-byxor och kängor. Folk verkar de är prisvärda och slitstarka.
For och provade på Jula och det kändes bra tycker jag. Särskilt kängorna var ju nästan bekväma.
Men kängan är ganska låg och byxorna har inga såna där krokar att fästa i kängorna som jag läst att de lite dyrare byxorna har (husqvarna/stihl och Oregon fiordland t ex) Känns som att det skulle bli jobbigt i snö och mycke väta...

Några som har erfarenhet av denna kombo eller av att använda fästkrokar?
Fattar nog inte själv riktigt hur det funkar ens, och om det håller snön ute? Är det inte bättre med nån slags kardborrelösning eller t o m hälla?



   TS
Avatar Fallback

Re: Krokar för att fästa sågskyddsbyxor i kängor?

orre  
#583183 Jag har satt öljetter längst ner på byxorna vid sidosömmarna på var sida, sen en klen länk under hålfoten, bomtätt .

Användarvisningsbild

Re: Krokar för att fästa sågskyddsbyxor i kängor?

Rase  
#583190 Smart!

   TS
Avatar Fallback

Re: Krokar för att fästa sågskyddsbyxor i kängor?

axwell  
#583197
orre skrev:ag har satt öljetter längst ner på byxorna vid sidosömmarna på var sida, sen en klen länk under hålfoten, bomtätt .


Samma lösning har jag, plus gummisnöre från öljetterna i en slinga ner under hålfoten.
Fungerar riktigt bra, lade in en bild på det något år sen.

Har 8 mm gummilina men 4 eller 6mm skulle nog vara smidigare.
https://www.biltema.se/bat/tagvirke/pol ... 2000030998

Användarvisningsbild

Re: Krokar för att fästa sågskyddsbyxor i kängor?

HannuRöj  
#583256 Här ser mina byxorna ut.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).