Arbetskläder för skogen

Imfritt visir vid skogsröjning.

7 inlägg 3197 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Imfritt visir vid skogsröjning.

Kalleskog  
#550360 Jag uppskattar att ha helt fri sikt när jag röjer med röjsågen vilket resulterat i att jag ofta har nätvisir i uppfällt läge. Detta resulterar i att det ibland smäller till i ansiktet av spån och annat.

Funderar därför på att köpa ett imfritt visir från Husqvarna. Min fråga är om det håller för ungskogsröjning eller om det bara är att rekommendera vid gräsröjning? Någon som testat?

https://www.maskinklippet.se/ogonskydd/ ... itt-visir/


Senast redigerad av Kalleskog fre 08 feb 2019, 16:03, redigerad totalt 3 gånger.

   TS
Avatar Fallback

Re: Imfritt visir vid skogsröjning.

Avslutat-02  
#550362 nja fungerar sisådär, du behöver nog ha någon slags medel på emot imman.

ja har aldrig visiret nerfällt, oavsett om ja röjer eller hugger.

testa skyddsglasögon istället.

Avatar Fallback

Re: Imfritt visir vid skogsröjning.

Kalleskog  
#550363 Har provat med Husqvarnas skyddsglasögon men skalmarna gör att det blir en glipa vid hörselskydden och jag störs av bullret.

   TS
Avatar Fallback

Re: Imfritt visir vid skogsröjning.

Avslutat-02  
#550369 va har du för hjälm?
peltor har skyddsglasögon som man kan sätta fast i fronten och bara fälla ner.

Användarvisningsbild

Re: Imfritt visir vid skogsröjning.

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#550371
vinterrojarn skrev:va har du för hjälm?
peltor har skyddsglasögon som man kan sätta fast i fronten och bara fälla ner.

Och det fungerar alldeles ypperligt!
Perfekt också när man kör atv i snöväder. Visiret fungerar ju inte men med glasögon går ok. Jag valde gula, känns lite somrigt året om :grin:

Avatar Fallback

Re: Imfritt visir vid skogsröjning.

Avslutat-02  
#550372 farsgubben och jag var ute och fällde övergrovt till skördaren för några år sedan, det var 28 grader kallt,
han skulle spotta ur en harkling och glömde han hade visiret nere, jävlar va ja skrattade när ja så hans frysta
lobba sitta och ta upp en stor del av visiret....

sedan dess har han slutat använda visir.

Avatar Fallback

Re: Imfritt visir vid skogsröjning.

Flisaren  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#550375 Kask har hjälmar för arborister med nedfällbara visir som är mer som glasögon, är inte godkända för skogsbruk men ska du bara röja så kvittar det

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).