Arbetskläder för skogen

Vad har ni för arbetskläder i skogen

22 inlägg 14142 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Vad har ni för arbetskläder i skogen

dirtypete  
#475413 Är väll inget proffs men har många timmar i skogen
Kör med stihl X-fit byxa å jacka under de beroende på väder olika sorters underställ. Har även blåkläders huggarställ, byxorna till detta använder ja nästan aldrig men brukar ha jackan då det är lite kallare ute.
Har husqvarnas/jalas huggarkängor finns även ett par stövlar hemma men tror de va 2 år sedan ja hade dom sist.
Å på huvet en peltorhjälm me radiokåpor å Husqvarnas hjälmhuva under vid behov.

Användarvisningsbild

Re: Vad har ni för arbetskläder i skogen

Santalas  
#475434 Röjer åt Södra varje dag året om! Det svåraste av allt att hitta är nog handskar, ta mig f*n omöjligt.... annars är det som används:
Peltor hjälm med ws alert XP
En schysst underställströja
Husqvarnas röjbyxor vilka enligt mig är oslagbara i skydd och komfort i röjning.
Ett par Husqvarna technical 24 kängor. Dessa kängor har hållit ihop i 2 år?!? Det hör inte till vanligheterna . Visserligen kostade de väll strax över 3000:- men endå. Har mer och mer börjat gå över på ”jaktkängor” i just röjning pga att dessa är långt mer bekväma. You get what you pay for, Hej!!

Användarvisningsbild

Re: Vad har ni för arbetskläder i skogen

daniel dahlöström  
#475481 jag röjer och hugger året om och använder stihls comfort byxa vid röjning samt husqvarna technical blus och meindl airstream kängor som jag haft i 2,5 år som har blivit smörjda 1 gång. vid huggning samma fast husqvarnas technical extreme byxor. helnöjd med komfort och hållbarhet.

Användarvisningsbild

Re: Vad har ni för arbetskläder i skogen

Kim74  
#475510 Santalas: Jag brukar använda Tegeras Waterproof handskar till både röjning och huggning. De är både slitstarka, vattentåliga och ganska varma. Tycker Tegera har bra handskar överlag till ett rimligt pris.

För övrigt kör jag med både Stihl och Husqvarna kläder från bekvämare men dock dyrare ändan. På fötterna har jag helt övergått till kängor. Har Husqvarna Jalas och goretex modellen. Har även att par Stihl-kängor jag köpte för ca 6 år sedan som småningom börjar ha gjort sitt...

Blandar fritt hur jag vill. Stihls kläder tycker jag håller bättre mot väta. Däremot är Husqvarnas goretex-kängor bättre vid väta.

Har den lyckan att ena sonen jobbar på en järn/byggvaruhandel och en bror som jobbar på en Husqvarna affär.....Bra att ha kontakter när man blir köpsugen :)

Avatar Fallback

Re: Vad har ni för arbetskläder i skogen

Axl  
#477476 Hur tycker ni de nya blusarna med "vattentät"dragkedja utan klaff över håller? jag är skeptisk, tycker vanliga dragkedjor brukar ge upp före resten av jackan och min erfarenhet av "vattentäta"dragkedjor är ännu sämre.

Avatar Fallback

Re: Vad har ni för arbetskläder i skogen

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#502296 Noken som bruke ullklær frå woolpower her? ( er jo ikkje 100% ull då men) har ei ulltrøye i 200 gram varianten. Har ikkje brukt ho så lenge men er allerede svært fornøgd, trur da er den besta ulltrøyå til no.

Avatar Fallback

Re: Vad har ni för arbetskläder i skogen

alias  
#502307
can skrev:Noken som bruke ullklær frå woolpower her? ( er jo ikkje 100% ull då men) har ei ulltrøye i 200 gram varianten. Har ikkje brukt ho så lenge men er allerede svært fornøgd, trur da er den besta ulltrøyå til no.


Jo deras plagg brukar vara bra.

MVH
Alias

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).