Arbetskläder för skogen

Tips på lättorkad vandringsvänlig huggarkänga

19 inlägg 16052 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Tips på lättorkad vandringsvänlig huggarkänga

Hema  
#402191
jan larsson skrev:det blev ett par oregon waipoua. 1499 spänn ink. m. på jula. de satt nästan helt perfekt med en gång enligt önskan. och borde bli ändå bättre ingångna. om de överlever. och om de kan hålla ute vätan tillräckligt.

Gott att du berättade hur det gick. Nu vill jag inte vara tråkig, men du har koll på vilket typ av tåskydd det är?

Finns en annan tråd som får en att alltid välja tåhätta av stål, komposit går bort, när det gäller motorsågsskydd i skor/stövlar.

Håller tummarna för stålhätta, nu när du verkade så nöjd.

Avatar Fallback

Re: Tips på lättorkad vandringsvänlig huggarkänga

Carlfritidshuggare  
#402192
Hema skrev:
jan larsson skrev:det blev ett par oregon waipoua. 1499 spänn ink. m. på jula. de satt nästan helt perfekt med en gång enligt önskan. och borde bli ändå bättre ingångna. om de överlever. och om de kan hålla ute vätan tillräckligt.

Gott att du berättade hur det gick. Nu vill jag inte vara tråkig, men du har koll på vilket typ av tåskydd det är?

Finns en annan tråd som får en att alltid välja tåhätta av stål, komposit går bort, när det gäller motorsågsskydd i skor/stövlar.

Håller tummarna för stålhätta, nu när du verkade så nöjd.


Förra modellen Waipoua har stålhätta. Vi hoppas på att det fortsätter så.

Avatar Fallback

Re: Tips på lättorkad vandringsvänlig huggarkänga

jan larsson  
#402270 det verkar vara stålhätta. men bara klass 1 som sågskydd. http://www.oregonproducts.se/site/news/ ... e_2012.pdf
stövlar har jag haft både klass 2 och 3. så det blir ju en försämring. eller fungerar sågskyddet på ett annat sätt. och trasslar mer när det inte ligger fast emellan ett par gummilager. jag har inte för avsikt att prova (peppar peppar). jag har heller aldrig provat i stövlarna.
(dock rispade jag mina allra första stövlar lite i tågummit. så att de efter ett tag läckte in vatten. drygt 35 år sedan.)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tips på lättorkad vandringsvänlig huggarkänga

Axa  
#527425 Hej på er.
Jag har halkat runt i ganska så hal och brant terreng och önskat mig bättre grepp än vad sågskyddstövlar kan ge. Har sett på Julas modell men blev avskräckt av recensionerna ift kvalitet och hal sula.. https://www.jula.se/catalog/tradgard/ve ... 541/#tab04 är och här https://www.jula.no/catalog/hage/ved-og ... 541/#tab04
Någon som har dom och har någon kommentar runt det?
Bra grepp i sulan och rymlighet över OCH på insidan av stortårna är krav för att det skall fungera på mina fötter.
Är det någon som kan säga något om vad som skiljer i passform mellan Jalas och Sievi? Bor tyvärr så avsides så har ej möjligt att prova..

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).