Arbetskläder för skogen

Tips på huggarbyxor

125 inlägg 58172 visningar 24 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Tips på huggarbyxor

Sunilorblede  
#739514 Pfanner gladiator varsel har jag haft nu ett tag och det blir nog ett par likadana inom kort. Jag har motorsågsavverkat ca 700 m3fub i paret jag har och måste säga att de är otroligt slitstarka. De börjar ha en del hål och revor främst i det svarta förstärkningstyger på knäna, men det har mest med onödiga händelser som kan skyllas på mig själv att göra. Den rent mekaniska nötningen mot stammar/ris och dylikt har knappt satt några spår. Därtill tycker jag att de är väldigt sköna och med bra ventilation.

Avatar Fallback

Re: Tips på huggarbyxor

alias  
#739566
Erre skrev:Tack @alias och @Blondin 750
Jag körde på storlek M rätt över i både jacka och byxa.
1639763403_img_20211217_184957_920.jpg

Oklart vad hunden tänker.
"Till det priset borde det vara godis i fickorna"


Får hoppas att du förblir nöjd även när du hunnit testa grejerna, så vi inte har lurat dig.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Tips på huggarbyxor

Erre  
#739590
alias skrev:Får hoppas att du förblir nöjd även när du hunnit testa grejerna, så vi inte har lurat dig.

MVH
Alias

Det lär jag bli. Grym passform och känns rejäla och genomtänkta. Bra med mycket fickor. Ett extra plus i kanten för det. Håller dom några år längre än Husqvarnas sortimentet så är jag nöjd.

Avatar Fallback

Re: Tips på huggarbyxor

Robertberg  
#739619 Enda felet med pfanners byxor är att dragkedjorna går åt fel håll enligt mig.
Dra upp för att stänga och dra ner för att öppna.
Mina byxor har fickor för tunna knäskydd, har Ventilations modellen.

Avatar Fallback

Re: Tips på huggarbyxor

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#739622 Glidelåsane er litt dårlige, ellers er det veldig bra bukser ja.

Användarvisningsbild

Re: Tips på huggarbyxor

Erre  
#739635
Robertberg skrev:Enda felet med pfanners byxor är att dragkedjorna går åt fel håll enligt mig.
Dra upp för att stänga och dra ner för att öppna.
Mina byxor har fickor för tunna knäskydd, har Ventilations modellen.

Samma med Husqvarnas brallor.

Användarvisningsbild

Re: Tips på huggarbyxor

Erre  
#739636 Det som fått mina Husq brallor att palla sista året är Stihl hängslena. 😉

Avatar Fallback

Re: Tips på huggarbyxor

Robertberg  
#739642
Erre skrev:
Robertberg skrev:Enda felet med pfanners byxor är att dragkedjorna går åt fel håll enligt mig.
Dra upp för att stänga och dra ner för att öppna.
Mina byxor har fickor för tunna knäskydd, har Ventilations modellen.

Samma med Husqvarnas brallor.


Hmm då menar jag kanske tvärtom? Störde mig på det när jag bytte från mina Hva-byxor iallafall 🤔

Användarvisningsbild

Re: Tips på huggarbyxor

Erre  
#739645 Svårt när det är samma. 😉 😀

Avatar Fallback

Re: Tips på huggarbyxor

Robertberg  
#739647 Ähh nu får du det att låta som att jag skulle ha fel! 😅

Användarvisningsbild

Re: Tips på huggarbyxor

Erre  
#739680
Robertberg skrev:Ähh nu får du det att låta som att jag skulle ha fel! 😅

😅😅

Avatar Fallback

Re: Tips på huggarbyxor

Robertberg  
#748203 Sådär, självförtroendet är nu något mindre stukat. Jag hade rätt om blixtlåset på mina Husqvarnabyxor ✌

Avatar Fallback

Re: Tips på huggarbyxor

Ent  
#748229 Nu har Skogma äntligen fått hem Pfanner Ventilation med fickor för knäskydd😃👍. Än så länge är det endast de röda som har detta, de grå är tydligen av äldre modell och saknar knäfickorna.
Jag fick hem byxorna för några dagar sedan och de verkar väldigt rejäla. En aning låga i midjan kanske, så man får köra både hängslen och livrem men annars sitter de bra.
Fast med tiden har jag vant mig med Oregons 'hockeyskydd' som ju även skyddar smalbenen, så det där med kuddarna känns inte lika nödvändigt längre😄. Nu började det hur som helst bli dags för nya brallor, och eftersom jag tjatat i alla väderstreck efter denna funktion kunde jag ju inte banga när det äntligen fanns att tillgå.
Nu får de hänga till sig tills det blir kapa ved-dags framåt påsk-Valborg.

Avatar Fallback

Re: Tips på huggarbyxor

Blondin 750  
#778227 Det börjar bli dags för ett par nya sågskyddsbyxor och det lutar åt att det blir ett par Pfanner igen. De jag har är +10år och de har tappat stretchförmågan samtidigt som jag har tappat vikt och det gör att det blir en smula "luftigt" så det är dags för ett par nya. Nu till frågan om storlekar... De jag har går ej att identifiera storleken på längre men jag är ganska säker på att det är en M i "standard"-längd och måttet på innerbensömmen är 78cm så jag vore tacksam om någon kan verifiera att det är standard på en M.
Jag är nu inne på en S men vet ej om det behöver vara extra benlängd på dessa för att motsvara de jag har. Måttet i tabellen är väl måttet från hålfoten och till skrevet och inte måttet på sömmen? Sympunkter mottages med tacksamhet! 🙂

Avatar Fallback

Re: Tips på huggarbyxor

alias  
#778233
Blondin 750 skrev:Det börjar bli dags för ett par nya sågskyddsbyxor och det lutar åt att det blir ett par Pfanner igen. De jag har är +10år och de har tappat stretchförmågan samtidigt som jag har tappat vikt och det gör att det blir en smula "luftigt" så det är dags för ett par nya. Nu till frågan om storlekar... De jag har går ej att identifiera storleken på längre men jag är ganska säker på att det är en M i "standard"-längd och måttet på innerbensömmen är 78cm så jag vore tacksam om någon kan verifiera att det är standard på en M.
Jag är nu inne på en S men vet ej om det behöver vara extra benlängd på dessa för att motsvara de jag har. Måttet i tabellen är väl måttet från hålfoten och till skrevet och inte måttet på sömmen? Sympunkter mottages med tacksamhet! 🙂


Jag tror att ca 78 cm (31,5 in) är standard oavsett midjestorlek.

Kort variant ska vara 5 cm kortare och lång 7 cm längre än standard, vilket stämmer bra med 29,5 resp. 34 in.

Jag har W33L34 i jeans och kör, med god passform, på lång M - vilket bör vara en W33L34 eller W34L34 enl. Pfanners storlekstabell.

MVH
Alias

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).