Arbetskläder för skogen

Tips på huggarbyxor

125 inlägg 58131 visningar 24 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Tips på huggarbyxor

prodigys  
#780767
zorran skrev:prodigys kör du med husqvarna exstreme på jobbet. så då vill du inte ha nåt annat.
De är bäst i rummet nu. på byxor.
Köp ett par nu på black week.

Zorran

Har bestämt mig för att prova ett par från engelbert strauss. Tycker egentligen att mina technical extreme andas alldeles för dåligt fastän man har lufthålen öppna, känner mig alltid sjukt fuktig om benen när jag tar av dom även om man kanske bara kört 10 minuter med motorsågen. Med mina oregon waipoua som nu är för stora så kunde jag köra flera timmar utan att bli lika fuktig.

Kan hända att nyare modeller är bättre då mina är 6 år gamla men vill inte riktigt chansa för runt 3000kr. Särskilt stretchiga är dom inte heller.

Avatar Fallback

Re: Tips på huggarbyxor

zorran  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#780769 Så är det alla är vi olika. visst blir man varm. men tänker att det räddar mina ben. alla skydd upplevs nog annorlunda beroende på vem. Men extrem är nog mina favoriter.

/Zorran

Användarvisningsbild

Re: Tips på huggarbyxor

anersimyra  
#780788
1669459525_7a3f6f28-87f5-49d2-a78b-0d7d90c8b6f8.png
prodigys skrev:
zorran skrev:prodigys kör du med husqvarna exstreme på jobbet. så då vill du inte ha nåt annat.
De är bäst i rummet nu. på byxor.
Köp ett par nu på black week.

Zorran

Har bestämt mig för att prova ett par från engelbert strauss. Tycker egentligen att mina technical extreme andas alldeles för dåligt fastän man har lufthålen öppna, känner mig alltid sjukt fuktig om benen när jag tar av dom även om man kanske bara kört 10 minuter med motorsågen. Med mina oregon waipoua som nu är för stora så kunde jag köra flera timmar utan att bli lika fuktig.

Kan hända att nyare modeller är bättre då mina är 6 år gamla men vill inte riktigt chansa för runt 3000kr. Särskilt stretchiga är dom inte heller.

Den här ”snittskyddsbyxan” är varmare än ett par waipua..🥵 rygglappen är gjord av tät neoprene vilket värmer bra under kalla blåsiga dagar. Jag köpte två par varav bägge sprack i grenen. Det ena paret sprack efter ett par års användning och när jag då bytte till det andra paret så sprack sömmen i hela sin längd när jag tog på mig kängorna. E&S vägrade dock att godta reklamationen då det gått drygt två år efter inköp och det innebar i övrigt att de förlorade en kund..🤑🤑🤑🤮

Användarvisningsbild

Re: Tips på huggarbyxor

prodigys  
#780790
anersimyra skrev:
1669459525_7a3f6f28-87f5-49d2-a78b-0d7d90c8b6f8.png
prodigys skrev:
zorran skrev:prodigys kör du med husqvarna exstreme på jobbet. så då vill du inte ha nåt annat.
De är bäst i rummet nu. på byxor.
Köp ett par nu på black week.

Zorran

Har bestämt mig för att prova ett par från engelbert strauss. Tycker egentligen att mina technical extreme andas alldeles för dåligt fastän man har lufthålen öppna, känner mig alltid sjukt fuktig om benen när jag tar av dom även om man kanske bara kört 10 minuter med motorsågen. Med mina oregon waipoua som nu är för stora så kunde jag köra flera timmar utan att bli lika fuktig.

Kan hända att nyare modeller är bättre då mina är 6 år gamla men vill inte riktigt chansa för runt 3000kr. Särskilt stretchiga är dom inte heller.

Den här ”snittskyddsbyxan” är varmare än ett par waipua..🥵 rygglappen är gjord av tät neoprene vilket värmer bra under kalla blåsiga dagar. Jag köpte två par varav bägge sprack i grenen. Det ena paret sprack efter ett par års användning och när jag då bytte till det andra paret så sprack sömmen i hela sin längd när jag tog på mig kängorna. E&S vägrade dock att godta reklamationen då det gått drygt två år efter inköp och det innebar i övrigt att de förlorade en kund..🤑🤑🤑🤮

Låter inte bra. Tycker att dom har så pass mycket stretch i sig att dom borde klara rätt mycket.

Avatar Fallback

Re: Tips på huggarbyxor

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#782026 Har under helgen invigt nya munderingen från Engelbert Strauss.Köpte byxor, hängslen och en jacka därifrån. Var ju lite skillnad att gå runt i dessa byxor. Har även kängor därifrån sedan två vintrar, mycket nöjd även med dessa.

Användarvisningsbild

Re: Tips på huggarbyxor

prodigys  
#783320 Fick hem byxorna idag och efter ha gjort lite vardagsrumsgymnastik så kan jag konstatera att dom känns bra. Definitivt åt det varmare hållet men får se hur ventilationen klarar av att hålla fuktan borta. Sågskyddet kändes lite styvt men byxan i övrigt var följsam.
Är positivt överraskad av fickorna, känns mycket mer funktionella än i både waipoua och technical extreme.

Midjan var högre än technical extreme men betydligt lägre än waipoua så dom kommer gå att använda trots magen.

Avatar Fallback

Re: Tips på huggarbyxor

Sture Andersson  
#783531 Nån som vet några huggarbyxor som är varma ,dom jag har och haft förut är det bara tunt gardinstyg i rumpan ,med ålder är det mer och mer viktigt hålla sig varm där bak.

Avatar Fallback

Re: Tips på huggarbyxor

Ent  
#783547 Extra kalsingar annars?

Användarvisningsbild

Re: Tips på huggarbyxor

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#783557 Finns ju kortkallingar i fleece. Dessutom bör du undvika allt vad bommullsunderkläder heter, då det kan kyla något vansinnigt när det blir blött.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Tips på huggarbyxor

alias  
#783559 Norska Aklima har boxershorts i 100 %merinoull - väldigt varma!

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Tips på huggarbyxor

Sture Andersson  
#783564
alias skrev:Norska Aklima har boxershorts i 100 %merinoull - väldigt varma!

MVH
Alias

Nu har jag beställt ett par får vi se om det blir bra 😉

Avatar Fallback

Re: Tips på huggarbyxor

alias  
#783566
Sture Andersson skrev:
alias skrev:Norska Aklima har boxershorts i 100 %merinoull - väldigt varma!

MVH
Alias

Nu har jag beställt ett par får vi se om det blir bra 😉


Får hoppas att du blir nöjd, så jag inte har lurat dig.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Tips på huggarbyxor

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#784473
Sture Andersson skrev:Nån som vet några huggarbyxor som är varma ,dom jag har och haft förut är det bara tunt gardinstyg i rumpan ,med ålder är det mer och mer viktigt hålla sig varm där bak.

Sitt inte

Användarvisningsbild

Re: Tips på huggarbyxor

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#784483 En annan variant är ju Thermotic comfort seat https://thermotic.se/shop/?gclid=CjwKCA ... YgQAvD_BwE
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Tips på huggarbyxor

alias  
#791792
Sture Andersson skrev:
alias skrev:Norska Aklima har boxershorts i 100 %merinoull - väldigt varma!

MVH
Alias

Nu har jag beställt ett par får vi se om det blir bra 😉


@Sture Andersson: Löste de problemet, eller letar du fortfarande efter varmare huggarbyxor?

MVH
Alias

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).