Arbetskläder för skogen

Husqvarna hjälm technical (och hjälmlampa)

141 inlägg 94455 visningar 30 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna hjälm technical (och hjälmlampa)

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#744320
Pamf skrev:Silvas vanliga hjälmfäste skulle säkert gå att sätta fast med buntband i ventilationshålen. Har även för mig att de kommer förberedda med dubbelhäftande tejp vilket säkert med skulle funka på den hjälmen. Säkerligen funkar hjälmfäste från andra tillverkare med.


Kör du Silvas vanliga hjälmfäste, så kan nog Silvas Trail Speed 5-serie passa. Silva Trail Speed 5X är på 1200 lumen. Färgen blir förvisso inte orange, men Sti(h)l-polisen behöver du ju inte bry dig om...

Hjälmfästet till HL-660 (= Silva Trail Speed 2X) passar dock inte till Silva Trail Speed 5X, utan att "skyddsbågen" tas bort. Klickfästet är dock samma. Hurvida visiret kan passera Trail Speed 5-lampan låter jag vara osagt.

Även Exceed 4-serien har i grunden samma klickfäste som Trail Speed 5-serien, men Exceed 4-lampan blir tyngre och mer bulkig. Därför finns det ett bredare hjälmfäste framtaget till Exceed 4-serien, där Exceed 4-lampan blir centrerad över hjälmfästet. Exceed 4-lampan är dock på 2000 lumen.

Edit: diverse kompletteringar och förtydliggöranden.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna hjälm technical (och hjälmlampa)

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#750687 Själva hjälmlampfästet (art nr 582 69 97-1) och kabelhållaren (art nr 582 70 01-01) till Husqvarnas Technical hjälm går att beställa löst.

Klipper man sedan av "skyddsbågen" på hjälmlampfästet, så kan man även montera på starkare Silva-lampor än Husqvarnas HL-660, som t.ex. Silva Trail Speed 5XT (max 1200 lumen). Visiret löper fortfarande fritt över lampan.

Däremot löper inte visiret fritt över Silva Exceed 4-lampan (max 2000 lumen), när jag testade detta på Technical-hjälmen.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Husqvarna hjälm technical (och hjälmlampa)

Ent  
#750990
HannuRöj skrev:Visirnätet är så tätt, att vatten rinner inte av utan någon behandling.
Snabbglid för skidor är bra medel för det. Håller länge med.

Blev också med i Technical-klubben nyligen men har inte haft tillfälla att inviga ännu.
Är det där preparatet samma som vanligt siliconspray eller nåt mer förfinat? Var köper man?

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna hjälm technical (och hjälmlampa)

HannuRöj  
#750995 Medeln säljs på idrottsbutikerna som säljer skidor. Silikon inehåller den inte, vad jag har är den någon fluorid som verkningsämne.
En annan som fungerar väldigt bra är skyddspray för textilskorna. Bra behandling för huggarkläderna med, med den sprejar jag huggarjaggan efter tvätten, speciellt på sensommaren och hösten. https://www.k-ruoka.fi/kauppa/tuote/wol ... 0204834949

Avatar Fallback

Re: Husqvarna hjälm technical (och hjälmlampa)

Svendufva  
#792663
forest. skrev:Var finns pannlampsfästet till hjälmen att köpa på nätet? artikel nr. ? tips på bra lampa att montera?


Du hittar själva fästet här https://www.maskinklippet.se/reservdela ... lare-lampa

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna hjälm technical (och hjälmlampa)

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#815695 Nu har Husqvarna släppt HL 1200, som ska ge 1200 lumen (jämfört med 660 lumen för den gamla hjälmlampan HL 660) https://www.husqvarna.com/se/hjalmar/hjalmlampa-hl1200/
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Husqvarna hjälm technical (och hjälmlampa)

wigge  
#815704 Vet man hur länge batteriet räcker?

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna hjälm technical (och hjälmlampa)

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#815711
wigge skrev:Vet man hur länge batteriet räcker?

Ja, ända tills det tar slut och behöver laddas. 😉

Men det är väl Silva-grejor i grunden (silva trail speed 5?), så kolla batteritider på Silvas hemsida för mer info.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna hjälm technical (och hjälmlampa)

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#815712 Annars, så har Silva släppt en ny spännande pannlampsserie kallad Free. https://silvasweden.com/en/collections/headlamps

Fast den verkar tyvärr inte vara kompatibel med de gamla Trailspeed och Exceed-serierna.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna hjälm technical (och hjälmlampa)

svampbob  
#815717 Ikväll igen så insåg jag hur virrande det blir att röjja i pannlampans sken.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna hjälm technical (och hjälmlampa)

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#815752 Tja, visst blir det oftast bättre röjt i dagsljus än i pannlampssken.

Men nu när dagarna börjar bli korta (med bl.a. vintertid på söndag), så är det kanske ändå bättre att röja någon eller några timmar extra med en bra pannlampa, än att helt ställa röjsågen för säsongen.

Och ja, det är ju inte fel att kombinera hjälmlampan med en bra GPS-klocka e. dyl., som kan visa var du är på beståndet, samt guida dig till bilen!
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna hjälm technical (och hjälmlampa)

Jarn  
#815777 Är det någon som vet var man lämpligast placerar batteripacket till Husqvarna HL 1200 ?

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna hjälm technical (och hjälmlampa)

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#815778 Jag brukar sätta batteriet i huggarjackans bröstficka (och då ha en förlängningssladd mellan batteri och lampa).
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Husqvarna hjälm technical (och hjälmlampa)

alias  
#818594
Niking skrev:Jag brukar sätta batteriet i huggarjackans bröstficka (och då ha en förlängningssladd mellan batteri och lampa).
/Niklas


@Niking:
Vad är det för förlängningssladd du har till HL 1200:an och var köpte du den?

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna hjälm technical (och hjälmlampa)

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#818595
alias skrev:
Niking skrev:Jag brukar sätta batteriet i huggarjackans bröstficka (och då ha en förlängningssladd mellan batteri och lampa).
/Niklas


@Niking:
Vad är det för förlängningssladd du har till HL 1200:an och var köpte du den?

MVH
Alias


Nu är det HL 600 jag har, men då det är ju samma kontakter som till Silva Trail Speed-serien, så är det bara att kontakta Silva. De säljer direkt till slutkund.

https://silvasweden.com/products/headlamp-extension-kit
/Niklas

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).