Arbetskläder för skogen

Husqvarna hjälm technical (och hjälmlampa)

141 inlägg 93397 visningar 30 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Husqvarna hjälm technical (och hjälmlampa)

Hema  
#483528
rikard_e skrev:Nu vet jag inte hur okej detta är.
Men husqvarnaåterförsäljaren i Svenljunga har tagit fram en silva-lampa med hjälmfäste.

Positiva är priset.
Negativa är att visiret inte går att fälla upp hela vägen när lampan sitter på.

Vad är priset då? :smile:

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna hjälm technical (och hjälmlampa)

sundelius  
#483661
Hema skrev:Har du testat UltraVision-visiret?
Bild

http://www.husqvarna.com/se/reservdelar-tillbehor/skyddsglasogon/

In-Ear har ju sina fördelar helt klart.

Nej, har vant mig med bara skyddsglasögon

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna hjälm technical (och hjälmlampa)

Johnnie  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#486432 Jag köpte en LUMONITE Compass 1238 lm. Monterade den med Lumonites egna hjälmfäste på en Husqvarna Technical-hjälm.
Står inne i en tät underröjning, tycker jag lyckas visa rätt bra hur lite jag hade sett utan lampan. Klockan var ca 8:15. Hade jobbat sedan ca 7:30 utan problem och även om det ljusnat utanför skogen såg man väldigt lite utan lampan. Hjälmfästet fungerade mycket bra. Lätt att justera lampan. Lampan stannade i rätt position och satt kvar trots fallande toppar och grenar i huvudhöjd.



Kommer en video till där jag visar monteringen.
Hoppas det hjälper till. :)

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna hjälm technical (och hjälmlampa)

Johnnie  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#486434 Här kommer monteringen. :)


Avatar Fallback

Re: Husqvarna hjälm technical (och hjälmlampa)

Hema  
#486438 Hej. Var köpte du fästet?

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna hjälm technical (och hjälmlampa)

Johnnie  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#486495 Fästet går att beställa på Valostore.se
Beställde mitt tillsammans med lampan.
Kostade inte mycket.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna hjälm technical (och hjälmlampa)

Kallkällene  
#486503
Johnnie skrev:Här kommer monteringen. :)


Väldigt bra lampa, har den själv, bra ljus och smidig laddning.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna hjälm technical (och hjälmlampa)

Hema  
#486642
Johnnie skrev:Fästet går att beställa på Valostore.se
Beställde mitt tillsammans med lampan.
Kostade inte mycket.

Tack!

Avatar Fallback

Re: Husqvarna hjälm technical (och hjälmlampa)

Robertberg  
#486696 Röjde en tank i söndagskväll med Compassen på peltorhjälmen, funkade fint! Använde mittersta eller näst högsta effektläget.
Största problemet var att hitta tillbaka till bilen i skummet..

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna hjälm technical (och hjälmlampa)

sundelius  
#487496
Johnnie skrev:Jag köpte en LUMONITE Compass 1238 lm. Monterade den med Lumonites egna hjälmfäste på en Husqvarna Technical-hjälm.
Står inne i en tät underröjning, tycker jag lyckas visa rätt bra hur lite jag hade sett utan lampan. Klockan var ca 8:15. Hade jobbat sedan ca 7:30 utan problem och även om det ljusnat utanför skogen såg man väldigt lite utan lampan. Hjälmfästet fungerade mycket bra. Lätt att justera lampan. Lampan stannade i rätt position och satt kvar trots fallande toppar och grenar i huvudhöjd.



Kommer en video till där jag visar monteringen.
Hoppas det hjälper till. :)

Fick min igår och testade den idag.
Mycket nöjd :-bd
Tack för tipset

Avatar Fallback

Re: Husqvarna hjälm technical (och hjälmlampa)

HogeN  
#488894 :) har också en compass R lampa med hjälmfäste som jag har på peltorbygghjälmen. behöver ingen annan lampa mera med denna

Avatar Fallback

Re: Husqvarna hjälm technical (och hjälmlampa)

HogeN  
#488895 :) har också en compass R lampa med hjälmfäste som jag har på peltorbygghjälmen. behöver ingen annan lampa mera med denna

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna hjälm technical (och hjälmlampa)

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#547441
Niking skrev:Fast köper man lampan i Silva-utförande (Silva Trail Speed 2XT) så ingår ju inget hjälmfäste... http://www.valostore.se/produkt/silva_t ... 7mEALw_wcB

Nu slog jag i allafall till på en Husqvarnalampa, så får vi se hur det funkar i praktiken.
/Niklas


Ja, Husqvarna-lampan funkar för skogsarbete, men det är ju inte någon monsterlampa precis. Mer ljus i kombination med en bredare ljudbild hade inte varit i vägen. För det är ändå skönt att kunna se vad som händer i ögonvrån.

Ofta kan en Husqvarna HL 660 ge några värdefulla timmar extra på arbetspasset när dagsljuset försvinner tidigt (och kommer sent). Fast dessa extratimmar blir nog inte lika effektiva som motsvarande antal timmars arbete i dagsljus. Men när dagarna är korta, så är det bara positivt om arbetsdagarna kan töjas ut något.

Jag har testat Husqvarnas HL 660 till både röjning och till vindfällen. Den funkar bra så länge det är snälla vindfällen. Men de lite mer svårare vindfällena ska bara tas i dagsljus, då man har betydligt bättre sikt runt om!

Röjning i mörker med HL 660 fungerar också, men det underlättar om du kan följa tydliga trädrader. Det blir svårare med orienteringen om det växer "huller om buller".

Husqvarna HL 660 levereras med ett 3.3 Ah-batteri, som räcker i 2-3 timmar på maxeffekt. Dock har Silva även ett 9.9 Ah-batteri som ska passa. (Det är ju Silva som tillverkar HL 660 åt Husqvarna).

En lustig detalj är att det uppfällda visiret delvis skymmer ljuset från Husqvarna HL 660, varför du får en sämre ljusbild när visiret är uppfällt. I dagsljus är det ju precis tvärt om.

Annars är en Husqvarna HL 660 så pass lätt och smidig, att den knappast märks när den sitter på Technical-hjälmen.

Hittills har jag inte haft några problem med att min Husqvarna HL 660 har lossnat från Technical-hjälmen. Men å andra sidan kör jag en bara med Husqvarna HL 660 om det kan behövas. Annars använder jag en Technical-hjälm utan lampa.

Obs! Då jag är 196 cm lång, slår hjälmen ofta i bågen på min Husqvarna 535 FBx. Därför kan jag inte använda en Husqvarna HL 660 ihop med min Husqvarna 535 FBx.

Sammanfattningsvis är Husqvarna HL 660 en mycket lätt och smidig hjälmlampa, som gott kunde lysa både bredare och kraftfullare. Men den har ändå potential att förlänga korta arbetsdagar i skogen.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna hjälm technical (och hjälmlampa)

Loggerslife  
#598621 Nån kunnig som vet ifall man kan peta på en hjälmlampa på Stihls hjälmar?

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna hjälm technical (och hjälmlampa)

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#598684 Det går kanske att utgå från ett cykelhjälmfäste och fixa någon låsning via infästningen av hörselskydden.
/Niklas

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).