Arbetskläder för skogen

Byxorna spricker i grenen....

11 inlägg 7754 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Byxorna spricker i grenen....

micke arbetare  
#320744 Är det någon som har problem med sina arbetsbyxor, att de spricker i grenen. Inte på en gång men efter några månader så hörs ett tråkigt, Ratsch! och det känns jävligt kyligt därnere. Har testat olika märken och Fristads är väl bäst men det brakade sönder också till sist. Har väl skrotat 14-15 par nu som ligger på verkstan och skräpar. Är helt normal kille i kroppen på 95 kg och inte alls bred över baken men något gör att byxjävelskapet spricker. Någon mer som känner igen sig? Vilket märke på byxor har ni och någon som vet varför byxorna slits där. Jag jobbar lika mycket motormanuelt som i skördare. Men det är faktiskt när jag hoppar i maskinen som det liksom har 'ristat' sönder brallorna inte under motorsågningen.
Tacksam för tips!! :surp:



   TS
Användarvisningsbild

Re: Byxorna spricker i grenen....

JensSkoog  
#320751 Använder du bälte eller hängslor? Skedde mig ofta, innan jag gick över til hängslor eftersom bälte gjorde att jag fick ondt i ryggen!

Avatar Fallback

Re: Byxorna spricker i grenen....

jannee  
#320754 JensSkog hade nog svaret, Byxorna hänger för långt ned - därför de spricker i grenet.
Sommartid viker jag ned overallen och knyter den runt midjan, har då märkt att overallen ibland vill ge sig i grenet

Avatar Fallback

Re: Byxorna spricker i grenen....

axwell  
#320758 Samma erfarenhet som Jens, skaffa elastiska hängslen!
http://www.jula.se/catalog/tradgard/ved ... en-902735/

Användarvisningsbild

Re: Byxorna spricker i grenen....

JensSkoog  
#320761 Själv har jag själklart Stihl sina hängslor på huggarbyxorna och dom är sköna :grin: Har ochså några par som jag köpt på Jula på andra byxor. Problemet med dom är att "taggklämmorna" lossnar. Med byxorna om knän, går det inte å springa :lol: Men, jag har slutat springa dom senaste åren, så det går!

Avatar Fallback

Re: Byxorna spricker i grenen....

Blivande snickare  
#320770 Eller så är du helt enkelt för välutrustad där ner :D

Avatar Fallback

Re: Byxorna spricker i grenen....

Qkeeper  
#320982 Bästa byxorna jag haft på sistone har vart L.Brador visserligen också dyrast men håller sig skapligt fräscha trots många tvättar och håller riktigt bra så de rekommenderas. Dom har en modell med stretch som minskar mängden spräckta byxor.

Användarvisningsbild

Re: Byxorna spricker i grenen....

Bandsåg  
#698679 Måste vara dålig kvalitet när detta händer så ofta. Själv har jag spräckt 2 st av märke Husqvarna. Skulle tro att det var efter 30 - 50 dagars användning. En annan sak som är illa är att blixtlås går sönder på jackor. Även där av samma märke i mitt fall. Jag tycker att man kan begära bättre kvalitet med tanke på de priser som gäller för godkända proffskläder. Även haft problem med att skaften spricker på sågskyddsstövlar av märke Jonsered.

Användarvisningsbild

Re: Byxorna spricker i grenen....

skogsjan695xl  
#698721 Det är helt enkelt så att du är vigare än vad byxorna är..... 🤣

Avatar Fallback

Re: Byxorna spricker i grenen....

jannee  
#698725 Av egen erfarenhet vet jag att byxorna tenderar att spricka i grenen är p.g.a. att magen blivit för stor i förhållande till ändan (baken)
Detta förhållande gör att byxorna inte sitter uppe som de ska och därför spricker i grenet.
Prova med att skippa livremmen och i stället nyttja hängslen innan du börjar klaga på byxornas hållbarhet :grin:
Kan även också bero på att du är ovanligt välutrustad :oops: .

Användarvisningsbild

Re: Byxorna spricker i grenen....

Bandsåg  
#698742 Nä du, någon stor buk har jag inte och hängslen använder jag så klart. Vad din sista tes anbelangar så väljer jag att inte kommentera den 😉

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).